مدیر گروه پلیمرهای زیست سازگار پژوهشگاه شیمی و پتروشیمی ایران از اجرایی شدن پروژه ترمیم پوست در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: با استفاده از داربست پلیمرهای زیست سازگار گامهایی در زمینه ترمیم پوست در کشور برداشته شده است.

دکتر مژگان زندی در گفتگو با مهر با بیان این خبر افزود: ترمیم پوست با استفاده از داربستها از جمله دستاوردهای بخش پلیمر این پژوهشگاه است که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی به جزئیات این پروژه تحقیقاتی اشاره کرد و ادامه داد: در این پروژه با استفاده از "ژلاتین" و "کیتوسان" داربست هایی برای ترمیم پوست تهیه شد.

"کیتین" فراوان ترین پلیمر طبیعی بعد از سلولز است و نوعی "پلی ساکارید" ازت دار است که توسط سلولهای زنده گیاهی و جانوری ساخته می شود و دارای کاربردهای صنعتی، شیمیایی، پزشکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی است. از این ماده در طی فرایندهای شیمیایی می توان "کیتوسان" تهیه کرد. کیتین و کیتوسان دارای خواص بیولوژیک مفیدی چون زیست سازگاری بالا و قابلیت زیست تخریب پذیری است از این رو می توان از آن در پوشش زخم ها، عامل های انعقاد خون، عامل های ضد عفونت و عامل های تسریع در ترمیم زخم استفاده کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر از فعالیت این پژوهشگاه در زمینه تولید دریچه های قلبی با استفاده از پلیمرهای زیست سازگار خبر داد و خاطرنشان کرد: فعالیتهای این پژوهشگاه در زمینه تولید دریچه های قلبی با استفاده از پلیمرهای زیست سازگار از دیگر اقدامات بخش پلیمرهای زیست سازگار است.

به گفته زندی، پروژه تولید دریچه قلبی با استفاده از پلیمرها زیر نظر دکتر میرزاده در حال اجرا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha