سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 187893

به گفته یک متخصص چشم‌پزشکی، «کراس لینک» روش جدیدی است که در آن تاباندن اشعه بر سطح قرنیه موجب افزایش استحکام قرنیه می‌شود و در کسانی که قوز قرنیه خفیف و متوسط دارند قابل استفاده است.

سلامت نیوز:  به گفته یک متخصص چشم‌پزشکی، «کراس لینک» روش جدیدی است که در آن تاباندن اشعه بر سطح قرنیه موجب افزایش استحکام قرنیه می‌شود و در کسانی که قوز قرنیه خفیف و متوسط دارند قابل استفاده است.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از ایرنا،یک چشم پزشک گفت: بیماری قوز قرنیه در دوران نوجوانی با اشعه ماوراء بنفش UV قابل درمان است و از پیوند قرنیه می توان در این سنین جلوگیری کرد.
 قرنیه لایه نازک و شفافی است که در بخش جلویی کره چشم قرار دارد و زلالیه، عنبیه و مردمک را می پوشاند. در بیماری قوز قرنیه ، قرنیه نازک شده و حالت مخروطی پیدا می کند. نازک شدن و تغییر حالت قرنیه از کروی به مخروطی منجر به ایجاد نزدیک بینی، آستیگماتیسم نامنظم و در نتیجه کاهش دید می شود.


دکتر فرانک اثنی عشری افزود: تحکیم بافت قرنیه به کمک اشعه ماوراء بنفش UV موسوم به کراس لینک، یک درمان جدید برای مبتلایان به قوزقرنیه ( کراتوکونوس ) به شمار می رود. اشعه ماوراء بنفش UV موجب افزایش ارتباطات لایه های قرنیه موسوم به کلاژن می شوند.
این متخصص چشم بیمارستان فوق تخصصی نگاه خاطرنشان کرد: قوز قرنیه به معنای مخروطی شدن قرنیه بوده و در این بیماری، شکل قرنیه تغییر کرده و بجای کروی بودن به حالت مخروطی شکل درآمده و نامنظم و نا صاف می شود. این مشکل موجب می شود تصویر شفافی از شی ء در چشم ایجاد نشده و شخص دچار تاری دید شود. این بیماری در دوران نوجوانی شروع شده و به مرور زمان پیشرفت می کند.


اثنی عشری تاکید کرد: کراس لینک روش جدیدی است که در آن تاباندن اشعه بر سطح قرنیه موجب افزایش استحکام قرنیه می شود . در حال حاضر این روش در کسانی که قوز قرنیه خفیف و متوسط دارند قابل استفاده است و هدف از آن نیز ، پیشگیری از پیشرفت بیماری است .
وی ادامه داد : در این تکنیک از اشعه ماوراء بنفش UV برای تحکیم و ثبات قرنیه استفاده می شود و ایجاد پیوند های عرضی بیشتر در بافت کلاژن قرنیه با استفاده از ریبوفلاوین موجب استحکام بیشتر قرنیه می شوند. پیوند های عرضی در قرنیه مانند قلاب عمل کرده و با اتصال بیشتر کلاژن قرنیه از بیرون زدگی و زاویه دار شدن و نامنظم شدن آن جلوگیری می کنند .


اثنی عشری گفت : در این فرآیند، ابتدا یک لایه سطحی از روی قرنیه برداشته و روی آن قطره ریبوفلاوین ریخته می شود .این محلول در بافت قرنیه نفوذ کرده و پس از تابیدن اشعه ماوراء بنفش UV موجب جذب اشعه در لایه قرنیه شده و به دنبال آن با افزایش پیوندهای عرضی در کلاژن قرنبه باعث استحکام قرنیه می شود. البته هدف از این عمل ، پیشگیری از پیشرفت قوز قرنیه و جلوگیری از کاهش بیشتر بینایی در بیماران است اما بیماری را کاملا از بین نمی برد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha