چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 188707

سکته مغزی سالیانه میلیون ها نفر از افراد را به کام مرگ می‌کشد و یا فلجی و کما برایشان به همراه دارد. اما در صورت درمان به موقع تا حدود زیادی امکان بهبود وجود دارد ولی اگر تأخیر داشته باشید و دیر شود، کار درمان سخت می‌شود و چه بسا فاجعه مرگ در پی داشته باشد.

۴ علامت جدی سکته مغزی

سلامت نیوز:سکته مغزی سالیانه میلیون ها نفر از افراد را به کام مرگ می‌کشد و یا فلجی و کما برایشان به همراه دارد. اما در صورت درمان به موقع تا حدود زیادی امکان بهبود وجود دارد ولی اگر تأخیر داشته باشید و دیر شود، کار درمان سخت می‌شود و چه بسا فاجعه مرگ در پی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،یک متخصص مغز و اعصاب در زمینه‌ی پیشگیری، علائم و درمان سکته های مغزی و نیز در زمینه‌ی لزوم انتقال سریع بیمار مبتلا به سکته مغزی و علائم آن و مواردی که باید در روند درمان جدی تلقی شود تا شانس درمان افزایش یابد توضیحاتی را ارائه داده است.


سکته مغزی چیست؟

وی سکته‌ی مغزی را بروز آسیب و تخریب عروق تغذیه‌کننده مغز دانست و گفت: ۳ رگ وظیفه تغذیه مغز را عهده دارند که این رگ‌ها به واسطه عروق گردن به قلب متصل و خون را به مغر منتقل می‌کنند و لذا هر گونه آسیب به این عروق می‌تواند باعث آسیب به مغز شده که این آسیب را سکته مغزی می‌گویند.


 انواع سکته‌های مغزی

این متخصص مغز و اعصاب سکته‌های مغزی را ۳ نوع تقسیم بندی کرد و گفت: سکته‌های ناشی از آمبولی‌های شریانی، سکته‌های ناشی از لخته شدن خون درون شریان‌های مغزی و سکته‌های ناشی از لخته‌های خون در وریدها مغزی ۳ عامل وقوع سکته ‌های مغزی را تشکیل می‌دهند که شایع‌ترین نوع آن ناشی نیز از انسداد عروقی و لخته شدن خون در رگ ناشی از سخت شدن آن است.
چه عواملی باعث بروز سکته مغزی می‌شود؟

دکتر نیکنام علل وقوع سکته‌های مغزی را ناشی از فشار خون بالا، دیابت، افزایش کلسترول و حتی عوامل ژنیتیکی ذکر کرد و گفت: معمولا افرادی که تحرک کافی نداشته و دارای افزایش وزن نیز هستند در کنار تغذیه نامناسب و استعمال دخانیات بیشتر در معرض سکته‌های مغزی قرار می‌گیرند ولی نوعی از سکته‌های مغزی هم وجود دارد که ناشی از منشاء ژنتیک بوده که معمولا این نوع سکته‌ها در سنین پائین تری به وقوع می‌پیوندد.


چه کنیم تا به سکته مغزی مبتلا نشویم؟

این عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه اقداماتی را باید انجام دهیم تا شانس ابتلا به سکته مغزی کاهش یابد گفت: برای پیشگیری از سکته‌های مغزی باید در ابتدا زمینه‌های بروز این بیماری را از بین ببریم.

وی ادامه داد: فاکتورهای خطر در سکته‌های مغزی شامل افزایش LDL خون، استفاده از دخانیات، دیابت، فشار خون و چربی بالا است که باید حتما کنترل شود.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که سیگار کشیدن رابطه مستقیمی با افزایش ابتلا به سکته‌های مغزی دارد و لذا با ترک سیگار و عدم استفاده از دخانیات می‌توان تا ۸۰ درصد از بروز سکته‌های مغزی پیشگیری کرد.


علامت‌های پیش از بروز سکته مغزی را بشناسیم

دکتر نیکنام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علائم سکته مغزی چیست گفت: علائم ابتلا به سکته‌های مغزی خصوصا در افراد مبتلا به دیابت و دارای فشار خون و چربی بالا که باید به آن توجه شود شامل موارد زیر است:

۱)بی‌حسی در اندام‌ها خصوصا در یک طرف بدن،

۲)تاری دید،

۳)سرگیجه‌های دوره ای،

۴)سردرد‌های ناگهانی و اختلال ناگهانی در حافظه

در صورتیکه فرد با این علائم روبه‌رو شود باید حتما توسط یک پزشک متخصص مغر و اعصاب مورد بررسی‌های عروقی و تصویری مغزی قرار گیرد تا با اقدامات پیشگیرانه از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.


علایم سکته مغزی

در صورتیکه سکته مغزی در فرد رخ داده باشد علائم به صورت :

۱) سردردهای بسیار شدید که تا کنون فرد تجربه نکرده است،

۲) اختلالات تنفسی و تشنج،

۳)اختلالات بینایی

۴)خون ریزی ناگهانی از بینی بروز می‌کند که باید به سرعت به پزشک مراجعه شود.

سی‌تی اسکن قسمتی از مغز که ایسکمیک ناشی از سکته مغزی را نشان می‌دهد.


زمان طلایی درمان سکته‌های مغزی ۳ تا ۶ ساعت است

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه زمان طلایی برای درمان سکته ی مغزی ۳ تا ۶ ساعت است خاطر نشان کرد: در صورتیکه بیمار با علائم سکته مغزی مواجه شود بهترین زمان برای درمان و دریافت داروهای ضد انعقاد و یا رقیق‌کننده خون ۳ تا ۶ ساعت است.
  روش نوین درمان سکته‌ی مغزی با شانس ۹۷ درصد بهبودی

دکتر نیکنام در مورد درمان‌های سکته مغزی گفت: درمان سکته مغزی به ۲ روش نوین و کلاسیک انجام می‌شود که در روش نوین شانس بهبودی تا ۹۷ درصد وجود دارد.

وی در توضیح چگونگی روش نوین گفت: این روش بسیار جدید است و هم اکنون نیز فقط در یک بیمارستان دانشگاهی تهران انجام می‌شود و ضروری است تا با حمایت‌های مسئولان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی دیگر نیز بتواند از آن استفاده کنند.

وی گفت: در این روش درمانی در ابتدا محل دقیق لخته خون در رگ توسط دستگاه‌های پیشرفته مشخص شده و سپس بیماربه وسیله داروی خاصی که وظیفه حل کردن لخته خون را برعهده دارد تحت درمان قرار می‌گیرد.

دکتر نیکنام گفت: این داروکه TPA نام دارد تا ۹۷ درصد شانس بهبودی را ایجاد می‌کند و فقط در ۳ درصد با عوارضی مانند خونریزی مواجه شود

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در روش‌های درمانی کلاسیک نیز دارو از طریق سرم به بیمار تزریق می‌شود و بیمار باید تحت کنترل ویژه قرار بگیرد.

دکتر نیکنام ادامه داد: در سکته‌های مغزی هر چه محل سکته و آسیب دیدگی به ساقه‌ی مغز نزدیک‌تر باشد آسیب دیدگی به لحاظ نزدیک بودن به اعصاب مرکزی شدیدتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha