کاهش مصرف کالری علاوه بر آنکه به از دست دادن وزن کمک می‌کند می‌تواند از بروز بیماری‌های عصبی نیز جلوگیری کند.

تاثیر کاهش کالری مصرفی بر پیشگیری از بیماری‌های عصبی

سلامت نیوز:کاهش مصرف کالری علاوه بر آنکه به از دست دادن وزن کمک می‌کند می‌تواند از بروز بیماری‌های عصبی نیز جلوگیری کند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه جانز هاپکینز معتقدند کاهش مصرف کالری می‌تواند از بروز اختلال‌های مغزی پیش‌رونده همچون آلزایمر جلوگیری کند چرا که تغییرات مثبتی را در ساختار مغز بوجود می‌آورد.

دکتر "مارک ماتسون" پرفسور علوم اعصاب از دانشگاه جانز هاپکینز گفت: بررسی‌های متعدد نشان داده است که روزه گرفتن برای مغز فوائدی به همراه دارد. زمانیکه افراد غذا مصرف می‌کنند گلوکز به شکل گلیکوژن در کبد ذخیره می‌شود. حدود 10 تا 12 ساعت پس از مصرف، بدن برای به دست آوردن انرژی و تبدیل آن به نوعی ترکیب آلی موسوم به "کتون" شروع به چربی سوزی می‌کند.

اعصاب از کتون‌ها به عنوان انرژی بهره می‌برند. کتون‌ها این توانایی را دارند تا عملکرد عصب‌های مغز را تقویت کرده اما ماتسون معتقد است در صورتیکه گلیکوژن ذخیره شده در کبد مصرف نشود بدن هرگز به چربی سوزی نیازی پیدا نمی‌کند.

همچنین مغز، پروتئینی موسوم به "فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز" را به خصوص در مواقعی که با محدودیت کالری روبروست یا فعالیت‌های شناختی انجام می‌دهد، تولید می‌کند. این پروتئین قابلیت آن را دارد که پیوندهای عصبی را مستحکم کرده و تولید اعصاب جدید را افزایش دهد.

به گفته این پزشک، این پروتئین نقش حائز اهمیتی در افزایش ارتجاع پذیری اعصاب در مغز و شکل گیری سیناپس‌های جدید که برای یادگیری و حافظه ضروری است، بازی می‌کند.

به گفته این متخصصان، روزه داری در واقع مغز را به چالش می کشد و در واکنش مغز نوعی عکس العمل‌های تطبیقی از خود بروز می دهد که برای مقابله با این اختلالات عصبی مفید است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، همچنین در مطالعه دیگری که سال 2009 در آلمان انجام گرفت مشخص شد زنانی که مصرف کالری را برای مدت سه ماه حدود 30 درصد کاهش می‌دهند در حدود 20 درصد عملکرد آنان در تست‌های حافظه بهتر است.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha