احداث سدهای متعدد عراق، سوریه و ترکیه بر رودخانه فرات، عامل تشدید گرد‌و‌خاک در منطقه شده و ایجاد نگرانی کرده است. باتوجه به اینکه سد آتاتورک در کشور ترکیه باعث کاهش ورودی رودخانه فرات شده است، این رودخانه وارد سوریه، سپس عراق و بعد خلیج‌فارس می‌شود.

ایران، اولین قربانی گردو‌غبار با منشأ خارجی

سلامت نیوز:احداث سدهای متعدد عراق، سوریه و ترکیه بر رودخانه فرات، عامل تشدید گرد‌و‌خاک در منطقه شده و ایجاد نگرانی کرده است. باتوجه به اینکه سد آتاتورک در کشور ترکیه باعث کاهش ورودی رودخانه فرات شده است، این رودخانه وارد سوریه، سپس عراق و بعد خلیج‌فارس می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایه اتفاقیه، البته سدهای بسیاری در عراق و سوریه روی رودخانه فرات احداث شده ولی سد ترکیه بزرگ‌ترین این سد‌ها است و حجم آب بسیاری به منظور توسعه کشاورزی و تولیدات وسیع محصولات پشت سد ذخیره شده است.

با توسعه سد‌سازی‌ها حجم آب این رودخانه کاهش یافته است و توسعه کشاورزی منطقه به گفته  علی عابدینی، معاون سازمان هواشناسی، از طریق سد آتاتورک در برنامه سال‌های آینده دولت ترکیه قرار دارد که موجب قطع یا کاهش آب فرات می‌شود. معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشورهای عراق و سوریه مشکل مدیریت منابع آب وجود دارد، اعلام کرد: در حال حاضر مسائل امنیتی و درگیری‌ها مانع از آن شده که این مسئله در اولویت این دولت‌ها قرار بگیرد

در‌حال‌حاضر نیز کاهش حجم آب فرات با بستن سدهای مختلف ازجمله سد آتاتورک، باعث کاهش رطوبت خاک منطقه شده است. عابدینی با تأکید بر اینکه اگر تاکنون مدیریت منابع آب صورت می‌گرفت، مشکل کم‌آبی، خشکی تالاب‌ها، ایجاد و افزایش کانون‌های گرد‌و‌خاک در کشور عراق ایجاد نمی‌شد، گفت: «این وضعیت در عراق دامن کشورهای همسایه به‌ویژه ایران را گرفته و باعث تشدید گرد‌و‌غبار در کشور ما شده است.»

در حال حاضر ترکیه کانون گرد‌و‌غبار برای ایران ندارد و مشکل در قسمت عراق و سوریه است و جریان باد به شکلی است که عمده گرد‌و‌غبار شکل‌گرفته در این منطقه را به سمت ایران انتقال می‌دهد و اولین منطقه‌ای که از وزش باد و گرد‌و‌غبار متأثر می‌شود، کشور ماست.

به گفته عابدینی، گاهی از کشور عربستان و شمال آفریقا نیز گرد‌و‌خاک به سمت کشور ما هدایت می‌شود که درصد بیشتر گرد‌و‌غبار کشور ما ناشی از عراق است که استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و گاه آذربایجان‌شرقی و غربی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از طرفی داده‌های هواشناسی، بیانگر تشکیل توده گردوخاک در کشور عراق و انتقال آن به مناطق غرب و جنوب‌غرب کشور از اواخر وقت جمعه و شنبه هستند که سبب کاهش دیدی افقی و کیفیت هوا در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان و به‌تدریج بوشهر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha