رئیس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به ابتلای نیم‌درصد جمعیت کشور به هپاتیت C گفت: طبق برنامه‌ریزی وزارت بهداشت قرار است ظرف 15 سال این بیماری ریشه‌کن شود البته نیاز به عزم ملی و غربالگری افراد در معرض ابتلا، مداخله پزشکان و راه‌اندازی مراکز تخصصی داریم.

سلامت نیوز: رئیس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به ابتلای نیم‌درصد جمعیت کشور به هپاتیت C گفت: طبق برنامه‌ریزی وزارت بهداشت قرار است ظرف 15 سال این بیماری ریشه‌کن شود البته نیاز به عزم ملی و غربالگری افراد در معرض ابتلا، مداخله پزشکان و راه‌اندازی مراکز تخصصی داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدموید علویان در سمینار تازه‌های هپاتیت گفت: هپاتیت B روی سلامت جامعه اثر می‌گذارد. در جامعه ایرانی این بیماری نسبت به جوامع اطراف شیوع کمتری دارد. نیم درصد جامعه به آن مبتلا است.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت قرار است ظرف 15 سال بیماری هپاتیت C ریشه‌کن شود. در این رابطه نیاز به عزم ملی و غربالگری افراد در معرض ابتلا داریم.

علویان گفت: در حال حاضر دانش فنی و داروی مورد نیاز با قیمت یک دهم نوع خارجی در دسترس است و بیمه‌ها پوشش لازم را داشته‌اند. ما به دنبال استانداردسازی روش‌های درمانی هستیم.

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: در حال حاضر 4 هزار و 500 نفر تحت درمان قرار گرفته‌اند و امسال بیش از 7 هزار نفر و سال آینده 10 هزار نفر و از سال‌های بعدی 20 هزار نفر تحت درمان قرار می‌گیرند که باید پزشکان مداخله‌ کنند. مراکز تخصصی راه‌اندازی شود و مردم با عوامل خطر آشنا شوند.

علویان ادامه داد: از جمله عوامل خطر اعتیاد و رفتار جنسی پرخطر که باید در این زمینه پیشگیری‌های لازم انجام شود و افراد آزمایش دهند تا بتوان در این زمینه کاری کرد.

علویان ادامه داد: هپاتیت C قابل ریشه‌کنی است و در 98 درصد موارد قابل درمان است و باید برای آن فرهنگسازی لازم انجام شود.

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: بیشتر مبتلایان افراد جوان و مردان هستند و بیشترین عامل ابتلا تزریق و اعتیاد تزریقی است. اکنون برنامه کاهش آسیب وجود دارد اما باید بیماریابی فعال‌تر شود و معتادان بیشتر درمان شوند.

وی افزود: بیمه‌ها هزینه 6 آزمایش هپاتیت C را که گران بود پوشش می‌دادند. اکنون این آزمایش‌ها به سه آزمایش کاهش یافته. درمان دارویی نیز که یک ساله بود اکنون با اثربخشی بهتر سه ماهه شده بنابراین بیمه‌ها می‌توانند حمایت بیشتری داشته باشند. البته بیمه تامین اجتماعی تا 70 درصد هزینه‌ها را می‌دهد و سایر بیمه‌ها با تاخیر پوشش می‌دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha