چند وقت است رنگ دریاچه ای ارومیه قرمز شده و حتی عکس ماهواره ای ناسا از رنگ آن چند روز پیش تبدیل به عکس روز ناسا شد، اما علت این موضوع چه چیزی است ؟ چه پدیده علمی منجر به قرمز شدن رنگ دریاچه ارومیه شده است ؟ نیو صدر- همینطور که در عکسی که ایستگاه بین المللی فضایی گرفته شده، مشخص است، در زمان های عادی، دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران معمولا مخلوطی از رنگ سبز و آبی است.

قرمز شدن امید بخش دریاچه و نشانه هایی از حیات

سلامت نیوز: چند وقت است رنگ دریاچه ای ارومیه قرمز شده و حتی عکس ماهواره ای ناسا از رنگ آن چند روز پیش تبدیل به عکس روز ناسا شد، اما علت این موضوع چه چیزی است ؟ چه پدیده علمی منجر به قرمز شدن رنگ دریاچه ارومیه شده است ؟


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ، همینطور که در عکسی که ایستگاه بین المللی فضایی گرفته شده، مشخص است، در زمان های عادی، دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران معمولا مخلوطی از رنگ سبز و آبی است.

عکس های ناسا از دریاچه ارومیه

اما عکسی که این هفته از دریاچه ارومیه گرفته شده رنگی است که مردم را بسیار مضطرب می کند، رنگ قرمز خونی ! چه اتفاقی برای دریاچه ارومیه که بزرگترین دریاچه خاورمیانه است در حال رخ دادن است ؟ پاسخ این موضوع در سطح میکروسکپی است و به گواه پژوهشگران ایرانی یکی از نشانه های حیات آن است.

یکی از اعضای سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در رایطه با رنگ سفید اطراف دریاچه ارومیه گفت: 60 رود به این دریاچه متصل شده اند و آن ها دریاچه را پر از مواد معدنی و نمک می کنند. به این دلیل که راه خروجی از دریاچه ارومیه وجود ندارد تنها راه خروج آب از آن تبخیر است و نمک ها هم تبخیر نمی شوند و به شکل مواد معدنی بازتابنده ای در می آیند که در اطراف ساحل ته نشین می شوند. این نمک ها از فضا به شکل رنگ سفید اطراف دریاچه در می آیند.

عکس های ناسا از دریاچه ارومیه

اما او در رابطه با رنگ قرمز خونی هم گفت: اما رنگ قرمزی که در تصاویر ماهواره ای دیده می شود را می توان به نوعی باکتری نسبت داد، این باکتری ها در شرایط بسیار شور رشد می کنند، آنها رنگدانه های صورتی و قرمزی تولید می کنند و وقتی تعداد این باکتری ها زیاد می شود آب های بسیار شور قرمز یا صورتی می شوند. دیدن این رنگ از فضا نشان از محیطی است که بسیار شور است.

تحقیقات مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی هم حرفی مشابه با حرف های مشابه با عضو سازمان آمریکایی را نشان می دهد؛ شرایط دمایی بالا در وضعیت فعلی و كمبود اكسیژن باكتریهایی نمكدوست از جنس های هالو باكتریوم و هولوكوكوس و آر كو باكترها به شدت تكثیر پیدا كرده است؛ به طوریكه تراكم آنها دراین شرایط به حدود ۱۰۳ تا ۱۰۵ عدد در میلی لیتر آب دریا رسیده و از آنجایی كه این باكتریها پروكاریوت هستند یعنی رنگیزه های داخل سلول آنها به صورت پراكنده در سیتوپلاسم و بدون غشای محافظ قرار گرفته اند، بنابراین به راحتی نور خورشید را جذب و آن را منعكس می كنند و این امر موجب ایجاد رنگ قرمز مایل به صورتی تا زرشكی آب دریاچه ارومیه می‌شود.

عکس های ناسا از دریاچه ارومیه

سایت ناسا هم با استناد به تحقیقی که که در سال 2011 منتشر شده علت قرمز شدن رنگ دریاچه ارومیه را باکتری هایی می داند که نشان می دهند آن محیط بسیار شور است.

با این حال رنگ قرمز ابتدا در شمال دریاچه دیده شد و بعد به جنوب رسید. پس از بارشها و عملیات انتقال آب از سوی ستاد احیای دریاچه آب تازه به دریاچه راه یافت و تا حد زیادی از شوری كاست. اینطور كه مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه می گوید، با ورود آب تازه، فعالیت بیولوژیكی در سطح دریاچه تا حد زیادی بالا رفته و این خبر خوبی است: »جلبك آبی و جلبك سبز آبی یا سولفور هر كدام میتوانند رنگ آب را بهطیفی خاص بدل كنند.« به گفته تجریشی »رشد كشند قرمز« كه چند باری به عنوان دلیلسرخی دریاچه گفته شده، درست نیست. »كشند قرمز خا ِص آبهای شیرین است و امكان ندارد در دریاچه ای به این شوری رشد كند و برای دریا بد است چون اكسیژن آب را می گیرد و آبزیان را می كشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha