نظام تامین اجتماعی به مثابه یكی از نهادهای مهم توزیع مجدد درآمدها، مظهر استقرار و تضمین امنیت و عدالت اجتماعی بوده و با پوشش‌های بیمه‌ای مبتنی بر كاركردهای خود موجب ایجاد آرامش خاطر و عزت نفس در افراد شده و می‌تواند نقش بسزایی در حمایت از آحاد مردم در برابر مخاطرات ناشی از گسست‌های اقتصادی ایفا كند به نحوی كه امروزه به جهت اهمیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی از آن به عنوان ابزار و بستر توسعه بلكه یكی از «اهداف توسعه پایدار» نام می‌برند.

تامین اجتماعی تضمین امنیت و عدالت اجتماعی

سلامت نیوز-رحیم اردلان معاون اداری و مالی: نظام تامین اجتماعی به مثابه یكی از نهادهای مهم توزیع مجدد درآمدها، مظهر استقرار و تضمین امنیت و عدالت اجتماعی بوده و با پوشش‌های بیمه‌ای مبتنی بر كاركردهای خود موجب ایجاد آرامش خاطر و عزت نفس در افراد شده و می‌تواند نقش بسزایی در حمایت از آحاد مردم در برابر مخاطرات ناشی از گسست‌های اقتصادی ایفا كند به نحوی كه امروزه به جهت اهمیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی از آن به عنوان ابزار و بستر توسعه بلكه یكی از «اهداف توسعه پایدار» نام می‌برند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در این راستا سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی كشور با بیش از نیم قرن فعالیت در عرصه ارایه خدمات به نیروهای مولد و خانواده‌های آنان، یكی از محوری‌ترین بخش‌های نظام جامع تامین اجتماعی كشور به حساب می‌آید. جمعیت تحت پوشش این سازمان نزدیك به ١٣ میلیون بیمه‌شده اصلی و بیش از ٥/٢ ملیون نفر مستمری‌بگیر (بازنشسته، از كار افتاده و بازمانده) است كه با احتساب افراد تحت تكفل آنها، بالغ بر ٤٠ میلیون نفر می‌شود.


گستردگی پوشش جمعیتی و تنوع خدمات از یك ‌سو و تعاملات وسیع با بیش از یك میلیون و ٢٠٠ هزار واحد صنعتی، تولیدی و صنفی، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی و خصوصی و همچنین قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضاییه از سوی دیگر این سازمان را به یك سازمان بزرگ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و خدماتی تبدیل كرده است.


با وجود كاركردهای اجتماعی و اقتصادی و ماهیت بسیار با ارزشی كه سازمان تامین اجتماعی دارد، زمانی می‌تواند این نقش خطیر را به درستی ایفا كند كه این سازمان به مثابه یك مجموعه اجتماعی و اقتصادی بتواند عملكرد رضایت‌ بخش و قابل قبولی در قبال ذینفعان خود داشته باشد. تمام ارزش‌های ماهوی كه پیشتر به آن پرداخته شد و نیز خلق ارزش عمومی توسط این سازمان، منوط به عملكرد مثبت این مجموعه در قالب سازمانی اثربخش و كارآمد خواهد بود.


از طرفی عملكرد یا كیفیت كاركرد این سازمان نیز خود متاثر از دو بخش مهم كارآمدی داخلی و نیزعوامل محیطی و بیرونی اثرگذار بر ماموریت‌های ذاتی آن است.  در بخش عوامل درونی، ناگزیر از افزایش كارایی سازمانی هستیم، در اینجا كارایی توصیف‌كننده چگونگی استفاده سازمان از منابع خود در تولید و ارایه خدمات است. براساس مطالعات سازمانی انجام شده و همچنین رهنمودهای سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی (ISSA)، شاخص‌های پنج‌گانه حكمرانی خوب (١-پاسخگویی، ٢-شفافیت، ٣-قابلیت پیش‌بینی، ٤-مشاركت و ٥-پویایی)، یك فهرست واقعی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش كارایی و ارتقای معیارهای عملكردی در سازمان‌های تامین اجتماعی است.  ذیل این رهنمودها، چهار وظیفه اساسی مدیریت ارشد سازمان به این قرار تعریف شده است: ١. حفظ پایداری مالی؛ ٢. سرمایه‌گذاری‌های منطقی؛ ٣. مشاركت و تعامل با ذینفعان؛ و ٤. مدیریت اثربخش منابع به‌خصوص منابع انسانی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات.
انجام وظایف مذكور، سهم عوامل درونی از ارتقای عملكرد سازمانی است؛ با این حال سهم عوامل بیرونی نیز در این معادله بسیار اثرگذار و غیرقابل چشم‌پوشی است. و در واقع بهبود معیارهای عملكرد سازمان تامین اجتماعی، در گروی اراده كنشگران هر دو بخش درونی و بیرونی است.


عوامل بیرونی موثر بر عملكرد سازمان، نشأت گرفته از پارامترهایی هستند كه بیش از همه دولت و مجلس در خلق آن نقش دارند؛ مداخلات، مصوبات و قوانین سنجیده و نسجیده دارای اثرگذاری مثبت و منفی بسیاری بر سازمان هستند؛ تا آنجا كه گاه برخی از این موارد، پیامدهای جبران‌ناپذیری برای سازمان دارند. كما اینكه شاهد این بوده‌ایم كه در این راستا چگونه رویكرد مثبت و مدبرانه دولت محترم فعلی، سازمان را از خارج شدن از مسیر اصلی خود در راستای كاركردها و ماموریت‌های ذاتی خود مصون نگه داشته است. از سوی دیگر برخی عوامل محیطی فرانهادی همچون وضعیت اشتغال، حركت رو به رشد سالمندی در كشور و تغییرات جمعیتی و مواردی از این قبیل نیز می‌توانند با خطرآفرینی برای منابع و مصارف سازمان، چالش‌های مختلفی ازجمله چالش‌های مالی و بودجه‌ای ایجاد كنند.


در هر حال، نباید از نقش موثر نهادهای حاكمیتی و به‌ویژه دولت و رویكرد آن در قبال تعهدات خود نسبت به سازمان، غفلت كرد؛ در این راستا انتظار می‌رود كه دولت محترم در جهت تمهید سازوكارهای اجرایی برای پرداخت تدریجی مطالبات معوق و نیز پرداخت سالانه تعهدات جاری ناشی از سهم خود در ارتباط با «بیمه مشاغل مشمول كمك دولت»، در چارچوب برنامه بودجه سالانه كشور، گام مستحكمی برداشته و سازمان را در مواجهه با چالش‌های پیش رو یاری كند.
امید می‌رود بتوانیم با عزم جدی مدیران و كاركنان سازمان در ارتقای معیارهای عملكردی و همراهی دولت در انجام تعهدات خویش، ضمن ایفای ماموریت‌های متعالی سازمان و خلق ارزش عمومی، آینده بهتری را در جهت توسعه پایدار كشور ترسیم كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha