در هفته اخیر خبر ضرب و شتم یک پرستار مرد توسط یک رزیدنت در بیمارستان شهدای تجریش واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت، وی در گفت‌وگو با ما به تشریح این ماجرا پرداخت.

رزیدنت در جلوی چشم بیماران به من سیلی زد/ رزیدنت‌ها در رسیدگی به بیمار کوتاهی کردند

سلامت نیوز: در هفته اخیر خبر ضرب و شتم یک پرستار مرد توسط یک رزیدنت در بیمارستان شهدای تجریش واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت، وی در گفت‌وگو با ما به تشریح این ماجرا پرداخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«ع. ج» پرستار بیمارستان شهدای تجریش در گفت‌و‌گو با  ما در این باره اظهار کرد: اختلاف رزیدنت مربوطه با من در خصوص بیماری بود که به دلیل ابتلا به بیماری پوستی با عنوان استیون جانسون باید روزی دونوبت با محلول خاصی حمام داده می‌شد.

وی افزود: این بیمار در بخش‌ ای سی یو بستری بود و وظیفه رزیدنت‌های شیفت شب بود که او را استحمام کنند، اما به رغم اینکه ما شب قبل به تیم جراحی یادآوری کرده بودیم که باید استحمام وی را انجام دهند، اما به وظیفه خود در این زمینه عمل نکرده بودند.

این پرستار ادامه می‌دهد: صبح به دلیل ترشحات بد و به دلیل اینکه بیمار طی ۲۴ ساعت شستشو داده نشده و ترشحاتش تمیز نشده بود؛ منظره ناخوشایندی داشت که به همین دلیل رزیدنت سال ۴ جراحی که او را دید شروع به فریاد زدن کرد که چرا وضعیت بیمار اینگونه است و ما توضیح دادیم که این وظیفه خودشان بوده که باید انجام می‌دادند، اما این مساله را قبول نکرد و شروع به فرافکنی کرد و جلوی بیماران به حدی داد و بیداد کرد که حتی برخی بیماران نیز به این وضعیت معترض شدند.

«ع. ج» ادامه می‌دهد: وقتی این رزیدنت در بحث با من به نتیجه نرسید با سوپر وایزر تماس گرفت که بیاید و وقتی من خواستم به سوپروایزر توضیح بدهم؛ ایشان تاب تمام شدن صحبت‌های من را نیاورد و به سمت من هجوم آورد و یک سیلی به صورت من زد.

این پرستار ادامه داد: من در‌‌ همان لحظه به او گفتم که از طریق قانونی پیگیری می‌کنم و رفتار او بی‌پاسخ نمی‌ماند و در حال حاضر نیز از طریق دادسرا پیگیری قانونی می‌کنم.

وی افزود: کمیته انضباطی و رییس بیمارستان در این ماجرا خیلی پیگیر بودند و من از این بابت از آنها تشکر می‌کنم، اما همه این‌ها توجیهی برای رفتار این رزیدنت نیست. این فرد خودش نیز از من عذر خواهی کرد، اما من به ایشان گفتم؛ شما این رفتار نامناسب را جلوی چندین نفر انجام دادید و بعد پشت درهای بسته از من عذرخواهی می‌کنید که این به هیچ وجه از طرف من قابل قبول و منطقی نیست.

این پرستار ادامه داد: وزیر بهداشت باید درگیری‌های پزشکان با پرستاران را پیگیری کند تا ما دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم، چرا که قبلا هم از این قول‌ها داده بودند؛ اما متاسفانه قانونی که در حال حاضر هست قانون بازدارنده‌ای نیست که از این مسائل پیشگیری کند.

وی تاکید کرد: این داستان با عذرخواهی و برخورد خفیف با رزیدنت تمام می‌شود و بعد از این باز هم اگر این مساله پیش بیاد به همین سادگی تمام می‌شود، بنابراین باید یک قانون بازدارنده‌ای باشد که هر کسی به خودش اجازه ندهد به راحتی این کار را بکند، در حالی که قبلا نیز چنین مواردی اتفاق افتاده است.

این پرستار گفت: من در لحظه‌ای که رزیدنت مربوطه به من حمله کرد؛ برخورد متقابلی نداشتم، چرا که امید داشتم قانون و مسئولان کشورم از حق من به عنوان پرسنل دانشگاه شهید بهشتی که در بیمارستان شهدای تجریش خدمت می‌کنم؛ دفاع می‌کنند.

برخوردی با رزیدنت‌ها به علت کوتاهی در وظایف نکردند

وی در خصوص علت استحمام نکردن بیمار توسط رزیدنت‌های شیفت شب گفت: ممکن است؛ علت آن سرشلوغی یا سهل انگاری باشد، اما سرویس جراحی در مورد این بیمار نوشته بود؛ بیمار بدون حضور رزیدنت تغییر حالت هم داده نشود چه برسد به استحمام کردن و چه بسا اگر این حساسیت نبود من حتما این کار را انجام می‌دادم؛ چرا که ما که سال‌ها اموری که در شرح وظایفمان نبوده برای نجات بیماران انجام داده‌ایم و بعد از این هم انجام خواهیم داد، اما واقعا این تاکید وجود داشت که بدون حضور رزیدنت حتی جهت بیمار روی تخت تغییر نکند، چه برسد به اینکه استحمام شود.

این پرستار در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون برخوردی با رزیدنت‌های شیفت شب که به وظیفه خود در استحمام بیمار عمل نکرده بودند؛ صورت گرفته است؟ گفت: متاسفانه تاکنون برخوردی با آن‌ها انجام نشده است.

وی ادامه داد: یکی از صحبت‌های ما این است که حفظ جان مریض شوخی نیست و نباید بر اثر بی‌توجهی مشکلی برایشان پیش بیاید و باید این مسئولیت را بپذیریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha