چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 188681

سلامت نیوز: دکتر افشین اسماعیلی فر در برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو گفت: تا دهه گذشته مهمترین تهدیداتی که امنیت ملی یک کشوری را به خطر می انداخت، تهدیدات نظامی بودند ولی هم اکنون یکی از مخاطرات امنیت ملی، مسئله امنیت غذایی است، یعنی تهدیدات نظامی جای خود را به تهدیدات اقتصادی داده است. عوامل اقتصادی که می تواند امنیت یک کشور را تهدید کند، شامل تورم، رکود، کمبود غذا و امثال آن است.


برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی و با حضور دکتر افشین اسماعیلی فر استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی بیماری شناسی گیاهی و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی ودکتر آزاد عمرانی رئیس کمیسیون نقد محصولات تراریخته انجمن ارگانیک ایران روانه آنتن شد. 


دکتر افشین اسماعیلی فر در ابتدا در تعریف امنیت غذایی گفت: دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی و سالم را امنیت غذایی می گویند. در حقیقت امنیت غذایی سه جنبه دارد؛ موجود بودن غذا، دسترسی به آن و پایدار در دریافت غذا.


وی افزود: تا دهه گذشته مهمترین تهدیداتی که امنیت ملی یک کشوری را به خطر می انداخت، تهدیدات نظامی بودند ولی هم اکنون یکی از مخاطرات امنیت ملی، مسئله امنیت غذایی است، یعنی تهدیدات نظامی جای خود را به تهدیدات اقتصادی داده است. عوامل اقتصادی که می تواند امنیت یک کشور را تهدید کند، شامل تورم، رکود، کمبود غذا و امثال آن است.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه امنیت غذایی با ابعاد انسانی و اقتصادی ارتباط مستقیم دارد، اظهار داشت: امنیت غذایی همچنین با ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رابطه غیر مستقیم دارد. استراتژیک بودن امنیت غذایی نیز به همین دلیل است و به همین جهت طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری، امنیت غذایی جزو اصول و بندهای 24 گانه است که در بند هفت به صراحت بیان شده است.


دکتر آزاد عمرانی در ادامه به تعریف سازمان فائو از امنیت غذایی اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوزه بحث ایمنی غذا مورد اهمیت قرار گرفته است و در کنار امنیت، باید ایمنی غذا را نیز مورد توجه قرار دهیم.


وی خاطرنشان کرد: در جنگ ویتنام، آمریکا مخوف ترین سلاح ها را علیه مردم این کشور به کار برد و عواقب آن تا امروز نیز ادامه دارد. آنچه که ارتش آمریکا را به زانو در آورده بود مقاومت مردم ویتام بود زیرا امنیت غذایی شان به واسطه حفر کانال ها و تونل های زیر زمینی و تولید سیب زمینی تامین می شد. آنجا بود که متوجه شدند ممکن است بتوان با سلاح دولت ها را به زانو درآورد ولی برای به زانو درآوردن ملت ها، مهمترین سلاح، هدف قرار دادن امنیت غذایی است.


رئیس کمیسیون نقد محصولات تراریخته انجمن ارگانیک ایران از طراحی نظام سلطه غذا توسط استکبار گفت و بیان داشت: برای رسیدن به سلطه غذا نخستین گام حاکمیت بر بذرها است. در این خصوص باید امنیت خاک، آب و غذا مورد توجه قرار گیرد.


عمرانی به ابلاغیه مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و عنوان داشت: در بند هشت این ابلاغیه چارچوب کاملا مشخص شده است. در این بند تاکید بر تولید محصولات کشاورزی، سالم و ارگانیک شده است که این بحث خیلی مهم و جدی است.


در ادامه دکتر اسماعیلی فر استاد دانشگاه از چالش های امنیت غذایی در سطح بین الملل گفت و اظهار داشت: نخست اینکه گرسنگی در سطح جهان در حال افزایش است و در عین حال آب و خاک در معرض نابودی است. یکی دیگر از مشکلات عدم وجود تعادل در رژیم غذایی روزانه افراد است. در واقع امروز شکم ها سیر می شود ولی دچار فقر سلولی هستیم.


عضو هیئت علمی بیماری شناسی گیاهی و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه محیط زیست و طبیعت در معرض نابودی است، بیان داشت: با این چالش ها مسئله امنیت غذایی بیش از گذشته خودش را به ما نشان می دهد. به همین جهت یک مفهومی در عرصه بین المللی در سال های اخیر تحت عنوان ضریب خودکفایی محصولات استراتژیک عرضه شده است؛ این مسئله به قدری اهمیت دارد که ثبات و اقتدار سیاسی نظام های حکومتی در دنیا بر اساس آن سنجیده می شود.


در ادامه عمرانی با اشاره به اینکه 20 سال پیش اولین محصولات تجاری سازی شده تراریخته در دنیا به بازار آمد، گفت: انتظارات در ابتدا چیز دیگری بود ولی تجربه این مدت در کشت، صادرات و مصرف یک ارزیابی جدیدی را در اختیارمان قرار می دهد که با آن اهداف در تعارض است. 


وی با تاکید بر اینکه سیری سلولی باید در کانون اهمیت و توجه قرار گیرد، گفت: محصولات تراریخته در ابتدا با این هدف روی کار آمدند را سطح زیر کشت را افزایش دهند و در مناطقی که امکان کشت وجود ندارد، کشت ایجاد کنند تا محصولاتی مقاوم تولید کنند.    


رئیس کمیسیون نقد محصولات تراریخته انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه هدف اصلی که مورد انتظار دانشمندان بود، در عمل اجرا نشد، اظهار داشت: در عرصه تولید همواره متغیرهای بسیار زیادی داریم که این متغیرها باعث تغییر میزان محصولات در جوامع مختلف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha