رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی (سرطان شناسی) ایران از کاهش ابتلا به سرطان مری در کشور خبر داد و بهبود سبک زندگی و تغییر عادات غذایی را مهم ترین عامل این کاهش دانست.

سلامت نیوز:  رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی (سرطان شناسی) ایران از کاهش ابتلا به سرطان مری در کشور خبر داد و بهبود سبک زندگی و تغییر عادات غذایی را مهم ترین عامل این کاهش دانست.


به گزارش سلامت به نقل از ایرنا،دکتر محمدرضا قوام نصیری اظهار داشت: سرطان مری تا پنج، شش سال قبل شایع ترین سرطان به ویژه در مناطق شمالی کشور بود و به خصوص در استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، منطقه ترکمن صحرا، گنبد و کلاله، مراوه تپه، گلستان و مازندران و آذربایجان های غربی و شرقی شیوع زیادی داشت که خوشبختانه هم اکنون کاهش بسیار زیادی داشته است.


وی در تشریح دلایل کاهش ابتلا به سرطان مری در کشور توضیح داد: این کاهش عمدتا به خاطر بهبود سبک زندگی و بهداشت و تغییر عادات غذایی ساکنان مناطق شمالی کشور صورت گرفته است به عنوان مثال، در گذشته به خاطر در دسترس نبودن یخچال، مردم گوشت را نمک سود می کردند که این روزها این عادت غذایی، کنار گذاشته شده است.


این فوق تخصص انکولوژی (سرطان شناسی) ادعای سونامی سرطان در کشور را رد کرد و گفت: در هیچ جای دنیا سونامی سرطان نداریم البته با افزایش شیوع روبه رو هستیم که این را هم نباید با این مساله اشتباه کنیم که به علت امکانات تشخیصی پیشرفته، متخصصان می توانند سرطان را زودتر تشخیص دهند و در نتیجه، درصد ابتلا به ظاهر زیاد دیده می شود.


وی با بیان این که طبق آمارها، شیوع برخی سرطان ها در دنیا و ایران طی سال های گذشته زیادتر شده است، گفت: به عنوان مثال، سرطان سینه در خانم ها، پروستات در آقایان و یا دستگاه گوارش، جزء سرطان های شایع در ایران هستند و سرطان معده نیز در همه جای دنیا افزایش یافته است و البته این سرطان ها هم زودتر و بیشتر تشخیص داده می شوند.

**افزایش سه برابری آمار ابتلا به سرطان در ایران طی یک دهه گذشته و ضرورت تغییر عادات غذایی
رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران از افزایش سه برابری شمار مبتلایان به سرطان در کشور طی یک دهه اخیر خبر داد و گفت: تا یک دهه قبل، تقریبا سالانه 30 هزار مورد سرطان جدید شناسایی می شد که آمار مرگ و میر آنها نیز بین 10 تا 12 هزار نفر در سال بود و اکنون این رقم به 90 هزار نفر رسیده است که نیمی از آنها (45 هزار نفر) فوت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین بدون درنظر گرفتن مرگ و میر به دلیل تصادفات، در میان بیماری ها، سرطان بعد از بیماری های قلب و عروق، دومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می شود.


قوام نصیری در معرفی عوامل موثر در بروز سرطان گفت : آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، استفاده از فست فود و غذاهای کنسروی، استفاده از غذاهایی که با روغن در فاصله زمانی کوتاه و با حرارت بالا طبخ می شود مثل مرغ سوخاری و همبرگر و فقر مواد ویتامینی و پروتئین ها و سبزیجات غذایی در رژیم غذایی در بروز سرطان نقش اساسی ایفا می کنند.


وی از استرس به عنوان یکی از عوامل بسیار موثر و مهم در ابتلا به سرطان یاد کرد و اظهار داشت: استرس و اضطراب، روی سیستم ایمنی بدن اثر می گذارد و با تضعیف این سیستم، نهایتا سطح مقابله بدن با سرطان هم افت پیدا می کند که این موضوع در همه جای دنیا امری ثابت شده است و به همین دلیل در شهرهای صنعتی و بزرگ، شیوع سرطان هم بیشتر است.


قوام نصیری، آلودگی هوا را یکی از عوامل سرطانزا در ایران برشمرد و توضیح داد: وجود بنزین نامناسب و نبود پالایش صحیح به آزاد شدن سرب در هوا منجر می شود که استنشاق آن و ورود سرب به دستگاه گوارش به خون و مغز استخوان، ایجاد سرطان خون می کند و روی ارگان های دیگر بدن هم تاثیر می گذارد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha