هزینه‌ی ازدواج و متعاقب آن تشکیل زندگی مشترک دادن این روزها این قدر دست‌وپاگیر و سخت شده است که جوانان از خیر آن گذشته و به اصطلاح فرنگی‌ها خود را از این قید و بند رها کرده و به نوعی به خوشگذرانی، روزگار می‌گذرانند.

فرار از ازدواج؛ ناهنجاری یا ناچاری

سلامت نیوز:هزینه‌ی ازدواج و متعاقب آن تشکیل زندگی مشترک دادن این روزها این قدر دست‌وپاگیر و سخت شده است که جوانان از خیر آن گذشته و به اصطلاح فرنگی‌ها خود را از این قید و بند رها کرده و به نوعی به خوشگذرانی، روزگار می‌گذرانند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سایه، در دنیای امروز و در کشور عزیزمان، کلمات مفهوم اصلی خود را دستخوش سلایق و اعلام نظرهای افراد متعدد کرده‌اند تا جایی‌که پاره‌ای از اوقات یک کلمه در حد تقدس به‌گونه‌ای تفسیر و تعبیر می‌شود که معنی نوعی ناهنجاری می‌دهد.

امروز پیرامون ازدواج و فرار جوانان از آن سخن می‌گوییم. در ریشه‌یابی ازدواج و از قوه به فعل درآمدن آن صدها اما و اگر پیش روی جوانان قرار گرفته که برای هر یک از این ١٠٠ مورد، صدها وسیله و ابزار مورد نیاز است تا این مشکل حل و از بین برود. نخست اینکه، چرا باید انجام امری که نیک است و در دین ما تا حد واجب توصیه شده، به یک معضل تبدیل شود و جوانان از آن روی‌گردان باشند. به نظر می‌رسد برای حل این مشکل فرهنگ اجتماعی، نیاز به تغییر داریم.

سطح توقع‌ها باید پایین آید، تا ازدواج آسان شود. اینکه ازدواج یعنی با هم بودن و رفع تنهایی آن هم در سایه‌ی یک همدم یا مونس که باعث تکمیل فرد می‌شود، یا با ازدواج بهتر از تنهایی می‌توان احتیاجات را رفع کرد، جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست

؛ پس چگونه است که این روزها جوانان فراری یا روی‌گردان از آن هستند؟ دلیل مسائلی که امروزه در دنیا وجود دارد و تبلیغاتی که در راستای بی‌بندوباری و عدم تعهد در دنیا به راه افتاده است و همچنین این تفکر که ازدواج مانع و رافع آزادی است تا به حد وفور رواج یافته است، یکی از مهم‌ترین عوامل فرار جوانان از این پیوند خیر است که آنها را به فرار و آسودگی و عدم پذیرش مسئولیت سوق داده است.

دومین دلیلی که هم‌اکنون بیش از ١١میلیون نفر در کشور ما هرگز پای سفره عقد ننشسته و ازدواج را که شیرین است و باعث شاد شدن دو نفر می‌شود صورت نمی‌گیرد مسئله‌ی فقر است و قوانین دست‌وپاگیر حول و حوش ازدواج، چراکه هزینه‌ی ازدواج و متعاقب آن تشکیل زندگی مشترک دادن این روزها این قدر دست‌وپاگیر و سخت شده است که جوانان از خیر آن گذشته و به اصطلاح فرنگی‌ها خود را از این قید و بند رها کرده و به نوعی به خوشگذرانی، روزگار می‌گذرانند. اکنون به نظر می‌رسد بر زعمای جامعه فرض است نسبت به تامین بودجه‌ی مطلوب برای مهار این ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی اقدام کرده و مشکل فرهنگ اجتماعی اقدام کرده و مشکل فرهنگ اجتماعی ما را که نیاز به تغییر دارد و باید سطح توقع‌ها را پایین بیاورند را حل کنند، چون در این وضعیت باید بپذیریم که عدم ازدواج ناهنجاری نیست؛ بلکه باید آن را ناچاری شمرد. چه اگر جوانان بودجه‌ی کافی می‌داشتند هرگز تجرد را نخواسته و نمی‌خواهند و ما در کشورمان با معضلی این چنینی برای جوانانمان مواجه نمی‌شدیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha