یك متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینكه نیمه عمر ویروس آنفلوآنزای آ در سطوح صاف و صیقلی 24 تا 48 ساعت، بر روی پارچه، 8 تا 12 ساعت و بر روی دست، 5 تا 15 دقیقه است، گفت: ویروس‌ها از طریق قطرات و ذرات تنفسی در فضا منتشر و بر روی میز، دستگیره در و دسته صندلی می‌نشیند.

دكتر عمادی كوچك در دومین كنفرانس آنفلوآنزای آ ویژه دندانپزشكان، تب به همراه سرفه خشك و گلودرد را از علایم غالب آنفلوآنزا برشمرد و افزود: اگرچه طول مدت بیماری پنج روز است، اما بیماری پر سر و صدا و آزاردهنده‌ای است و در 95 درصد موارد با استراحت بهبود می‌یابد.

وی افزود: اما اگر بیمار به دیسترس تنفسی، تاكی پنه، سیانوتیك شدن، خلط خونی، chest pain، كاهش سطح هوشیاری، قطع نشدن تب پس از 3 روز دچار شد باید یقین داشت كه بیماری به سمت عارضه دار شدن می‌رود.

معاون آموزشی دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی، ریوی نظیر آسم و برونشیت، افراد مسن، كودكان زیر 5 سال،‌ افراد بالای 65 سال، بیماران پیوند از جمله افراد در معرض خطر هستند، گفت: همچنین آنفلوآنزای آ برای مبتلایان به ایدز و نقص ایمنی خطرناك است.

دكترعمادی كوچك، تشخیص قطعی آنفلوآنزای آ را از طریق نمونه برداری به كمك سوآپ از ناحیه ناز و فارنژیال بیمار و قراردهی آن در محیط دربسته برای ارسال به آزمایشگاه جهت انجام تست PCR برشمرد و افزود: البته راه شناسایی دیگری چون كشت ویروس و سرولوژی وجود دارد كه در دنیا مرسوم نشده است.

وی با بیان اینكه سه نوع ویروس آنفلوآنزای A , B , C وجود دارد، گفت: اما بیشتر آنفلوآنزای نوع A در انسان، پرندگان و پستانداران بیماری ایجاد می‌كند كه البته نوع B آنفلوآنزا هم كه به حد A شایع نیست قدرت بیماری‌زایی انسان را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینكه سطح خارجی ویروس آنفلوآنزای نوع آ حاوی «زوائد گلیكوپروتئینی» است، گفت: برخی از آنها هموآگلوتینی (H) و برخی نوروآمینداز (N) هستند و در این ویروس خطر بروز انحرافات ژنتیكی نظیر موتاسیون وجود دارد از این رو ماهیت این ویروس از سالی به سال دیگر متفاوت است.

دكتر عمادی كوچك با اشاره به اینكه ویروس آنفلوآنزای H5N1‌ (پرندگان) در فاصله زمانی 2003 تا 2006 همه گیری ایجاد كرد، افزود: البته پاندمی آنفلوآنزای نوع آ در سال 1918 با 40 میلیون قربانی، ‌در سال 1957 در آسیا با 2 میلیون مرگ و بالاخره در سال 1968 در هنگ كنگ بروز كرده است.

وی با بیان اینكه همه‌گیری آنفلوآنزای پرندگان (H5N1) حدود 400 نفر مبتلا بودند كه از این تعداد 260 نفر (بیش از 60 درصد موارد) مردند، گفت: دنیا از سال 2003 میلادی در انتظار بروز پاندمی جدیدی بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ویروس آنفلوآنزای خوكی را تركیبی از آنفلوآنزای پرندگان و خوكی برشمرد و افزود: اگرچه در اوایل پاندمی منشا آن خوك بوده است اما با انتقال آن از انسان به انسان دیگر نام خوكی برای آن مناسب نیست.

دكتر عمادی كوچك با اشاره به قدرت سرایت بالای آنفلوآنزای آ درعین حال میزان مرگ و میر آن را كمتر از 5/0 درصد عنوان كرد و افزود: هر موج این بیماری 6 تا 8 هفته طول می‌كشد و پس از 2 تا 3 ماه فروكش، موج بعدی شروع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha