سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 188515

اتفاق پشت اتفاق در ماه های اخیر به همراه حواشی عجیب و اظهار نظر های بی حساب و کتاب فشار بسیار زیادی را به جامعه پزشکی وارد کرده. به طور حتم ادامه این روند آثار جبران ناپذیری برای سلامت جامعه خواهد داشت.

نظام پزشکی از حق جامعه پزشکی دفاع کند

سلامت نیوز-*دکتر نوید مسجدی: اتفاق پشت اتفاق در ماه های اخیر به همراه حواشی عجیب و اظهار نظر های بی حساب و کتاب فشار بسیار زیادی را به جامعه پزشکی وارد کرده. به طور حتم ادامه این روند آثار جبران ناپذیری برای سلامت جامعه خواهد داشت.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قدس، در اصول 22 و 24 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت قید شده که حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است. اصولی که در این مدت بارها زیر پا گذاشته شده اند. اما خطر این توهین و جسارت ها تنها به هتک حرمت ختم نمی شود. کشور ما بسیار بزرگ است و از نظر فرهنگی طیف وسیع و متنوعی دارد. اظهار نظرهای بی پایه و اساس بدون تعریف و تفکیک از عارضه و قصور ، جان پزشکان را در برخی مناطق به خطر انداخته است.
از طرف دیگر خدشه دار شدن اعتماد بین بیمار و جامعه پزشکی سلامت جامعه را تهدید    می کند. چه بسیار بیمارانی که در ماه های گذشته رضایت به انجام درمان های تهاجمی نداده و در نهایت زمان طلایی درمان را از دست داده اند. چه مواردی از مرگ مغزی که همراهان با زیر سوال بردن تشخیص از اهدای عضو صرف نظر کرده و جان بیماران در انتظار پیوند به خطر افتاده  است.این روند باید خاتمه یابد و این جامعه پزشکی است که باید به آن خاتمه دهد.


دشمن دانا بلندت می کند، بر زمینت می زند نادان دوست.متاسفانه جامعه پزشکی از دشمن هم شانس نداشته است. دشمنان معلوم الحالی که متاسفانه مورد توجه مردم هستند آنهم در حالیکه اوج هنرشان بستن چشم و باز کردن دهان است. بر اساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 هرکس به وسیله نطق در جامعه یا هر وسیله دیگر به کسی امری را صراحتا نسبت دهد و نتواند صحت آن را ثابت کند جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و یا یکی از آن ها حسب مورد محکوم خواهد شد. از سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به ویژه جناب آقای دکتر زالی به عنوان نماینده پزشکان انتظار می رود بصورت قانونی وارد عمل شده و با طرح جدی شکایت از حق جامعه پزشکی دفاع کنند.


در ماه های اخیر عده زیادی از بیماران اقدام به شکایت از روند درمانی خود می کنند. البته درصد کمی از این شکایات به حق و در نتیجه عارضه یا قصور پزشکی است که باید به آن ها رسیدگی شود اما اغلب این شکایات از طرف افراد سودجو علیه پزشکان مطرح می شود تا شاید با انداختن تیری در تاریکی عواید مالی نصیب آن افراد شود. پرونده هایی که اغلب رای به تبرئه پزشک می دهند. طبق ماده 698 قانون مجازات اسلامی هرکس به قصد اصرار به وسیله شکوائیه و ... اکاذیبی را مطرح کند، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان باید به حبس از 2 ماه تا 2 سال و یا 74 ضربه محکوم می شود. از سازمان نظام پزشکی انتظار می رود با تبلیغات وسیع پزشکان را برای احقاق حقوق خود مطلع کنند. همچنین در بیمارستان های کشور کنار تابلو های متعدد راهنمایی شکایت از پزشکان، راهنمایی برای پزشکان بمنظور شکایت از افراد سودجو نصب شود.
جناب آقای دکتر زالی، صراحتاً حفظ و حمایت از حقوق صنفی شاغلان حرف پزشکی وظیفه و هدف آن سازمان است. (بند «ه » ماده 2 قانون سازمان نظام پزشکی) از این رو  شایسته است سازمان نظام پزشکی از سکوت تعجب آور خود دست کشیده و به وظایف قانونی اش عمل کند تا بیش از این قداست حرفه پزشکی خدشه دار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha