جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

محققان موفق شدند یک ماده شفاف زیست سازگار بسازند که قادر است عفونت های باکتریایی را برای ساخت یک جمجمه شفاف کنترل کند.

سلامت نیوز:  محققان موفق شدند یک ماده شفاف زیست سازگار بسازند که قادر است عفونت های باکتریایی را برای ساخت یک جمجمه شفاف کنترل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، لیزر درمانی در بیماران مبتلا به سرطان مغز، آسیب های مغزی، سکته مغزی و بیماری های عصبی بسیار موثر است؛ اما در برخی بیماران سبب می شود جمجمه بارها شکافته شود که خطرات زیادی به دنبال دارد.


به گزارش مدیکال اکسپرس،با استفاده از جمجمه شفاف دیگر نیازی به شکافتن جمجمه نیست و باریکه لیزر از ماده شفاف به راحتی عبور می کند. محققان دانشگاه ریورساید در کالیفرنیا این جمجمه شفاف را پنجره ای به مغز نامیده اند.


ماده مورد نظر برای ساخت ایمپلنت شفاف، یک ماده زیست سازگار و قادر به کنترل عفونت های باکتریایی است. این ماده شبیه به ماده ای سرامیکی به نام YSZ است که در حال حاضر برای ساخت پروتز لگن و روکش دندان استفاده می شود.


نتیجه مطالعات نشان می دهد که ماده شفاف مزیت های فراوانی نسبت به موادی دارد که در حال حاضر برای ساخت پروتز های جمجمه استفاده می شوند. عفونت های باکتریاتی یکی از مهمترین تهدیدات ایمپلنت های کنونی است. مطالعات آزمایشگاهی در مورد ایمپلنت YSZ نشان می دهد عبور باریکه لیزر از این ماده، ماندگاری باکتری ای کولای (E. coli) را کاهش می دهد که قابلیت فوق العاده ای در زمینه مبارزه با عفونت های باکتریایی محسوب می شود.
ای کولای یکی از شایع ترین باکتری های مشاهده شده در افرادی است که از انواع پروتز استفاده می کنند.
نتایج این تحقیقات در نشریه های Lasers in Surgery and Medicine و Nanomedicine منتشر شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha