در یكی از گرم‌ترین روزهای سال در سراسر دنیا و گرم‌ترین روز سال تا به امروز در تهران، راننده تاكسی بدون رودربایستی خطاب به مسافران خط تهران-كرج می‌گوید كه اگر می‌خواهند كولر اتومبیل روشن شود، باید هزینه اضافه پرداخت كنند: 7هزار تومان به‌جای 6هزار تومان كرایه همیشگی.

هزینه‌های اقتصادی گرمای بی‌سابقه هوا

سلامت نیوز:در یكی از گرم‌ترین روزهای سال در سراسر دنیا و گرم‌ترین روز سال تا به امروز در تهران، راننده تاكسی بدون رودربایستی خطاب به مسافران خط تهران-كرج می‌گوید كه اگر می‌خواهند كولر اتومبیل روشن شود، باید هزینه اضافه پرداخت كنند: 7هزار تومان به‌جای 6هزار تومان كرایه همیشگی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل، افزون بر این، با افزایش مصرف برق در كشور و رسیدن به ركوردهای تازه در این زمینه، زمزمه‌هایی از افزایش مطالبات صنعت برق كشور و در نتیجه آغاز لابی‌ها برای افزایش تعرفه‌های مصرف برق به گوش می‌رسد. اگر نبود بارش‌های پاییزی و زمستانی كم سابقه در سال گذشته، شاید اكنون باید منتظر افزایش قیمت آب مصرفی در خانه‌ها هم می‌بودیم و البته باید به این می‌اندیشیدیم كه اگر روند افزایش متوسط دمای هوا در تقریباً تمام نقاط كشور به همین ترتیب ادامه داشته باشد، باید چشم انتظار چه تبعات اقتصادیی باشیم.

«تعادل» در گزارشی كه چندی قبل منتشر كرده بود، به بررسی تخمین‌هایی در زمینه آسیب‌های وارده به اقتصاد ایران تا سال2050 با تداوم روند افزایش دمای جهانی پرداخته بود. طبق این گزارش، با تداوم روندهای كنونی، ایران تا سال2050 باید منتظر افزایش متوسط 6درجه سانتی‌گرادی در دما باشد، افزایش دمایی كه موجب افت حدود 6درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران می‌شود.

سالی كه نكوست از بهارش پیداست
مصرف برق در كشور هم همین 4-3روز پیش، ركوردی دیگر ثبت كرد و وزیر نیرو هشدار داد كه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌های كافی در صنعت برق در سال‌های گذشته و اوج‌گیری مصرف برق به دلیل گرمای بی‌سابقه در كشور، مردم باید انتظار قطع شدن برق در برخی مناطق كشور را داشته باشند. 

روز سه شنبه هفته گذشته، پیك مصرف برق كشور با افزایش ۸هزار و ۵۸۴مگاواتی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از مرز ۵۲هزار مگاوات گذشت. به‌گزارش ایسنا، آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد پیك مصرف برق كشور در ركورد تازه خود، از مرز ۵۲هزار مگاوات گذشت و رقم ۵۲هزار و ۳۷۰مگاوات را به ثبت رساند. این درحالی است كه پیك مصرف برق كشور در روز مشابه پارسال ۴۳هزار و ۷۸۶مگاوات و پیك مصرف سه‌شنبه گذشته ۴۷هزار و ۸۱۰مگاوات گزارش شده بود. مصرف آب در كشور هم در روزهای گرم تابستان، عمدتا به دلیل افزایش مصرف آب در كولرهای آبی كه اصلی‌ترین شیوه سرمایش در كشور هستند، اوج می‌گیرد.  تهرانی‌ها هم در این 3-2سال اخیر یكی دیگر از نشانه‌ها و تبعات افزایش بی‌سابقه دمای هوا را حس كرده‌اند. با گرم شدن متوسط دمای هوا در تابستان‌ها و فرارسیدن تابستان‌های زودرس و زمستان‌هایی كه سرمایشان بی‌جان است، درخت‌ها در مناطقی از تهران شاهد مهمان‌های ناخوانده‌یی بوده‌اند كه جمعیت و مدت زمان ماندنشان در این شهر، ارتباط مستقیم با گرم شدن هوا دارد: مگس‌های سفید. این بماند كه مبارزه با این حشرات سخت جان تا به حالا چه هزینه‌هایی برای شهرداری تهران داشته است.  سازمان ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده امریكا، ناسا، در تازه‌ترین گزارش خود كه هفته گذشته منتشر شد، روند گرم شدن هوا در بسیاری از مناطق جهان را بی‌سابقه توصیف كرد. بنا بر این گزارش، 6 ماه ابتدایی سال2016 میلادی، كه تا پایان ماه ژوئن را شامل می‌شود، تمام ركوردهای گرمای هوا در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های گذشته را شكسته‌اند. به این ترتیب، 6ماه گذشته، گرم‌ترین ماه‌های جهان، دست كم از سال1880 میلادی بوده‌اند كه داده‌های مربوط به دمای هوا به ثبت رسیده‌اند. بنا بر این گزارش، دمای هوا در شش ماهه ابتدایی امسال، به‌طور متوسط 1.3درجه گرم‌تر از دمای هوا در انتهای قرن نوزدهم میلادی است.


در 6ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، افزون بر این، كمترین ضخامت یخ‌های قطب جنوب هم در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های گذشته به ثبت رسیده است. وسعتی كه صفحات یخ در قطب جنوب، اكنون و در گرم‌ترین روزهای تابستان دارند، در مقایسه با وسعت آنها در اواخر دهه1970 و اوایل دهه1980 میلادی، تقریبا 40درصد كمتر است. ضخامت این یخ‌ها در ماه سپتامبر كه كمترین ضخامت سالانه برای این صفحات به ثبت می‌رسد، در هر دهه بطور متوسط 13.4درصد كاهش پیدا كرده است. این در حالی است كه افزایش دمای هوا و نیز ضخامت صفحات یخ در قطب جنوب، هر دو از اصلی‌ترین فاكتورهای بررسی گرمایش جهانی هستند و دانشمندان اكنون معتقدند كه باید انتظار روزهای گرم‌تری را داشته باشیم.

هزینه‌هایی كه گرما با خود می‌آورد

اما اینها تنها عواقب افزایش دمای جهانی نیستند. بنا بر پژوهشی كه توسط دانشگاه كرنل و دانشگاه آریزونا در ایالات متحده امریكا، انجام شده است در دهه پیش رو، افزایش دما موجب «ابر قحطی»هایی خواهد شد كه می‌توانند 10سال یا بیشتر طول بكشند. افزون بر این، هر چند نمی‌توان رابطه‌یی مستقیم میان گرمایش جهان و وقوع آتش‌سوزی‌های طبیعی پیدا كرد، بسیاری از متخصصان معتقدند افزایش وقوع موارد آتش‌سوزی، به‌عنوان مثال در جنگل‌های غرب امریكا را می‌توان تا اندازه‌یی به خشك شدن بیش از اندازه این جنگل‌ها ربط داد. افزایش دمای اقیانوس‌ها در طول یك قرن گذشته كه به حدود یك‌درجه فارنهایت رسیده هم موجب نابودی تدریجی صخره‌های مرجانی در سراسر جهان شده است.  گزارشی در مورد قیمت نهاده‌های كشاورزی كه در ماه مارس توسط سازمان ملل متحد منتشر شده بود نیز نشان می‌دهد كه قیمت مواد غذایی به دلیل گرمایش جهان-و عمدتا به دلیل تكرر خشكسالی‌ها- افزایش پیدا كرده است. تحلیلگران قیمت مواد غذایی تخمین می‌زنند كه در صورتی كه افزایش دما از الگوی كنونی پیروی كند، در سال2050 میلادی، یعنی 34سال دیگر، قیمت غلات را در جهان، تا دوبرابر قیمت فعلی افزایش خواهد داد و این یعنی گرسنگی بیشتر، در شرایطی كه جمعیت جهان هم به مراتب بیش از جمعیت كنونی آن است.

مورد دیگری كه شاید بتوان گرمایش جهانی را مسوول آن دانست، افزایش موارد گزارش شده از آلرژی‌های فصلی است. داده‌های جدید نشان می‌دهند به دلیل افزایش دما و میزان بالای كربن دی اكسید در جو، گونه‌هایی از گیاهان كه به وسیله گرده افشانی تولید مثل می‌كنند، این روزها بیشتر به چشم می‌خورند و به همین دلیل، موارد گزارش شده آلرژی‌های فصلی هم افزایش پیدا كرده است. در این گزارش كه به سال2014 بر می‌گردد، بدترین شهر در امریكا برای كسانی كه آلرژی دارند هم مشخص شده است: شهر لوئیزویل در كنتاكی. به این ترتیب، با بالا رفتن متوسط دمای هوا در جهان، احتمالا هزینه‌های بیشتر برای مبارزه با آلرژی هم اجتناب ناپذیر خواهند بود.

جنگل‌ها نیز یكی دیگر از قربانیان گرم شدن هوا در جهان‌اند. برخی گونه‌های مهاجم حشرات كه زاد و ولد آنها در هوای گرم افزایش پیدا می‌كند، به جنگل‌ها هجوم می‌آورند و موجب نابودی آنها در سطح گسترده می‌شوند. پژوهشگران در دانشگاه كلرادو به این نتیجه رسیده‌اند كه برخی گونه‌های سوسك‌ها، اكنون دو بار در طول سال تولید مثل می‌كنند و به این ترتیب، آسیب بسیاری به برخی گونه‌های درختی كه از آنها تغذیه می‌كنند وارد می‌آورند. بنابراین، به فهرست آسیب‌های گرمایش جهانی باید جنگل زدایی را هم اضافه كرد.

گونه‌های مختلف جانوری اما خود قربانیان گرمایش جهان هستند. افزون بر خرس‌های قطبی كه تصاویر آنها در بیشتر گزارش‌های مربوط به گرمایش جهانی به عنوان نوعی نماد مورد استفاده قرار می‌گیرد، گروه دیگری از جانوران، عمدتا در گروه خزندگان و پرنده‌ها، قربانیان گرمایش جهانی‌اند. به عنوان نمونه، وزغ طلایی، كه بومی مناطقی در كاستاریكا و برخی دیگر از كشورهای امریكای مركزی است، همین حالا هم بر اثر گرمایش جهانی تقریبا منقرض شده است. برنامه نسبتا دقیق مهاجرت گونه‌های مختلف پرندگان نیز در اثر به هم ریختگی‌های دمایی، دستخوش تغییر شده است. در حال حاضر، برخی از گونه‌ها در قیاس با 2دهه قبل، حدود دو هفته زودتر مهاجرت می‌كنند و مقاصدی با ارتفاع بالاتر كه دمای كمتری دارند را نیز انتخاب می‌كنند.

یكی از هزینه بردارترین رخدادهایی كه می‌توان مسوولیت آن را به گردن گرمایش جهانی انداخت نیز افزایش بسامد و تكرر وضعیت‌های شدید آب و هوایی، مانند توفان‌ها و گردبادهاست. بنا بر پژوهشی كه در سال2013 در آكادمی ملی علوم در ایالات متحده امریكا به انجام رسیده است، تا حدود یك قرن آینده، جهان سالانه شاهد 20گردباد و توفان گرمسیری قدرتمند اضافه در قیاس با سال‌های كنونی خواهد بود. به این ترتیب، شركت‌های بیمه‌گر احتمالاً در سال‌های پیش رو باید تغییراتی اساسی در بیمه نامه‌های خود پدید بیاورند و مناطق توفان خیز جهان نیز باید مصالح تازه‌یی برای ساخت ساختمان‌ها بیابند و اینها همه یعنی هزینه‌هایی كه تاكنون تلاشی برای محاسبه آنها انجام نشده است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha