یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 188282

هر سال تحقیقات جدیدی در زمینه اختلال ناتوان‌کننده مغز موسوم به بیماری آلزایمر در مجلات علمی منتشر می‌شود، اما هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند علل قطعی این بیماری را درک کنند.

کشف منشا آلزایمر با فناوری تصویربرداری جدید

سلامت نیوز:هر سال تحقیقات جدیدی در زمینه اختلال ناتوان‌کننده مغز موسوم به بیماری آلزایمر در مجلات علمی منتشر می‌شود، اما هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند علل قطعی این بیماری را درک کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، اکنون فناوری تصویربرداری جدید و انقلابی iDISCO می‌تواند درک بهتری را از دلایل این بیماری و توسعه درمان‌های موثرتر نوید دهد.

به گزارش فاکس‌نیوز،این فناوری که توسط دانشمندان دانشگاه راکفلر در نیویورک ساخته شده، به متخصصان کمک می‌کند تا تصویر سه‌بعدی را از پروتئینی که ممکن است باعث این اختلال ویرانگر مغزی باشد، ایجاد کنند.

آمار موسسات ملی بهداشت در آمریکا نشان داده که بیش از پنج میلیون آمریکایی به آلزایمر مبتلا هستند. این اختلال عصبی نوعی زوال عقل است که توانایی تفکر، یادآوری خاطرات و برخی عملکردهای مغز را در مبتلایان از بین می‌برد.

تحقیقات پیشین نشان داده که ایجاد پروتئین بتا آمیلوئید با پیشرفت آلزایمر مرتبط است. البته هنوز مشخص نیست که چرا این پلاک در درجه اول در مغز انباشته می‌شود.

جمع‌آوری تصاویر بتا آمیلوئید میسر نیست؛ زیرا باید قطعات نازکی از ماده مغز را در اختیار داشت و آن‌ها را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد.

به گفته دانشمندان، این روش بررسی دوبعدی پروتئین مذکور بسیار محدود است. اما رویکرد جدید توانسته این تصاویر را بصورت سه‌بعدی نمایش دهد.

در گذشته دانشمندان باید بخش‌های کوچکی از مغز را برداشته و بصورت لایه‌لایه کنار هم قرار می‌دادند تا یک تصویر سه‌بعدی ایجاد کنند؛ اما این کار بسیار زمانبر بود.

محققان با همکاری موسسه فیشر ابزار iDISCO را تولید کردند که فناوری‌ها و روش‌های میکروسکوپی گوناگونی را برای مشاهده یک نمونه در شکل سه‌بعدی با هم ترکیب کرده است.

این فناوری تصویربرداری با شستشوی مغز موش یا بخش‌هایی از مغز انسان با محلول‌های پیچیده کار می‌کند. این امر باعث شفاف شدن چربی مغز می‌شود.

محققان سپس از میکروسکوپ‌های پیشرفته برای اسکن درون مغز و حضور احتمالی پلاک بتا آمیلوئید استفاده خواهند کرد.

میکروسکوپ مورد نظر، میکروسکوپ ورق نوری نام دارد که یک ورق از نور را به میان مغز می‌فرستد و هر صفحه را در دوره‌های پی‌درپی اسکن می‌کند. از این طریق‌، ابزار مذکور به جمع‌آوری داده‌ها و ساخت یک تصویر سه بعدی از آن‌ها می‌پردازد.

محققان امیدوارند که فناوری جدید بتواند برخی از اسرار پشت شکل‌گیری پلاک آمیلوئید بتا و منشا آلزایمر را آشکار کنند.

این تحقیق در مجله Cell Reports منتشر شده است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha