محققان مركز تحقیقات شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به ارائه تكنیك جدیدی برای آنالیز توصیف کننده های ثابت های الکترونی استخلافی به روش نقشه مولکولی به منظور مدل‌سازی و پیش بینی فعالیت‌های بیولوژیکی مختلف شدند.

دكتر بهرام همتی نژاد – مجری طرح – در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص تصریح كرد : هدف ازاین پروژه ارائه یک روش جدید و کارآمد رایانه‌یی در طراحی دارو می باشد وقتی از توصیف کننده های الکترونی و کوانتومی در روابط کمی ساختار- فعالیت QSAR استفاده می شود همواره یک رقابت بین صحت محاسبات از یک طرف و پیچیدگی و زمان محاسبات از طرف دیگر وجود دارد و ما اخیرا در این تیم تحقیقاتی توصیف‌کننده های ثابت های الکترونی استخلافی SED را به عنوان یک منبع جدید و کارآمد از توصیف کننده های الکترونی و کوانتومی برای استفاده در مطالعات QSAR معرفی و پیشنهاد كردیم.

وی در رابطه با توصیف كننده های ثابت های الكترونی اظهار كرد: این توصیف کننده ها را می توان با صحیح‌ترین روشها در زمان بسیار اندکی محاسبه كرد و ما از پارامترهای SED برای مدلسازی QSAR شش فعالیت بیولوژیکی مختلف شامل ثابت تفکیک ایمیدازولین‌های استخلاف دار، ثابت تفکیک اسیدی ایمیدازول‌ها، فعالیت آگونیستی معکوس ایندول‌ها، فعالیت مهارکنندگی ویروس آنفلوآنزای بنزایمیدازول‌ها، مهار الکل دهیدروژناز به وسیله آمیدها و اثر مهارکنندگی آنزیم کربنیک آنهیدراز به وسیله سولفونامیدها استفاده كردیم.

همتی نژاد در رابطه با پارامتر های این توصیف كنندها افزود: پارامترهای SED یک بردار از توصیف کننده‌های الکترونی برای هر موقعیت استخلاف تولید می کنند و لذا برای مولکول‌های چند استخلافه یک ماتریس از توصیف کننده ها برای هر مولکول به دست می آید. در نتیجه، با کنار هم قرار دادن ماتریس داده‌های مولکولهای مختلف از یک سری داده، یک آرایه سه بعدی از توصیف کننده ها بدست خواهد آمد. برای آنالیز این داده ها، ما از روش نوین و کارآمد نقشه های مولکولی در سطح اتمی (MOLMAP) استفاده كردیم.

پژوهشگر برگزیده پانزدهمین جشنواره تحقیقات علوم پزشكی رازی در پایان خاطر نشان كرد: در این روش آرایه سه بعدی از داده ها توسط شبکه عصبی کوهنن به آرایه جدید دو بعدی تبدیل می شود. سپس بردارهای خروجی شبکه کوهنن توسط روش مدلسازی الگوریتم ژنتیکی-حداقل مربعات جزیی با فعالیت بیولوژیکی مولکوها مرتبط می شوند. نتایج حاصله مشخص كردند که روش پیشنهادی دارای کارایی بسیار بالاتری نسبت به روشهای قدیمی بوده و به علاوه سرعت محاسبه توصیف کننده ها بسیار بیشتر است و همچنین توانستیم این طرح را در نشریه JOURNAL OF COMPUTATIONAL CHEMISTRY به چاپ برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha