متخصصان و پژوهشگران استرالیایی با ارائه مدارك علمی جدید در رابطه با فوائد شیرمادر خاطرنشان كردند كه احتمال ابتلا به افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در نوزادانی كه با شیر مادر تغذیه شده‌اند،‌ به مراتب كمتر از كودكان شیرخشكی است.

این محققان تاكید می‌كنند؛ نوزادانی كه حداقل تا 6 ماهگی از شیرمادر تغذیه كنند در دوران كودكی و نوجوانی كمتر پرخاشگر، مضطرب و افسرده می‌شوند.

این پژوهش در انستیتو تله تون در مركز تحقیقات سلامت كودك استرالیا انجام گرفته است.

در این پژوهش نوزادان بیش از 2300 مادر بین سالهای 1989 تا 1992 تحت مطالعه قرار گرفتند و بهداشت روانی این كودكان تا رسیدن به سن 14 سالگی تحت نظر و بررسی قرار داشت.

محققان در پایان مطالعات خود دریافتند كه تركیبات بیولوژیك موجود در شیرمادر سبب بهبود سلامت روان كودكان آنها می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان تغذیه و پزشكان همواره تاكید می‌كنند كه هیچ غذا و نوشیدنی دیگر نمی‌تواند جای شیرمادر را برای نوزاد بگیرد. البته آمادگی مادر در طی دوران بارداری و قبل از زایمان عامل مهمی در موفقیت مادر در امر شیردهی است.

به گفته متخصصان؛ شیر مادر باعث تعامل سیستم ایمنی كودك شده و حاوی آنتی بادی‌ها است. شیر مادر نسبت به سایر شیرها قابل هضم‌تر بوده و خطر ابتلا به دیابت را در كودك كاهش می‌دهد.

شیردهی زودهنگام پس از تولد نوزاد از خونریزی بعد از زایمان جلوگیری می‌كند و باعث كاهش وزن مادر بعد از وضع حمل می‌شود. شیردهی خطر ابتلا به سرطان‌های رحم و تخمدان را در مادر كاهش می‌دهد. از احتمال ابتلا به آلرژی‌ها و آسم در كودك می‌كاهد.

همچنین تغذیه با شیر مادر خطر بروز عفونت گوش، مرگ ناگهانی نوزاد، بروز اسهال، ‌مننژیت باكتریایی، عفونت‌های تنفسی و حتی خطر بروز سرطان را در كودك به میزان قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌دهد. البته فوائد شیر مادر به این موارد محدود نمی‌شود و فواید بسیار دیگری نیز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha