سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 188550

مردم سرزمین هندوستان در چند روز گذشته به یکی از خبرسازترین و البته سبزترین مردم جهان تبدیل شده‌اند. به گزارش «تلگراف» مردم ایالت شمالی «اوتار پرادش» هندوستان در هفته گذشته، ظرف 24 ساعت، 50 میلیون نهال کاشتند.

فرار از کابوس زمین بی‌درخت

سلامت نیوز:مردم سرزمین هندوستان در چند روز گذشته به یکی از خبرسازترین و البته سبزترین مردم جهان تبدیل شده‌اند. به گزارش «تلگراف» مردم ایالت شمالی «اوتار پرادش» هندوستان در هفته گذشته، ظرف 24 ساعت، 50 میلیون نهال کاشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، در این حرکت دسته‌جمعی بیش از 800هزار نفر به صورت داوطلبانه زمین را گود کردند و نهال‌ها را در آن جای دادند و به سرزمین خود جان و جلوه‌ای دوباره بخشیدند. کاهش فردی انتشار کربن، که هر فرد به نوبه خود می‌تواند در آن سهیم باشد، به دو روش ساده استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی و کاشت درخت در مناطق جنگل‌زدایی‌شده انجام می‌شود.  هندوستان با این حرکت داوطلبانه موفق به تغییر رکورد جهانی بیشترین میزان کاشت درخت ظرف 24 ساعت شد. پیشتر این رکورد به پاکستان تعلق داشت. مردم پاکستان در سال 2013، 847هزار و 275 راس درخت در یک شبانه‌روز کاشتند. هندوستان در سال‌های اخیر عنوان یکی از آلوده‌‌ترین کشورهای جهان را از آن خود کرده و طبق داده‌های ماهواره‌ای دریافت شده از سوی ناسا ذرات معلق هوای هند در سال 2015 بسیار بیشتر از چین بوده و براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، پایتخت هند با نزدیک به 9 میلیون خودروی در حال تردد دارای هوایی با بیشترین میزان غلظت ذرات در جهان است.

  زوج سبز ایرانی
برای اندکی تاثیر و دگرگونی در حال نه‌چندان خوش زمین نیاز به تغییر جدی در سبک زندگی و تغییر در نگاه به زندگی حس می‌شود. ابعاد این تغییر در سبک زندگی تا جایی متنوع است که حتی می‌تواند در نحوه ازدواج افراد نقش داشته باشد. اردیبهشت ماه امسال، همزمان با روز زمین پاک، یک زوج جوان ایرانی به نام‌های سعید سلیمانی، که گرافیک خوانده و مدیرعامل جمعیت مردم نهاد محیط‌زیست «هیلو» و موسس مدرسه طبیعت «کیکم»، است و شیوا معتضدی، که یک پرستار است، در حالی پیوند زناشویی خود را جشن گرفتند که پیش از آن آقای داماد به کمک همسر و خانواده‌اش برای ادای مهریه همسر خود 1305 نهال در جنگل‌های جنوب کرمانشاه کاشتند.
سعید سلیمانی درباره پیشنهادهای سبز خود به زوج‌های جوان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «من سال‌ها پیش گزارش ازدواج یک زوج جوان را دیدم که مراسم خود را به شکل نمادین روی قله دماوند برگزار کردند. چند وقت بعد از آن باز با زوجی مواجه شدم که مهریه عروس تهیه چند آبشخور برای حیواناتی بود که در کویر زندگی می‌کنند. ما تصمیم گرفتیم برای ادای احترام به سیاره زمین دوم اردیبهشت، روز جهانی زمین پاک، را برای ازدواج انتخاب کنیم و برای یادبودی از اسکندر فیروز، طبیعت‌شناس و کارشناس محیط‌زیست، به تعداد عدد تاریخ تولد این استاد، کاشت 1305 نهال درخت را به‌عنوان مهریه در نظر بگیریم.»
سلیمانی درباره ‌انگیزه‌شان از این کار ادامه می‌دهد: «قصد ما از این کار ترویج ازدواج آسان نبود؛ هدف اصلی ما تلنگری به جامعه بود، تا شاید نگاه مسئولانه‌تری به سرزمین خودمان داشته باشیم. اگر در روز مهم ازدواج از این دست کارها بیشتر انجام شود می‌توانیم به وطنی که دوستش داریم ادای دینی بکنیم.»
این داماد سبز درباره هزینه‌های مهریه همسر و ازدواجش توضیح می‌دهد: «این درخت‌ها به آن شکلی که تصور می‌کنید برای من هزینه نداشتند. این درخت‌ها را شخص خود من و سازمان مردم‌نهاد «هیلو» تهیه کردیم، یعنی ابتدا دانه درختان وحشی منطقه را جمع‌آوری کردیم و بعد از پرورش در همان منطقه کاشتیم. این قلمه‌ها شامل درختان ارغوان، سنجد، بید و سیاه‌تلو می‌شود. ازدواج ما خیلی پرهزینه نبود، ما به‌جای ریختن خون حیوان، درختان دست‌پروده خود را کاشتیم و از ظروف یکبار مصرف استفاده نکردیم.»
سلیمانی که هم‌اکنون با همسر خود در 65 کیلومتری جنگلی که درختان را در آن کاشته‌اند زندگی می‌کند، می‌گوید: ‌«ما بعد از کاشتن این 1305 درخت رکورد درختکاری سازمان خود را به 124هزار و اندی درخت در ظرف 12 سال رساندیم و در چهار فصل سال برای پایش و ارزیابی برنامه‌های جنگلبانی خود برنامه داریم. با وجود آنکه همه این درخت‌ها حکم فرزندان من را دارند، اما درختان مهریه همسرم برای ما حس ویژه‌ای دارند و شروع زندگی ما را رقم زده‌اند. سال‌ها بعد به اینکه بخشی از سرزمین زخم‌خورده‌‌ خودمان را ترمیم کرده‌ایم با افتخار نگاه خواهیم کرد.»

  بازگشت درختان به زمین
در حال حاضر سازمان‌های بین‌المللی زیادی در زمینه کاشت درخت و توسعه جنگل‌ها فعالیت می‌کنند. یکی از این نهاد‌ها «برنامه محیط‌زیست ملل متحد»، وابسته به سازمان ملل متحد، است که در سال 2006 برای مبارزه با گرمایش زمین کمپینی به نام «میلیارد درخت» راه‌اندازی کرد. این کمپین سالانه میلیاردها درخت به نقاط مختلف زمین اضافه می‌کند. این سازمان تا سال 2016 بیش از2/14 میلیارد درخت در زمین کاشته است. یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های خیریه فعال در زمینه حفاظت از طبیعت
«The Nature Conservancy» نام دارد. این سازمان از 65 سال پیش شروع به فعالیت کرده و قصد دارد تا سال 2025 یک میلیارد درخت برای بازیابی دومیلیارد و 500هزار جریب از جنگل آتلانتیک در کشور برزیل بکارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شیوا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
    0 0
    سپاس فراوان