مصرف ماهی یك عامل مؤثر جهت كاهش احتمال زایمان زودرس و وزن كم نوزادان هنگام تولد است.

این مطالعه با هدف بررسی مصرف ماهی با اسید چرب امگا 3 بر میزان كاهش زایمان زودرس و كم وزنی نوزادان هنگام تولد توسط زیبا تقی زاده از دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از همکارانش انجام شد.

در این مطالعه، تعداد هزار و 200 نفر كه دارای ویژگی‌های ورود به مطالعه بودند، از طریق نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب و از هفته 16 بارداری به طور آزادانه وارد مطالعه شدند.

یافته‌ها ارتباط آماری معناداری بین مصرف ماهی بیش از 3 بار در دوران بارداری با كاهش زایمان زودرس و افزایش وزن هنگام تولد نوزادان را نشان داد.

شناسایی عوامل خطرساز برای زایمان زودرس و وزن كم موقع تولد كه زمینه‌ساز بیماری‌ها و عوارض نوزادی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وزن زیاد موقع تولد در نوزادان و یا حاملگی‌های طولانی مدت در جوامعی كه مصرف بالای ماهی با اسید چرب امگا 3 دارند، مؤید اثر این اسید چرب بر افزایش رشد و وزن جنین داخل رحم و در نتیجه كاهش میزان زایمان زودرس و كم وزنی نوزادان هنگام تولد است.

مصرف ماهی یك عامل مؤثر جهت كاهش احتمال زایمان زودرس و وزن كم هنگام تولد محسوب می‌شود. لذا تدوین و ارایه برنامه‌های آموزشی تغذیه برای زنان باردار ضروری به نظر می‌رسد.

خلاصه این پژوهش در مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha