نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است كه میلیون‌ها بیمار مبتلا به اختلالات روانی نباید از داروهای ضد افسردگی استفاده كنند.

گروهی از متخصصان به تازگی دریافته‌اند كه میلیون‌ها نفر از این بیماران نباید داروهای ضد افسردگی مصرف كنند؛ چون مغز آنها نسبت به این داروها مقاوم است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد: نیمی از بیماران به این داروها واكنش مثبت نشان نمی‌دهند در حالی كه داروهای ضد افسردگی به عنوان ابزاری قدرتمند برای كمك به بیماران افسرده و ایجاد احساسات بهتر خلقی در آنها شناخته شده هستند.

مصرف این داروها به طور معمول سبب افزایش هورمون شادی موسوم به سروتونین می‌شود اما در افرادی كه مغزشان نسبت به این داروها مقاوم است، مصرف دارو تاثیر معكوس می‌گذارد یعنی سبب كاهش تولید سروتونین می‌شود.

دكتر رنه هن محقق دانشگاه كلمبیا در نیویورك و دستیارانش خاطرنشان كردند: سلول‌های مغزی كه معمولا با افزایش مصرف داروهای ضد افسردگی سروتونین بیشتری تولید می‌كنند در برخی افراد برعكس عمل می‌كنند و تولید سروتونین را كاهش می‌دهند.

بنا براین تحقیق، پژوهشگران توصیه می‌كنند كه قبل از تجویز دارو پزشك متخصص حتما باید بتواند تشخیص دهد كه كدامیك از بیماران نباید از این داروها استفاده كنند.

به گزارش ایسنا، افرادی که به افسردگی شدید مبتلا هستند، معمولا با یکی از انواع داروهای ضد افسردگی درمان می‌شوند و گاهی ممکن است برای بیمار دو نوع دارو تجویز شود. انواع داروهای ضدافسردگی عبارت از سه حلقه‌ای‌ها، بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز و مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین هستند.

سه حلقه‌ای‌ها شامل ایمی پرامین، آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین هستند. این داروها اولین دسته از داروهای ضدافسردگی هستند که پیدایش آنها تحول بزرگی در درمان بیماران افسرده ایجاد کرد. از محاسن این داروها اثربخشی بالا و قیمت ارزان آنها است. ولی خواب آلودگی، افزایش وزن، خشکی دهان و تاری دید از عوارض جانبی بارز این داروها هستند که باعث می‌شود برخی از بیماران نتوانند آنها را تحمل کنند. همچنین این داروها ممکن است باعث کاهش فشار خون و اختلال در كاركرد قلب شوند و به همین سبب استفاده از آنها در سنین بالا و در بیماران قلبی می‌تواند مخاطره آمیز باشد. گروه دوم یعنی بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز شامل ترانیل سیپرومین هستند. مصرف کنندگان این دسته دارویی باید از مصرف غذاهای حاوی تیرامین مانند پنیر پرورده اجتناب کنند.

گروه سوم داروهای ضد افسردگی یا مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین از جذب مجدد سروتونین در سیناپس‌ها جلوگیری می‌كنند. این داروها عوارض جانبی کمتری دارند و از جمله آنها می‌توان به فلوکستین و فلووكسامین اشاره كرد. در حال حاضر به علت اثربخشی خوب، عوارض کم و در دسترس بودن، این دسته از داروها خط اول درمان را تشکیل می‌دهند. شایع‌ترین عارضه این دسته از داروها، عوارض جنسی شامل کاهش میل جنسی است.

گفتنی است، عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی معمولا با گذشت زمان به تدریج کم می‌شود. اگرچه داروهای ضد افسردگی برای درمان افسردگی تولید شده‌اند، اما در درمان اختلالات اضطراب هم موثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha