«لاپاراسكوپی» روش مناسبی در تشخیص و درمان ناباروری بوده و منجربه افزایش میزان باروری می شود.

این مطالعه به منظور بررسی میزان باروری به دنبال «لاپاراسكوپی» درزنان نابارور توسط صدیقه آیتی دانشیار گروه زنان و زایمان مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

«لاپاراسكوپی» یكی از روش‌های ارزیابی علل ناباروری است كه در تشخیص و درمان ناهنجاری‌های لگنی، برطرف كردن چسبندگی ها و بازكردن انسداد لوله ها، ‌برداشتن میوم، كوتریزاسیون تخمدان در تخمدان پلی كیستیك، تخلیه كیست تخمدان نیز استفاده می شود و در میزان باروری نیز موثر است.

این مطالعه مقطعی بر روی 75 زن نابارور كه تحت «لاپاراسكوپی» به دلیل عدم پاسخ به درمانهای ناباروی قرار گرفته بودند انجام شد. اطلاعاتی مشتمل بر ‌سن، نوع و مدت نازایی، نوع جراحی انجام شده با لاپاراسكوپی و میزان حاملگی به دنبال عمل جراحی و فاصله زمانی وقوع حاملگی پس از لاپاراسكوپی بررسی شد.

یافته ها حاکی است از 75 بیمار مورد مطالعه، 64 نفر (85،3درصد) به دلیل ناباروری اولیه و 11 نفر (14،7درصد) به علت ناباروری ثانویه تحت لاپاراسكوپی قرار گرفتند.

همچنین لاپاراسكوپی نشان داد كه علل نازایی در بیماران مورد مطالعه چسبندگی، انسداد لوله های رحمی، مشكلات تخمدانی، آندومتریوز و كیست تخمدان است که پس از درمان با لاپاراسكوپی 26 مورد (34،7درصد) حاملگی اتفاق افتاد.

خلاصه این پژوهش درمجله دانشگاه علوم پزشكی بابل به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha