جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 188782

نعناع، سبزی فوق‌العاده مهمی به شمار می‌رود که از دوره‌های کهن تا به امروز نزد ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در طب سنتی نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. این سبزی در خواص، قوی‌تر از پونه ارزیابی می‌شود. ویژگی‌های آن را می‌توان بدین ترتیب برشمرد: گرم‌کننده، مفرح، تقویت‌کننده قلب، رقیق‌کننده خون غلیظ، حل‌کننده مواد بلفمی و سوداوی.

خواص نعناع از دیدگاه طب سنتی

سلامت نیوز-*دکتر غلام‌رضا کُردافشاری: نعناع، سبزی فوق‌العاده مهمی به شمار می‌رود که از دوره‌های کهن تا به امروز نزد ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در طب سنتی نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. این سبزی در خواص، قوی‌تر از پونه ارزیابی می‌شود. ویژگی‌های آن را می‌توان بدین ترتیب برشمرد: گرم‌کننده، مفرح، تقویت‌کننده قلب، رقیق‌کننده خون غلیظ، حل‌کننده مواد بلفمی و سوداوی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم، نعناع، سبزی فوق‌العاده مهمی به شمار می‌رود که از دوره‌های کهن تا به امروز نزد ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در طب سنتی نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. این سبزی در خواص، قوی‌تر از پونه ارزیابی می‌شود. ویژگی‌های آن را می‌توان بدین ترتیب برشمرد: گرم‌کننده، مفرح، تقویت‌کننده قلب، رقیق‌کننده خون غلیظ، حل‌کننده مواد بلفمی و سوداوی.

آشامیدن عصاره نعناع در نضج و دفع رطوبت‌های ریه و مجاری تنفسی مفید است. جوشانده آن همراه با پرسیاوشان برای تقویت معده، ‌از بین بردن باد معده و آروغ، کولیت و دفع اقسام کرم شکم تاثیر به‌سزایی دارد. خوردن آب آن با انار ترش، برطرف‌کننده سکسکه، تهوع و استفراغ است. علاوه بر این، ‌خاصیت اشتهاآور هم دارد.

جویدن نعناع به تسکین درد دندان کمک می‌کند. خوردن نعناع با لبنیات و پنیر، مانع از ضرر رساندن این مواد غذایی به بدن می‌شود. البته نباید فراموش کرد که زیاده‌روی در خوردن نعناع، باعث خارش گلو و نفخ می‌گردد. درواقع، کم خوردن نعناع باعث از بین رفتن نفخ و زیاده‌روی در خوردن آن باعث ایجاد نفخ می‌شود.

مصرف این سبزی بعد از شیمی‌درمانی و رادیوتراپی به کنترل حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. نعناع حتی در بهبود بیماری‌های ریوی از جمله سل و سرطان هم موثر است.
* متخصص طب سنتی، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha