رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از محصولات فلوراید به عنوان واكسن دندانپزشكی یاد كرد و به كارخانه‌های سازنده خمیردندان كشور توصیه كرد كه در برخی محصولات خود به صورت انتخابی، میزان فلوراید را افزایش دهند.

دكتر حسین حصاری در گفت‌وگو با ایسنا، از محصولات فلوراید به عنوان واكسن دندانپزشكی یاد كرد و گفت:‌ استفاده از محصولات حاوی فلوراید می‌تواند بر حسب میزان خطر پوسیدگی دندانی، از این پوسیدگی‌ها جلوگیری كند.

وی گفت: همه خمیردندان‌ها دارای میزانی از فلوراید هستند اما میزان فلوراید همه انواع خمیردندان‌ها كافی نیست.خمیردندان‌های مناسب از نظر میزان فلوراید دارای 1300ppm تا 1500ppm فلوراید هستند. طبق مطالعات انجام شده میزان اغلب خمیردندان‌های ایرانی حدود 1000ppm یا كمتر است. بنابراین به كارخانه‌های سازنده خمیردندان توصیه می‌شود كه در برخی محصولات خود به صورت انتخابی میزان فلوراید را افزایش دهند.

دكتر حصاری به افراد دارای پوسیدگی‌های دندانی بالا توصیه كرد كه از خمیردندان‌های دارای فلوراید بالا استفاده كنند و گفت: اگر بهترین خمیردندان استفاده شود اما زمان مسواك زدن مناسب نباشد، اثرگذاری نخواهد داشت. بنابراین لازم است حداقل دو بار در روز (شب قبل از خواب به مدت پنج دقیقه و صبح حدود 3 دقیقه) دندان‌ها با مسواك شستشو شوند. یك بار مسواك زدن ملاك سلامت دندان‌ها نیست.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، با تاكید بر این كه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان باید از سنین كودكی آغاز شود، گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، نقش مادر در سلامت دهان و دندان كودك بسیار مهم است؛ به طوری كه توجه ساده به دندان‌های كودك زیر شش سال می‌تواند حلقه شیوع پوسیدگی دندانی را بشكند.

دكتر حصاری با بیان اینكه ارتباط معنی داری میان دندان‌های شیری پوسیده و دندان‌های دائم پوسیده وجود دارد، ادامه داد: كودك تا قبل از سن چهارسالگی توانایی مراقبت كامل از دندان‌های خود را ندارد. بنابراین نقش مادر در سلامت دندان كودكان در این سنین بسیار حائز اهمیت است. بنابراین لازم است كه مادر حداقل هفته‌ای یك بار دهان كودك را مورد بررسی قرار دهد و نسبت به هرگونه تغییر رنگ در دندان‌ها حساس باشد.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان گفت: لازم است كه از سن دو سالگی تمیز كردن دندان‌های كودك و توجه به بهداشت دهان و دندان وی از سوی مادر آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha