معاون علمی و فناوری وزیر بهداشت گفت: عواملی که در انتقال هپاتیت C در کشور شناخته شده‌اند اعتیاد تزریقی، خالکوبی، حجامت، تصادفات، قمه‌زنی، دریافت خون و ارتباط با بیمار بوده است.

سلامت نیوز: معاون علمی و فناوری وزیر بهداشت گفت: عواملی که در انتقال هپاتیت C در کشور شناخته شده‌اند اعتیاد تزریقی، خالکوبی، حجامت، تصادفات، قمه‌زنی، دریافت خون و ارتباط با بیمار بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رضا ملک‌زاده در سمینار تازه‌های هپاتیت گفت: 190 هزار نفر از مردم کشورمان به هپاتیت C مبتلا هستند که احتیاج به درمان دارند و فقط 60 هزار نفر از آنها شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در مورد امکانات درمانی 6 هزار نفر در سال درمان می‌شوند که اگر این روند ادامه یابد ممکن است در آینده شیوع بیماری بیشتر شود و خود را به صورت بیماری‌های مختلف از جمله نارسایی‌های کبدی نشان دهد.

ملک‌زاده گفت: پیشنهاد کرد که در کمیته کنترل هپاتیت در وزارت بهداشت در یک دوره 15 ساله این بیماری را ریشه‌کن کنیم و برنامه این است که تمام افرادی که عوامل خطر در زندگی دارند دعوت شوند، آزمایش دهند و تحت درمان قرار گیرند.

معاون علمی و فناوری وزیر بهداشت خطری گفت: در زمینه هپاتیت C در ایران شناخته شده اعتیاد تزریقی، خالکوبی، تصادف، قمه‌زنی، دریافت خون و فرآورده‌های خونی و بیمارانی که با سایر افراد ارتباط برقرار کردند.

وی افزود: اکنون درمان موثر بدون آسیب‌ و ضرر وجود دارد که با مصرف یک قرص در مدت سه ماه مداخله کامل انجام شده و درمان می‌شوند و این موضوع تا 90 درصد بار بیماری را کم می‌کند.

وی تاکید کرد: عامل مهمی که در ابتلای به هپاتیت C شناخته شده در کشور هجامت و خالکوبی است که باید رعایت بهداشت در آن انجام شود و توصیه ما این است که موارد غیربهداشتی کاهش یابد. در این زمینه خالکوبی نقش مهمی در ابتلا دارد و به طور کلی افراد باید از عوامل پرخطر در این زمینه پرهیز کنند.

وی همچنین با اشاره به طب سوزنی گفت: مواردی از ابتلا به هپاتیت C از طریق طب سوزنی چون در ایران گسترده نیست مطالعه‌ای انجام نشده اما در سایر کشورها بر ابتلای افراد به بیماری نقش داشته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha