پس از گذشت حدود 5 دقیقه از بارش باران شدید، سیل مهیبی وارد روستای «سیجان» در استان البرز شد و با حمل تنه‌های درختان و سنگ‌های درشت منجر به مسدود شدن پل‌های روستا، طغیان رودخانه و وارد آمدن خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری به این منطقه شد. این حادثه که نشاندهنده خشم طبیعت از دست‌اندازی متجاوزان به عرصه‌های منابع طبیعی و تخریب پوشش گیاهی است، تنها هشدار کوچکی بود تا ما انسان‌ها در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی غافل نباشیم.

"سیجان" یک سال پس از سیل ویرانگر

سلامت نیوز: پس از گذشت حدود 5 دقیقه از بارش باران شدید، سیل مهیبی وارد روستای «سیجان» در استان البرز شد و با حمل تنه‌های درختان و سنگ‌های درشت منجر به مسدود شدن پل‌های روستا، طغیان رودخانه و وارد آمدن خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری به این منطقه شد. این حادثه که نشاندهنده خشم طبیعت از دست‌اندازی متجاوزان به عرصه‌های منابع طبیعی و تخریب پوشش گیاهی است، تنها هشدار کوچکی بود تا ما انسان‌ها در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی غافل نباشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، چند روستا در جاده چالوس - کرج دچار سیلزدگی شد که در این میان روستای سیجان بیشترین آسیب را دید. هرچند به گفته «محمدتقی ایرانی»، فرماندار کرج با تلاش‌های بی‌وقفه تنها 2 ماه بعد زندگی عادی به روستا بازگشت، اما برخی آثار ناشی از این فاجعه غیرقابل جبران است.
تشدید خسارت‌ها با ساخت و سازهای غیرمجاز
فرماندار کرج اظهار داشت: جان باختن 8 نفر از هموطنان، ضایعه‌ای غیرقابل جبران است که در سالگرد آن حادثه تأسف بار لازم می‌دانم بار دیگر به خانواده‌های عزیران از دست رفته تسلیت بگویم.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات برای بازسازی خرابی‌ها به کندی تخصیص می‌یابد، تأکید کرد: با همراهی و همکاری شهرداری، پیمانکاران راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در کمتر از 2 ماه روستای سیلزده سیجان برای زندگی دوباره آماده شد. دهیاران، اعضای شوراها، مسئولان، مدیران و بخصوص خود مردم باید ضمن جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز، برای حفظ خاک، آب و طبیعت تلاش کنند تا دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.
فرماندار کرج در تشریح اقدام‌های انجام شده برای پاکسازی و آماده‌سازی روستا، گفت: 4 هزار کامیون گل و لای و سنگ انباشته شده را به خارج از روستا انتقال دادند. علاوه براین لایروبی و انتقال ضایعات از بستر رودخانه انجام شد تا آب در رودخانه فصلی سیجان جاری شود.


پل‌های غیرمجاز، عامل طغیان رودخانه
«ایرانی»، ایجاد 26 دهنه پل غیرمجاز برروی رودخانه را یکی دیگر از موانع و مشکلات ذکر کرد و افزود: 20 دهنه از این پل‌های غیرمجاز که موجب جمع شدن چوب و سنگ و در نتیجه طغیان رودخانه شده بود، تخریب و قرار شد بنیاد مسکن به بهسازی 3 پل و ساخت 3 پل استاندارد اقدام کند. برای جبران خسارت وارده ناشی از جاری شدن سیل 350 فقره وام در نظر گرفته شد و 106 نفر برای دریافت وام ساخت یا تعمیر مسکن به بانک معرفی شدند. ضمن اینکه صاحبان حدود 100 خودرو نیز موفق به دریافت خسارت و وام خودرو شدند.
فرماندار کرج تأکید کرد: برای اینکه دیگر شاهد چنین فجایعی نباشیم لازم است کارهای زیربنایی برای حفظ آب و خاک از جمله طرح‌های آبخیزداری در روستاهای استان البرز اجرا شود. مهم‌تر از این رعایت حریم رودخانه است که باید با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز با جدیت برخورد شود.


دور کردن خطر از مردم
«جلال برتری» مدیر امور منابع آب کرج نیز اظهار داشت: در یک‌سال گذشته لایروبی آوار و رسوبات سیل انجام شده، به طوری که در مرحله نخست این طرح با به‌کارگیری 5دستگاه بیل مکانیکی کار انجام شد و در مرحله بعدی با پیمانکاران، قرارداد منعقد شد و رسوباتی که دوباره وارد رودخانه شده بود، لایروبی شد. «برتری» ادامه داد:  پس از تخریب پل‌های غیرمجاز6 پل به طور موقت برای تردد اهالی سیجان باقی مانده و مقرر شد بنیاد مسکن این پل‌ها را از نظر هندسی اصلاح کند. معمولاً بستر رودخانه‌ها گسترده است و در همین راستا حد بستر و حریم واقعی رودخانه سیجان توسط نقشه‌برداری و پیاده‌سازی نقاط آن مشخص شد.
وی اظهار داشت: در سالیان گذشته اهالی روستا بدون در نظر گرفتن عواقب آن اقدام به پرکردن رودخانه برای معبر عبورشان کردند که این اقدام آنان موجب تنگ شدن رودخانه شده است. به طوری که بستر موجود توان کشش سیلاب را نداشته و میزان دبی بیشتر از مقطع رودخانه است، لذا حجم آب رودخانه احتمال دارد بالاتر از تراز رودخانه حرکت کند و موجب جاری شدن سیل شود. مدیر امور منابع آب کرج افزود: بر اساس قانون و همچنین مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی، وظیفه آزادسازی بستر و حریم کمی رودخانه‌ها بر عهده وزارت نیرو گذاشته شده است.تاکنون حدود 23 مورد تخریب با دستور دادستانی در منطقه سیجان صورت گرفته، هر چند ماهیت کار در نگاه اول خشن به نظر می‌رسد و عموماً با مقاومت اهالی روبه رو هستیم، اما تمامی این اقدام‌ها در وهله نخست برای حفظ جان اهالی است.


اقدام‌های آبخیز‌داری مرهمی بر زخم‌های طبیعت
«حامد فرضی»، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان البرز هم با اشاره به اجرای طرح جنگلکاری به مساحت 130 هکتار در روستای سیجان، گفت: در این طرح سعی شده به منظور رسیدن به اهداف حفاظتی و همچنین بهبود وضعیت معیشت مردم از گونه‌های جنگلی اقتصادی از جمله ارس بنه، زرشک، سنجد، سماق، زالزالک، گردو جنگلی، بادام جنگلی و غیره استفاده شود. فرضی به اجرای طرح کپه کاری در 185 هکتار از مراتع بالادست روستای سیجان و همچنین عملیات‌های مکانیکی اشاره کرد و افزود: امیدوارم با اجرای اینگونه طرح‌ها قدمی در راستای بهبود وضعیت این مناطق برداشته و شاهد چنین حوادثی در سال‌های آینده نباشیم.


تمام روستاهای استان بیمه هستند
درهمین حال، «یونس مظلومی» مدیر عامل یکی از شرکت‌های بیمه با بیان اینکه پس از حادثه بلافاصله خسارت روستاییان پرداخت شده، گفت: ساکنان اطلاعی نداشتند که خانه‌های روستا بیمه است. با وجود آنکه فقط منازل بیمه بود، اما خسارت مکان‌های عمومی مانند مسجد و... را نیز پرداخت کردیم. وی با اشاره به اینکه فقط ساختمان‌ها بیمه بودند نه اثاثیه روستاییان، ادامه داد: روستاهای دیگر با وجود خسارت کمتر به علت اینکه بیمه نبودند، سردرگم شده بودند. قراردادمان برای بیمه روستاهای البرز با استانداری تمدید شده و روستاهای این استان تحت پوشش بیمه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha