در یك تحقیق جدید معلوم شد؛ ویتامین C می‌تواند تولید سلولهای بنیادی را تقویت كند.

‌محققان در این پژوهش دریافته‌اند كه ویتامین C می‌تواند نقش اساسی در تولید سلولهای بنیادی برای درمان بیماریهای انسان ایفا كند. بر اساس این تحقیق،‌ ویتامین C برنامه‌ریزی مجدد سلولهای بالغ را تقویت می‌كند و به آنها خاصیت سلولهای بنیادی جنینی را می‌دهد.

دانشمندانی كه این كشف را انجام داده‌اند، معتقدند؛ كشف تازه به آنها كمك خواهد كرد به موانع طولانی مدت بر سر راه تولید سلولهای برنامه‌ریزی كننده موسوم به سلولهای «ipscs» غلبه كنند. سلولهای ipsc راه‌حلی را برای مشكلات اخلاقی در زمینه تولید سلولهای بنیادی جنینی ارائه می‌كنند؛ چون قابلیت آن را دارند كه به هر نوع بافت انسانی از استخوان گرفته تا مغز تبدیل شوند.

بسیاری از كارشناسان معتقدند كه سلولهای ipsc آینده طب سلولهای بنیادی هستند؛ چرا كه این سلولها به شیوه مشابه سلولهای بنیادی جنینی رفتار می‌كنند و هم چنین قادر به تبدیل شدن به طیف متنوعی از بافت‌ها هستند.

به گفته پژوهشگران،‌ تبدیل سلولهای معمولی به سلولهای ipsc شیوه‌ای بسیار غیرموثر و دستیابی به آن دشوار است. اغلب این سلولها زود پیر می‌شوند، تقسیم آنها متوقف شده و می‌میرند، ‌فرایندی كه به فرایند «سالخوردگی» موسوم است.

اما محققان دریافته‌اند؛ با افزودن ویتامین C به كشتهای سلولی می‌توان فرایند سالخوردگی را متوقف و وارونه كرد و به این ترتیب امكان برنامه ریزی مجدد سلولی را به شیوه‌ای موثرتر فراهم ساخت. آزمایش‌های اخیر كه هم روی سلولهای موش و هم سلولهای انسانی انجام شده نشان داد كه این ویتامین تغییرات ژنتیكی را تشدید كرده و انتقال به یك وضعیت برنامه ریزی مجدد را تقویت می‌نماید. این یافته حاصل مطالعات محققان آكادمی علوم چین است.

دانشمندان معتقدند؛ خواص آنتی اكسیدانی قوی ویتامین C می‌تواند دلیل كمك به برنامه ریزی مجدد سلولی باشد.

جزئیات بیشتر این تحقیق در مجله «سل استم سل» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha