رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت بروز اتفاقاتی مانند شکستگی دست و بریدگی پلک نوزاد هنگام زایمان را طبیعی دانست و گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌های مالی اشتباه، بسیاری از پزشکان به دنبال درآمد بالاتر، بر سزارین مادر تاکید دارند که این موضوع باعث شده در چند دهه اخیر مهارت متخصصان زنان و ماماها در زایمان طبیعی کاهش یابد.

سلامت نیوز: رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت بروز اتفاقاتی مانند شکستگی دست و بریدگی پلک نوزاد هنگام زایمان را طبیعی دانست و گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌های مالی اشتباه، بسیاری از پزشکان به دنبال درآمد بالاتر، بر سزارین مادر تاکید دارند که این موضوع باعث شده در چند دهه اخیر مهارت متخصصان زنان و ماماها در زایمان طبیعی کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،در یک ماه گذشته اخبار و تصاویر متعددی از تولد نوزادانی در فضای مجازی به چشم می خورد که مادران باردار بسیاری را برای وضع حمل دچار نگرانی کرده است. هفته گذشته نوزادی در نطنز اصفهان حین عمل سزارین با پلک بریده به دنیا آمد، روز گذشته نوزاد دیگری در اصفهان هنگام زایمان طبیعی با دست شکسته به دنیا آمد که حتی پزشکان پس از گذشت 12 ساعت از شکستگی و درد نوزاد متوجه این عارضه شدند یا هفته پیشتر نوزادی که با عمل سزارین به دنیا آمده بود، با تیغ جراحی آسیب دیده و عکسی از لپ بریده شده او در فضای مجازی منتشر شد.

بر همین اساس محمد حیدرزاده، رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید: احتمال شکستن دست نوزاد در زایمان طبیعی وجود دارد و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و در مواقعی که نوزاد در شرایط نامناسبی قرار بگیرد و متخصص زنان مجبور شود نوزاد را با فشار از شکم مادر بیرون بکشد بروز این اتفاق کاملا طبیعی است البته این اتفاق بیشتر در مورد استخوان ترقوه رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر پایین بودن مهارت پزشکان در زایمان طبیعی ادامه می‌دهد: سال‌های متمادی است که روش اصلی زایمان، سزارین شده و حتی شخصا در بیمارستان شاهدم که بسیاری از زنان باردار اصرار دارند که به صورت سزارین فرزند خود را به دنیا آورند به همین خاطر از چند دهه قبل مهارت زایمان طبیعی نیز در کشور کاهش یافته است.

حیدرزاده یادآور می‌شود: علت اصلی بروز چنین مشکلاتی از قبیل اصرار مادران بر سزارین و کاهش مهارت پزشکان در زایمان طبیعی ناشی از سیاست‌های کشوری است و ماماها و متخصصان زنان و زایمان نیز در این زمینه تقصیری ندارند.

وی ادامه می‌دهد: طرح کارانه و پرداخت مبتنی بر عملکرد یکی از این سیاست‌ها است که دولت کنونی نیز بر این موضوع اصرار دارد در حالی که وقتی پرداخت مبتنی بر عملکرد صورت گیرد پزشک و ماما سعی دارد عملکرد خود را بالا ببرد و این مساله باعث بروز خطاها و مشکلات پزشکی بسیاری می‌شود.

برنامه‌ای برای پیشگیری از بریدگی لپ و شکستی دست نوزاد نداریم

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در مورد برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه کاهش خطاهای پزشکی هنگام زایمان طبیعی و سزارین می گوید: برای شکستگی استخوان ترقوه در زایمان طبیعی برنامه‌ای نداریم چون این اتفاق طبیعی است همچنین برنامه ‌ای برای بریدگی لپ و پلک نوزاد هم چون موضوع مهمی نیست،برنامه‌ای نداریم زیرا پس از مدتی از بین می‌رود و در زندگی آینده و سلامت نوزاد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

حیدرزاده تصریح می‌کند: آسیب مغز و خفگی ناشی از زایمان برای وزارت بهداشت بسیار مهم است و برنامه های مفصل و بسیاری در این زمینه داریم همچنین تجهیزات و وسایل ویژه‌ای برای پیشگیری از بروز این اتفاقات وجود دارد که از آنها استفاده خواهیم کرد البته باید بدانیم که وقوع برخی مشکلات در هنگام زایمان حتی در کشورهای پیشرفته دنیا نیز شایع است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بروز مشکلات و حوادث هنگام زایمان در مناطق محروم بیشتر اتفاق می‌افتد، می‌گوید: نمی‌توانیم اعلام کنیم که آمار بروز حوادث و خطاهای پزشکی زایمان در مناطق محروم بیشتر است. هم اکنون آمارها جمع آوری شده است اما با توجه به اینکه مورد ارزیابی و پالایش قرار نگرفته نمی‌توانیم آن را ارائه کنیم.

منابع علمی و سازمان‌های جهانی بر زایمان طبیعی تاکید دارند

حیدرزاده ادامه می‌دهد: در هر منطقه‌ای که سزارین بیشتری صورت می‌گیرد به همان نسبت آمار عوارض نیز بالاتر می‌رود و همچنان در مناطقی که زایمان طبیعی بیشتری انجام می‌شود بروز خطاها و مشکلات در آن نمود بیشتری پیدا می‌کند بنابراین نمی‌توانم بگویم که عوارض کدامیک از این دو نوع زایمان در کدام مناطق کشور بیشتر است اما منابع علمی و سازمان های جهانی بر زایمان به شیوه طبیعی تاکید دارند.

برنامه‌ریزی برای استانداردسازی زایمان طبیعی نکردیم

رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت تاکید می‌کند: به دلیل سیاست‌های مالی اشتباه در سال‌های اخیر میزان سزارین افزایش و مهارت ماما و پزشک زنان و مامایی در انجام زایمان طبیعی کاهش یافته است علاوه بر آن در چند سال اخیر ما هیچ اقدامی برای استاندارد کردن زایمان طبیعی در کشور انجام نداده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: تلاش‌های کوتاه مدت و مقطعی در زمینه افزایش زایمان طبیعی در کشور انجام شد اما متاسفانه بی‌نتیجه ماند.


حیدزاده راهکار کاهش و حل این مشکل را تغییر سیاست‌های مالی در انجام عمل زایمان می‌داند و می‌گوید: باید سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد در کشور مورد بازنگری و اطلاح قرار گیرد زیرا در تمام دنیا نیز دیگر به پزشک بر اساس تعداد عمل حقوق نمی‌دهند بلکه یک رقم ثابتی را برای انجام سزارین در نظر می‌گیرند و روی کیفیت عمل بسیار تاکید می‌ کنند به همین خاطر پزشک سعی دارد تعداد عمل‌های کمتر با کیفیت بیشتری انجام دهد.

پزشکان زنان مهارت انجام زایمان طبیعی را ندارند

این مقام مسئول در وزارت بهداشت یادآور می‌شود: بسیاری از متخصصان زنان و زایمان بنام و مطرح کشور اصلا زایمان طبیعی قبول نمی‌کنند چون آموزش کافی و مهارت لازم را در این زمینه ندارند و همواره به دلیل درآمد بالا بر انجام سزارین تاکید دارند.

وی تصریح می‌کند: من هم به عنوان یک سیاستگذار در وزارت بهداشت از دیدن و شنیدن اخبار حوادث ناشی از زایمان برای نوزادان بسیار ناراحت می‌شوم اما باید بدانیم که این مساله جدی نیست.

خطای پزشک در بیمارستان خصوصی رسانه‌ای نمی‌شود

حیدرزاده در پاسخ به اینکه چرا در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی میزان خطاها در زایمان بیشتر از بیمارستان‌های خصوصی است، ادامه می‌دهد: در بیمارستان خصوصی هم خطای پزشکی برای نوزادان و مادران اتفاق می‌افتد اما با توجه به هتلینگ و سرویس‌دهی بالا در این نوع بیمارستان‌ها مردم شکایتی نمی‌کنند و این موضوع هم رسانه‌ای نمی‌شود در حالی که در بیمارستان‌های دولتی سریعا این موضوع رسانه‌ای و منتشر می‌شود.

وی به اقناع مالی و روانی خانواده‌ از سوی بیمارستا‌ن‌های خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: چند سال پیش در یکی از بیمارستان‌های خصوصی چند بیمار بر اثر استفاده از داروی بیهوشی جان خود را از دست دادند اما این موضوع به اندازه بریدگی پلک نوزاد در بیمارستان دولتی رسانه‌ای نشد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha