اعضای مجمع نمایندگان گلستان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و پیرامون مسائل محیط زیستی استان گلستان گفتگو کردند

تخریب جنگل‌های هیرکانی بسیار نگران کننده است

سلامت نیوز:اعضای مجمع نمایندگان گلستان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و پیرامون مسائل محیط زیستی استان گلستان گفتگو کردند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، ابتکار در این دیدار ضمن تقدیر از نگاه جامع و زیست محیطی نمایندگان حاضر در جلسه، گفت: انتظار می‌رود نمایندگان مجلس دهم با توجه به اهمیت محیط زیست به عنوان یکی از بحران‌های ملی و تهدیدهای جدی اقتصادی، اجتماعی و امنیتی با نگاهی بلند، جامع، فرابخشی، فرا استانی و فرا قومیتی، دولت را در حل مسائل محیط زیستی یاری رسانند.

معاون رئیس جمهور با یادآوری تلاش برخی نمایندگان مجلس نهم برای انحلال سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل مخالفت با احداث جاده ابر، خاطرنشان کرد: محیط زیست هرگز مانع یا مخالف توسعه نبوده مشروط به آنکه توسعه ملازم با حفظ محیط زیست و رعایت الزامات زیست محیطی باشد یا در تعریف جامع‌تر بر مبنای توسعه پایدار قرار بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به برنامه ملی مشارکت ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ داشت و افزود: اگرچه بسیاری از کشور‌ها با شرایط مشابه ایران خود را ملزم به کاهش ۳۰ درصدی تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای کردند اما ایران به شرط رفع کامل تحریم‌ها و انتقال فناوری‌های نوین، برنامه‌ای ۱۲ درصدی برای کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه داد.

هم راستایی برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با سیاست‌های ملی صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور

وی ادامه داد: البته بر اساس دستورالعمل و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی، کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی باید در دستور کار قرار گیرد و از این رو برنامه ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای سیاست‌های ملی برای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور قرار دارد.

ابتکار ضمن مرور آمار پنج برابری مصرف خانگی انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی، گفت: تخصیص یارانه به منابع انرژی و آب و قیمت پائین این منابع در ایران از مهم‌ترین علل عدم صرفه جویی و مصرف بهینه در کشور و از بین رفتن ثروت ملی است و از این رو واقعی کردن قیمت منابع انرژی و آب ضروری است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تفویض اختیار سازمان حفاظت محیط زیست به مدیران کل استانی برای صدور مجوز ارزیابی ۲۰ عنوان پروژه توسعه‌ای و عمرانی، اظهار کرد: این اقدام با هدف تمرکز زدایی و تسهیل توسعه استانی همراه با رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی صورت پذیرفت.

وی اشاره‌ای هم به موضوع مصوبه دو هفته گذشته دولت در زمینه اصلاح آئین نامه ارزیابی داشت و گفت: خوشبختانه شرایط برای نظارت بر روند اجرای پروژه‌ها پس از دریافت مجوز ارزیابی ایجاد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروزه استفاده از فناوری سبز در عرصه کشاورزی و صنعت دنیا بسیار مورد توجه قرار دارد و همین موضوع منجر به رفع تضاد توسعه و محیط زیست و رشد اقتصادی سبز در بسیاری از کشورهای دنیا شده است.

حذف هزینه‌های زیست محیطی منجر به تحمیل هزینه‌های بالاتری به جامعه خواهد شد

به گفته وی، به منظور حفظ حقوق نسل‌های کنونی و آتی و عدم تحمیل هزینه‌های مختلف از جمله هزینه‌های درمانی به آن‌ها، ضروری است ایران نیز حرکت در مسیر توسعه پایدار و صنعت و رشد اقتصادی سبز و توجه به حفظ محیط زیست را از ابتدای ایده‌پردازی پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی تا پایان فرآیند پروژه و همچنین لحاظ کردن هزینه‌های زیست محیطی، در اولویت قرار دهد.

ابتکار ضمن تاکید بر این موضوع هزینه‌های حفظ محیط زیست همچون هزینه‌های کاهش آلایندگی قابل کنترل و بسیار کمتر از هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست است، تصریح کرد: تلاش برای حفظ محیط زیست منجر به بازدهی بیشتر اقتصاد نیز خواهد شد زیرا به طور نمونه صنعتی که موضوع مدیریت انرژی را در دستور کار خود قرار می‌دهد علاوه بر کمک به حفظ منابع و محیط زیست، در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حذف هزینه‌های زیست محیطی یا عدم شفاف سازی آن‌ها منجر به تحمیل هزینه‌های بالاتری به جامعه خواهد شد و در اصل لحاظ کردن هزینه‌های محیط زیستی منجر به توجیه اقتصادی پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی خواهد شد و از همین رو می‌توان گفت بخش مهمی از ضرر و زیان‌های بخش اقتصادی ما به دلیل نادیده گرفتن هزینه‌های محیط زیستی است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بحران‌های محیط زیست مرز ندارد کل جهان را درگیر خود کرده است، گفت: بر همین اساس و به منظور کاهش بحران‌های زیست محیطی، تفکر اقتصادی گذشته که بر مبنای اقتصاد خطی و دستیابی به رشد و پیشرفت اقتصادی به هر قیمتی بود، اکنون این تفکر به اقتصاد دوار تغییر کرده است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اقتصاد دوار به معنای آن است که هیچ چیزی پسماند و ضایعات به شمار نمی‌رود و تمام آنچه از انرژی و ماده که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به چرخه طبیعت باز گردد.

این مقام مسئول در خصوص خواسته‌ها و دغدغه‌های مطروحه از سوی نمایندگان استان در نشست نیز با بیان اینکه ارزیابی شهرک صنعتی گمیشان در مرحله نهایی قرار دارد، گفت: یکی از اقدامات مهم زیست محیطی در گلستان را می‌توان خروج جاده ترانزیتی از پارک ملی گلستان است که پیش از این نیز در دولت آقای خاتمی مصوب شده بود ولی پس از سال‌ها غفلت، در دولت یازدهم مجددا مورد پیگیری قرار گرفت و در ‌‌نهایت با همکاری وزارت راه و شهرسازی، در مرحله اجرایی شدن قرار گرفته است.

وی ضمن اشاره به چالش‌های اعتباری دولت یازدهم و با مرور روند شکل گیری و فعالیت صندوق ملی محیط زیست در دولت هشتم و یازدهم، تصریح کرد: ساز و کار صندوق تنها در برگیرنده موضوع و حوزه محیط زیست نیست و می‌تواند موضوعات مهمی چون اشتغال سبز، اقتصاد سبز و رشد سبز را هم برای کشور به همراه داشته باشد.

ابتکار خاطرنشان کرد: اهمیت روز افزون مسائل مرتبط با حوزه محیط زیست منجر به ایجاد نقشی مهم و موثر برای صندوق ملی محیط زیست در ابعاد اقتصادی و معاملات بین المللی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با یادآوری ظرفیت‌های مختلف صندوق ملی محیط زیست برای کشور، گفت: کارکرد اصلی صندوق ملی محیط زیست شتاب دهی به موضوع اقتصاد سبز و تسهیل سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنعتی برای اهداف محیط زیستی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از نمایندگان مجلس خواست با حمایت از صندوق ملی محیط زیست، برای رفع مشکلات و چالش‌های زیست محیطی کشور گامی مهم بردارند.

مشارکت بخش خصوصی و عمومی و دولت راه حل چالش پسماند و فاضلاب

وی اشاره‌ای هم به موضوع پسماند استان‌های شمالی داشت و اظهار کرد: اگرچه گلستان در مقایسه با مازندران و گیلان از شرایط بهتری در این حوزه برخوردار است اما راه حل چالش پسماند و فاضلاب، مشارکت بخش خصوصی و عمومی و دولت است.

ابتکار ضمن تاکید بر توجیه اقتصادی انجام چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی، تصریح کرد: رشد فناوری و فناوری‌های نوین موجود، فعالیت در این عرصه و سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن را توجیه پذیر می‌کند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این حوزه سرمایه گذاران خارجی نیز علاقمند به حضور و فعالیت در ایران هستند که با تسهیل زیرساخت‌ها و زمینه‌های موجود در دوران پسا تحریم می‌توان شاهد اتفاقاتی خوبی در این حوزه بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به نمایندگان حاضر در این جلسه، گفت: روی کمک و حمایت نمایندگان برای تسهیل این موضوع، حساب می‌کنیم.

وی تاکید کرد: دریا، ساحل، تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده از اهمیت بسیار زیادی برای سازمان حفاظت محیط زیست برخوردار هستند و از این رو معتقدیم در صورت مدیریت درست، می‌توان در قالب طرح‌های مدیریت مناطق، طرح‌های گردشگری موفقی در این حوزه‌ها اجرا کرد.

اما و اگرهای لایروبی خلیج گرگان

ابتکار اشاره‌ای هم به موضوع خلیج گرگان و جلسه ویژه برای ارزیابی این اکوسیستم داشت و گفت: کار‌شناسان معتقدند که کار بدون ملاحظات کار‌شناسی و فنی و در مدت زمان بسیار کوتاه می‌تواند تبعات و عواقب جبران ناپذیری برای خلیج گرگان به همراه داشته باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به پسروی آب دریا خزر، کار‌شناسان تردید دارند که اقداماتی همچون لایروبی منجر به افزایش سطح آب در خلیج گرگان شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت تکمیل مطالعات و شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان با همکاری دانشگاه‌های استانی، تصریح کرد: برنامه‌ها و اقدامات قابل اجرا در این حوزه نیز باید به تصویب شورای برنامه ریزی استان برسد.

وی افزود: حتی در صورتیکه امروز شاهد شرایط بحرانی ناشی از کانون‌های داخلی گرد و غبار در استان نباشیم، باید منشاء داخلی و خارجی گرد و غبار در استان شناسایی و تحلیل تصاویری ماهواره‌ای و نتایج کسب شده از دستگاه‌های پایش ذرات ریز 2.5میکرون گرد و غبار ناشی از کانون‌های خارجی استان همچون کانون قره قوم، جهت ارائه گزارش به وزارت امور خارجه کشور و پیگیری اقدامات بین المللی در این زمینه، صورت پذیرد.

ابتکار اشاره‌ای هم به آمادگی سازمان متبوع خود برای اصلاح ساختار سازمانی و نیروی انسانی داشت و خاطرنشان کرد: علاقمند به تقویت ساختار محیط زیست استان‌ها هستیم.

نصب سنسور حرارت در پارک ملی گلستان

به گفته وی، به رغم مشکلات اعتباری و نیرویی سازمان، اقدامات بسیار خوبی در سطح استان شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به کاهش میزان آتش سوزی جنگلی در استان اشاره کرد.

ابتکار افزود: استفاده از تکنولوژی نوین نصب سنسورهای حساس به حرارت در جنگل‌های گلستان با همکاری سازمان هوا‌شناسی که قرار است به عنوان الگو در سایر مناطق جنگلی کشور هم توسعه یابد، کمک بزرگی به کاهش آتش سوزی مناطق جنگلی در استان است.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به اقدامات صورت گرفته در حوزه جنگل به واسطه نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست داشت و اظهار کرد: تخریب و از دست رفتن سرمایه‌های جنگل‌های هیرکانی بسیار نگران کننده است و از این رو نظارت‌های بسیار دقیقی در این حوزه در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از روند تخریبی بهره برداری از جنگل‌های هیرکانی به جای روند بازسازی، گفت: از همین رو جلسات متعددی با دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجرات و جهاد کشاورزی در زمینه واردات چوب و کنترل برداشت چوب صنایع مرتبط از جنگل‌های طبیعی برگزار کردیم.

به گفته وی، جنگل‌های ایران حداقل برای چند سال توانایی ادامه این روند غلط را ندارند زیرا خشکسالی‌های پی در پی، زباله، شیرابه، برداشت بی‌رویه، چرای بیش از ظرفیت دام در این مناطق، دخل و تصرفات و تغییر کاربری از جمله مواردی است که جنگل‌های ایران را در وضعیت بسیار شکنده قرار داده است.

تشکیل کمیته ویژه دولت یازدهم برای حفاظت از جنگل‌های طبیعی

ابتکار با ابراز نگرانی از تکرار سرنوشت جنگل‌های بلوط زاگرس برای جنگل‌های هیرکانی و گلستان، گفت: نتایج جلسات به رئیس جمهوری منتقل شد و بنا بر دستور آقای روحانی مقرر شد طی هفته آینده جلسه یا به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ذیل کمیته ویژه دولت یازدهم در این حوزه تشکیل شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تاکید رئیس قوای مجریه و مقننه، توقف بهره برداری از جنگل‌های هیرکانی و اعلام طرح تنفس جنگل‌ها و تمرکز بر موضوعاتی همچون گردشگری پایدار جنگلی با برنامه ریزی و سیاست گذاری درست و توجه به الزامات زیست محیطی است.

وی ادامه داد: تالاب، جنگل، گرد و غبار، پسماند، مدیریت مناطق حفاظت شده از جمله مواردی است که به صورت جد در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و مورد پیگیری و برنامه ریزی و اقدام واقع می‌شود.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: همکاری نمایندگان مجلس دهم با سازمان حفاظت محیط زیست منجر به رفع چالش‌های متعدد محیط زیست کشور به رغم چالش‌های اعتباری و نیرویی شود.

بنابراین گزارش، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ابتدای این دیدار ضمن یادآوری حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در صحن علنی و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: به منظور تعامل بیشتر میان دو قوا و اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، از سایر کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها نیز درخواست وقت برای حضور و گفتگو شده است.

وی با اشاره به عضویت هفت نماینده در مجمع نمایندگان گلستان، اظهار کرد: به دلیل تشکیل جلسه‌ای همزمان در وزارت کشور و اهمیت موضوع، تنها حضور چهار نماینده از جمله رئیس مجمع نمایندگان گلستان را در این جلسه، شاهد خواهیم بود.

مجابی با شرح گزارشی از وضعیت اعتباری سازمان حفاظت محیط زیست، ابراز امیدواری کرد: با بهبود شرایط اعتباری دولت یازدهم و ارائه ااعتبارات و تخصیص‌های بیشتری به این سازمان، بتوان گام‌های بهتری در زمینه حفاظت از محیط زیست کشور و ارتقاء کمی و کیفی نیروهای حافظ آن به ویژه در حوزه محیط بانی داشت.

انتقال آب و اثرات تخریبی آن بر محیط زیست و زندگی مردم در استان دغدغه نمایندگان گلستان

گفتنی است، اسداله قره خانی نماینده علی آباد کتول و عضو کمیسیون انرژی، علیرضا ابراهیمی منتخب مردم رامیان و آزادشهر و از اعضای کمیسیون فرهنگی، نور محمد تربتی‌نژاد نماینده گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رامین نورقلی‌پور نماینده کردکوی، بندر ترکمن و بندرگز و عضو کمیسیون صنایع انرژی از جمله حاضران در این جلسه بودند که به طرح دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در حوزه محیط زیست گلستان پرداختند.

انتقال آب از چشمه‌های زرین گل و اثرات تخریبی آن بر محیط زیست و زندگی مردم در استان، واگذاری مسئولیت مدیریت یکپارچه زیست محیطی جنگل ابر به گلستان، احیاء و نجات خلیج گرگان، تخصیص اعتبار برای مقابله با آتش سوزی جنگلی، افزایش نیروهای محیط‌بان در استان، جلوگیری از روند بیابانی شدن استان و پیشگیری از تشکیل کانون‌های جدید گرد و غبار داخلی، رفع موانع مدیریت صحیح پسماند، جلوگیری از روند تخریب جنگل بر اثر برداشت بی‌رویه و قاچاق چوب، ایجاد شرایط برای توسعه استان همراه با رعایت الزامات زیست محیطی و به منظور تامین معیشت و اشتغال مردم، استفاده بیشتر از توان علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها در طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی محیط زیست استان، عدم صدور مجوز تاسیس پتروشیمی و پالایشگاه به صورت تجمیعی به دلیل خطرات ناشی از آتش سوزی و حوادث از جمله مهم‌ترین خواسته‌های مطروحه توسط نمایندگان در این نشست بود.

اسماعیل مهاجر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی مختصر از اقدامات صورت گرفته طی سه سال گذشته در حوزه محیط زیست استان، گفت: تسهیل توسعه پایدار استان و افزایش زمینه اشتغال برای مردم با مصوبه دولت و مشروط به رعایت الزامات زیست محیطی، تدوین برنامه‌های مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان و آماده سازی آن‌ها برای اجرا با مشارکت جوامع بومی و محلی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای محیط زیستی در این دوره بوده است.

وی افزود: تعامل با صنعت به منظور تشویق و ترغیب برای رعایت الزامات زیست محیطی، ساماندهی مدیریت پسماند، شناسایی کانون‌های داخلی گرد و غبار با همکاری دانشگاه‌های استان، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای توسعه طرح‌های گردشگری پایدار یا اکوتوریسم در استان، پیگیری تخصیص حق آبه محیط زیست از سوی وزارت نیرو و تخصیص آن، کاهش و پیشگیری از آتش سوزی جنگل‌ها، ارتقاء سطح مناطق حفاظت شده محیط زیست از دیگر اقدامات صوررت گرفته در این حوزه است.

حمیدرضا جلال وندی مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست با شرح روند بررسی ارزیابی پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی در کشور، گفت: زمان بر بودن ارزیابی پروژه‌ها به دلایل متعددی همچون تعدد و ترافیک بالای پروژه‌ها در کشور یا عدم ارائه اطلاعات کافی و کامل از سوی مشاوران ارزیابی پروژه است.

وی توضیحاتی نیز در خصوص وضعیت ارزیابی ناحیه صنعتی گمیشان و انتقال آب رودخانه‌های زرین گل در استان ارائه داد و افزود: آنچه در حین پروژه انتقال آب رخ داد با مجوز کسب شده مغایرت داشت.

حمید گشتاسب می‌گونی مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف همچون تالاب‌های استان، طرح صیانت از جنگل‌های هیرکانی و مدیریت یکپارچه جنگل ابر ارائه داد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha