دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 188371

یک فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: عوامل روحی و روانی، استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که موجب ایجاد سرفه در فرد می‌شوند.

تاثیر استرس و اضطراب در ایجاد سرفه

سلامت نیوز:یک فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: عوامل روحی و روانی، استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که موجب ایجاد سرفه در فرد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا،دکتر حشمت‌الله توکل  اظهار کرد: در سرفه‌هایی با منشا آلرژیک(حساسیتی) عامل ژنتیک نقش دارد و افرادی که ریه تحریک‌پذیر دارند، به نوعی آسم خفته دچار هستند که نشانه‌هایی مانند تنگی نفس و خس خس سینه ندارد.

وی ادامه داد: در این افراد، دستگاه تنفس به واسطه برخی عوامل شیمیایی یا بیولوژیکی تحریک شده و به دلیل این‌که سرفه یک مکانیزم دفاعی به شمار می‌رود، فرد دچار سرفه‌های متعدد می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: در حساسیت‌هایی که به صورت آب‌ریزش بینی، عطسه و خارش چشم‌ها ظاهر می‌شود، زمینه ژنتیک نقش موثرتری دارد. البته این موضوع قطعیت ندارد که اگر پدر یا مادر دچار حساسیت باشند، فرزندشان نیز این حساسیت را خواهد داشت، ولی احتمال ابتلای این فرزندان به آلرژی در مقایسه با دیگران بیشتر است.

توکل عنوان کرد: در مقابل عوامل شیمیایی، عوامل بیولوژیکی و ژنتیک که از عوامل ایجاد سرفه در افراد هستند، عوامل روحی و روانی، استرس و اضطراب نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد سرفه به شمار می‌روند با این تفاوت که در این شرایط سرفه به واسطه هیچ‌گونه بیماری و مشکل جسمی ایجاد نمی‌شود، بلکه فرد به دلیل اضطراب به سرفه می‌افتد.

وی افزود: در سرفه‌های با منشاء استرس و اضطراب باید مطمئن شد که هیچ‌گونه زمینه ارگانیک و حساسیتی در این مساله نقش ندارد و برای تشخیص حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: سرفه‌های با منشاء مسایل روحی و روانی معمولا به درمان‌های مختلف پاسخ نمی‌دهند و چنانچه فرد از مسایل تنش‌زا و استرس و اضطراب دوری کند، سرفه‌ها قطع می‌شوند. در این‌گونه سرفه‌ها هیچ عامل آسیب‌رسان وارد دستگاه تنفسی فرد نشده است، بنابراین سرفه‌ها معمولا آگاهانه رخ می‌دهند ولی در مواقعی هم می‌تواند غیرارادی و ناآگاهانه باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha