هلند از اتحادیه اروپا درخواست ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در کشور خود را کرده است؛ فشار مردم و طرفداران محیط زیست برای ممنوعیت این محصولات باعث شد تا دولت هلند واردات و کشت تجاری این محصولات در کشور خود را ممنوع کند.

درخواست هلند برای ممنوعیت کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی

سلامت نیوز: هلند از اتحادیه اروپا درخواست ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در کشور خود را کرده است؛ فشار مردم و طرفداران محیط زیست برای ممنوعیت این محصولات باعث شد تا دولت هلند واردات و کشت تجاری این محصولات در کشور خود را ممنوع کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم ؛ هلند نخستین کشور اروپایی بود که محصولات تراریخته به‌صورت قانونی در آن کشت می‌شد البته لازم به ذکر است که کشت محصولات تراریخته در کشور هلند تنها زیر نظر دولت این کشور انجام می‌شد و به هیچ وجه این محصولات به صورت تجاری و وارداتی در این کشور وجود نداشته است.

در واقع از همان ابتدا که کشت محصولات تراریخته در دنیا رواج یافت، دانشمندان و کارشناسان هلندی با انجام آزمایشهای متعدد بر روی این محصولات دریافتند که سلامت این محصولات خدشه‌دار است و نمی‌توان به‌صورت صد‌در ‌صد سلامت آنها را تضمین کرد؛ پس از اظهارات این دانشمندان مبنی بر شک و شبهه‌دار بودن سلامت این محصولات، فشار مردم و طرفداران محیط زیست برای ممنوعیت این محصولات افزایش یافت لذا دولت هلند نیز واردات و کشت تجاری این محصولات در کشور خود را ممنوع کرد.

یکی دیگر از اقداماتی که از همان ابتدا توسط مسئولان هلندی انجام گرفت، ممنوعیت استفاده از حیوانات خوراکی دستکاری ژنتیکی شده یا تراریخته بود؛ در واقع مردم کشور هلند تنها محصولاتی را مصرف می‌کنند که از محصولات کشاورزی طبیعی به دست آیند و هلندیها از مصرف گوشت حیوانات تراریخته پرهیز می‌کنند ضمن اینکه قوانین مربوط به کشت محصولات تراریخته در کشور هلند، قوانین سخت‌گیرانه‌ای است.

وزارت زیرساخت و سازمان محیط زیست، دو سازمانی هستند که محصولات تراریخته تولیدی در هلند با بررسی این محصولات، سلامت آنها را تأیید می‌کنند و بر روی آنها مهر استاندارد می‌زنند؛ در واقع محصولی که از طرف این دو سازمان در این کشور مجوز نداشته باشند، غیرقانونی محسوب می‌شود همچنین سازمان امنیت مواد غذایی هلند نیز تا حدودی بر روی این محصولات نظارت می‌کند.

مطابق قوانین جدید اتحادیه اروپا، بر روی تمامی محصولات تراریخته باید قانون «برچسب تراریختگی» اعمال شود لذا علاوه بر دو مهر تأییده توسط وزرات زیرساخت و سازمان محیط زیست کشور هلند، برچسب تراریختگی نیز بر روی این محصولات اعمال می‌شود.

رسانه‌های هلندی در سال 2013 گزارشاتی منتشر کردند مبنی بر اینکه نهایتاً تا پنج سال آینده هیچ اثری از محصولات تراریخته در هلند دیده نمی‌شود.

در سال گذشته تغییر و تحولاتی در قوانین اتحادیه اروپا در حوزه محصولات تراریخته به وجود آمد که یکی از قوانینی که در این اتحادیه تصویب شد، مختار بودن کشورها در ممنوعیت یا عدم ممنوعیت این محصولات بود؛ کشور هلند نیز بلافاصله پس از تصویب این قانون، از اتحادیه اروپا درخواست ممنوعیت این محصولات را کرد اما هنوز کشت این محصولات به طور کامل ممنوع نشده است.

در حال حاضر مناطق محدودی در کشور هلند در حال کشت محصولات تراریخته در این کشور هستند که شکل زیر این مناطق را مشخص می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha