سردار منتظرالمهدی؛ سخنگوی نیروی انتظامی امروز در نشست خبری با اشاره به کاهش ۶ درصدی تصادفات در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: علی‌رغم افزایش یک و نیم میلیونی وسیله نقلیه و صدور یک و نیم میلیون گواهینامه جدید و همچنین افزایش سفر‌ها به سبب رعایت فرهنگ ترافیک و تمکین از دستورات پلیس در سه روز عید فطر شاهد کاهش ۱۶ درصدی فقره تصادفات بودیم.

فقر اولین حلقه از زنجیره جرم است

سلامت نیوز: سردار منتظرالمهدی؛ سخنگوی نیروی انتظامی امروز در نشست خبری با اشاره به کاهش ۶ درصدی تصادفات در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: علی‌رغم افزایش یک و نیم میلیونی وسیله نقلیه و صدور یک و نیم میلیون گواهینامه جدید و همچنین افزایش سفر‌ها به سبب رعایت فرهنگ ترافیک و تمکین از دستورات پلیس در سه روز عید فطر شاهد کاهش ۱۶ درصدی فقره تصادفات بودیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، وی با اشاره به طرح تابستانی پلیس راهور اظهار کرد: بیشترین تصادفات در تابستان گذشته به علت عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی و سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ بود و بیشترین تصادفات در بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ اتفاق افتاد که واژگونی با ۳۷ درصد از کل تصادفات در رتبه اول قرار گرفت.

وی ادامه داد: بیشترین تصادفات در تابستان گذشته در استان‌های اصفهان و فارس اتفاق افتاد و کمترین تصادفات در ایلام و کهکیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست.

سردار منتظرالمهدی در ادامه اظهار کرد: فرصت باقی مانده برای پرداخت جریمه‌ها به سبب دیرکرد تا پایان آذرماه است که این فرصت برای رانندگانی که به دلیل عدم پرداخت جریمه خود در موعد مقرر جریمه‌هایشان دو برابر شده بود، ایجاد شده است. رانندگان می‌توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی کنار کارت خود به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ از مقدار جریمه خود آگاه شوند و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در بحث امکانات فنی با همکاری وزارت کشور و ایجاد سامانه یکپارچه معاینه فنی اطلاعات خودرو‌ها از این مراکز به پلیس راهور ارسال شده است و بیش از ۶۰۰ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد که ۴۶۰ مرکز در شهرستان‌ها و بیش از ۱۰۰ مرکز در راه‌ها مستقر هستند که تمام این مراکز به این سامانه متصل هستند و صدور برگه معاینه فنی جعلی تقریباً با وجود این سامانه تقریباً منتفی است.

سردار منتظرالمهدی اظهار کرد: چنانچه برگه معاینه فنی صادر شود و مامورین با خودرویی مواجه شوند که مولفه‌های معاینه فنی در آن رعایت نشده باشد مانند خودروهای دودزا برگه معاینه فنی ساقط است و ملاک حضور و تشخیص مامورین است.

سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به افزایش ۴۷ درصدی جرایم رایانه‌ای در سه ماهه نخست سال جاری گفت: بیشترین جرایم در فضای مجازی، کلاهبرداری مالی با ۸۱ درصد وقوع است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۱ میلیون کاربر ایرانی وجود دارد که ۲۹ میلیون نفر از آن‌ها جوان هستند و نیاز به آموزش و مهارت‌افزایی در این زمینه بیشتر از گذشته وجود دارد.

وی تاکید کرد: بیش از۶۰ درصد جرایم مجازی در حوزه وب و سایت اتفاق می‌افتد که به کاربران توصیه می‌کنیم هیچ‌گونه فایل پیوست ایمیل و هیچ‌گونه پاکت‌های نا‌شناس را باز نکنند و ابتدا آن را دانلود و توسط آنتی‌ویروس چک کنند و سپس باز کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه در آخرین تصمیمات در ستاد مبارزه با قاچاق کالا مقرر گردید هاست اطلاعات گوشی‌های تلفن همراه که از مبادی رسمی وارد می‌شود، در سامانه‌ای به مرکز مخابرات داده شود؛ گفت: مرکز مخابرات با ایجاد زیرساخت‌های لازم خوداظهاری اطلاعات را از افرادی که دارای موبایل‌هایی هستند که تولید داخل نیست دریافت می‌کند و از این طریق موبایل‌های قاچاق شناسایی می‌شوند.

سردار منتظرالمهدی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات ناجا در رابطه با ایجاد امنیت در سواحل دریا‌ها در فصل تابستان اظهار کرد: از تاریخ ۱۰ خرداد ۹۵ تا ۲ مهر ۹۵ طرح دریا در حال اجرا است و با برپایی بیش از ۱۱۰ قرارگاه انتظامی ساحلی در استان‌های مازندران و گیلان در بیش از ۵ شهرستان حضور پلیس در این اماکن به منظور نظم و امنیت مردم برقرار می‌شود.

وی افزود: پلیس در دریا و ساحل و در حاشیه دریا‌ها حضور خواهد داشت به طوری که در یک ماهه گذشته بیش از ۷۰۰ تن که در شرف غرق شدن بودند توسط نیروهای پلیس نجات پیدا کردند.

سردار منتظرالمهدی با اشاره به انتشار مصوبه‌ای از دولت در خصوص نحوه برگزاری کنسرت‌ها اظهار کرد: قوانین کما فی‌سابق در حال انجام است و تا این لحظه تغییری در آن ایجاد نشده و ما هیچ اصراری در اقدامات فرا‌تر از قانون نداریم.

وی در خصوص بازگشت بیش از ۴۰ درصد از زندانیان آزاد شده به چرخه جرم و زندان اظهار کرد: جرم زنجیره‌ای از موقعیت‌های اجتماعی است و اولین حلقه از این زنجیره فقر و دومین حلقه بزه و بعد به ترتیب جرم، دستگیری و زندان هستند که این سیکل مداماً تکرار می‌شود.

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: هرکسی بتواند یکی از این حلقه‌ها را بشکند؛ اقدام تاثیرگذاری در این حوزه انجام داده است و وظیفه پلیس در این زمینه به حلقه دستگیری معطوف می‌شود که در این زمینه اقداماتی فرا‌تر از آن نیز انجام داده‌ایم و به طور مثال در مراکز مشاوره و در کلانتر‌ی‌ها بیش از ۷۰ درصد مراجعات منجر به صلح و سازش می‌شود.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در حلقه اول که فقر و بحران‌های اجتماعی است نیز وارد شویم و با ارائه آموزش، پیشگیری و افزایش تاب‌آوری بازآموزی مجرمان را افزایش دهیم، اما ورود دوباره به چرخه دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شود و در این زمینه قطعاً سازمان زندان‌ها تلاش زیادی را انجام می‌دهند و بخش اعظمی از مجرمین بازاجتماعی می‌شوند.

وی در خصوص جمع‌آوری معتادین متجاهر اظهار کرد: برای جمع‌آوری معتادین متجاهر آمادگی داریم و ارگان‌های بهزیستی، وزارت بهداشت و شهرداری تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد و باید روی بحث پیشگیری برای جلوگیری از اضافه شدن به آمار معتادان تمرکز بیشتری صورت گیرد.

سردار منتظرالمهدی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ساماندهی اتباع خارجی اظهار کرد: اتباع غیرقانونی قابل ساماندهی نیستند اما ساماندهی اتباع خارجی و افاغنه در دستور کار قرار دارد و وزارت کشور در این زمینه کارهایی را صورت داده است و ما نیز در نیروی انتظامی آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه داریم.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha