رییس اداره نظارت بر درمان و ارزشیابی مراكز درمانی وزارت بهداشت گفت: طرح ایمنی بیمار به صورت آزمایشی در 10 بیمارستان كشور اجرا می‌شود.

دكتر محمد سادات كچویی با اعلام این مطلب افزود: در اجلاس اخیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (EMRO) هر یك از اعضاء ملزم شدند تا طرح ایمنی بیمار را در یكی از بیمارستان‌های كشور خود به اجرا در آورند اما جمهوری اسلامی ایران این طرح را به طور همزمان در 10 بیمارستان اجرا می‌كند.

وی افزود: علاوه بر این، فعالیت‌های اطلاع رسانی، آموزشی مربوط به ارتقای شاخص‌های ایمنی بیمار در 200 بیمارستان دیگر كشور نیز به اجرا درمی‌آید.

سادات كچوئی، وجود خطاهای پزشكی را یك واقعیت تلخ در نظام سلامت دنیا عنوان كرد و گفت: اجرای طرح ایمنی بیمار، بستر علمی لازم جهت سنجش آمار و برنامه ریزی برای كاهش این قبیل خطاها را فراهم خواهد كرد.

وی، گزارش گیری و كنترل عفونتهای بیمارستانی را از دیگر اجزا طرح ایمنی بیمار ذكر كرد و افزود: تمایل كادر درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان به شناسایی مشكلات و اهتمام خودجوش آنان برای رفع عفونت‌های بیمارستانی، مهمترین دلیل برای انتخاب بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) زاهدان به عنوان یكی از 10 بیمارستان مجری این طرح در كشور بوده است.

رئیس اداره نظارت بر درمان كشور در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین شاخص‌های ملی ایمنی بیمار خبر داد و افزود: این شاخص‌ها به صورت بومی و به منظور ارزیابی كیفیت خدمات برای هر بیمارستان طراحی می‌شود.

دكتر آراسته، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی زاهدان نیز اجرای طرح ایمنی بیمار را گامی مهم در زمینه افزایش رضایت مندی و احساس آرامش بیماران در محیطهای درمانی عنوان كرد و گفت: بروز عفونت‌های بیمارستانی یكی از نگرانی‌های جدی بیماران و پزشكان معالج است.

شایان ذكر است، در این جلسه بر نقش سیاستگذاری و نظارتی دولت در بخش درمان، تاكید بر ضرورت اصلاح و واقعی سازی تعرفه‌های بخش دولتی، برنامه‌ریزی برای تقویت نیروی انسانی شاغل در مراكز درمانی وابسته به بخش دولتی، اصلاح قوانین نظارتی، تفویض اختیار به دانشگاههای علوم پزشكی و لحاظ واقعیتهای منطقه‌ای در تدوین ضوابط نظارتی تاكید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha