تحقیقات جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد كه كاهش حس بویایی، یكی از عوامل اولیه تشخیص زودهنگام بیماری فراموشی، «آلزایمر» است.

در تحقیقات جدیدی كه توسط محققان و دانشمند‌ان دانشكده پزشكی «نیویورك» صورت گرفته، این موضوع مشخص شد كه اگرچه پیش از این رابطه میان حس بویایی و‌ آلزایمر مشخص بود، اما هم اكنون و با توجه به تحقیقات اخیر، این موضوع به اثبات كامل رسیده و محققان به این موضوع پی بردند كه میان گسترش پلاك آمی لویید در مغز كه باعث بروز آلزایمر می‌شود و كاهش حس بویایی، رابطه مستقیم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این بررسی كه بر روی موش‌ها صورت گرفت، دانشمند‌ان موفق شدند به این نكته دست پیدا كنند كه این پلاك «آمی لوییدی» ابتدا در بخشی از مغز این حیوانات گسترش یافته و سپس باعث كاهش حس بویایی می‌شود.

در این میان، موشی كه مبتلا به این پلاك است، زمان بیشتری را برای به یاد آوردن بوی رایحه‌ای می‌كند كه آن را قبلا استشمام كرده است و حتی قادر نیست، تفاوت میان روایح را تشخیص دهد.

«دانیل دبلیو وسون» یكی از همكاران این تحقیقات معتقد است: این تحقیق و بررسی به ما این امكان را می‌دهد كه با توجه به تشخیص علایمی همچون كاهش حس بویایی، بیماری را در فرد زودتر تشخیص داده و از پیشرفت آن جلوگیری كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha