سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرایی نشدن سیستم ارجاع، گفت: اجرایی نشدن سیستم ارجاع هزینه‌های زیادی بر حوزه سلامت تحمیل کرده است.

اجرایی نشدن سیستم ارجاع هزینه‌های زیادی بر حوزه سلامت تحمیل کرده است

سلامت نیوز:سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرایی نشدن سیستم ارجاع، گفت: اجرایی نشدن سیستم ارجاع هزینه‌های زیادی بر حوزه سلامت تحمیل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،محمدنعیم امینی فرد ، در خصوص بدهی وزارت بهداشت به شرکت‌های دارویی سازمان تامین اجتماعی، گفت:  طبق تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون و بانک رفاه؛ وزارت بهداشت متعهد شده که میزانی از مطالبات شرکت های دارویی تامین اجتماعی را پرداخت کند که این موضوع را باید در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عدم توجه به این تفاهمنامه از سوی وزارت بهداشت قابل قبول نیست، افزود: پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت به شرکت های دارویی تحت پوشش تامین اجتماعی ضروری است و در این زمینه بهتر است معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا ودارو دراین خصوص توضیحات لازم را ارایه کنند.

وی با بیان اینکه بدهی‌های وزارت بهداشت به شرکت‌های دارویی تامین اجتماعی و بالعکس بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی طی چند سال حالت انباشتگی به خود گرفته است، تصریح کرد: در چنین شرایطی اختصاص منابع کلان تاثیری در کاهش این بدهی ندارد زیرا پرداختی ها بیشتر صرف بدهی‌های گذشته شده و باز بدهی‌های جدید به حجم مطالبات افزوده می شود؛ از این رو درحوزه سلامت و بیمه‌ها همیشه مشکل انباشت بدهی ها وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: در طرح تحول سلامت دامنه وسیعی از مردم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما منابع کافی برای این منظور به حوزه سلامت اختصاص نیافت به همین دلیل درحال حاضر بیمه ها بدهی بسیاری به مراکز درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت دارند، همچنین دراجرای این طرح تعهدات بسیاری برای کادردرمانی و تامین داروهای مورد نیاز درمراکزدرمانی ایجاد شد؛ بنابراین وجود مشکلات ساختاری در صندوق های بیمه ای از یک سو و نبود منابع لازم در بیمه ها ازسوی دیگر معضلات بسیاری در حوزه سلامت به وجود آورد.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن سیستم ارجاع، افزود: زمانی که خدماتی بدون قید و شرط با کیفیت بالا در اختیار مردم قرار می گیرد شاهد هدررفت منابع هستیم، واقعیت آن است که باید سیستم ارجاع کارآمدی در جامعه وجود داشته باشد تا بتوان از افزایش هزینه ها جلوگیری کرد، اما در حال حاضر نبود سیستم کارآمد ارجاع و کمبود منابع حجم وسیعی از بدهی‌های صندوق بیمه‌ای را منجر شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: کمیسیون بهداشت به دنبال آن است که 5 هزارمیلیارد تومان مبلغ تعیین شده در لایحه اصلاحیه بودجه از سوی دولت برای پرداخت به بیمه ها را در دستور کار بررسی قرار دهد.

معاون درمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه براساس تفاهم نامه چهارجانبه وزارت بهداشت باید حداقل 40 درصد از مطالبات شرکت های دارویی تامین اجتماعی را پرداخت کند، گفت:  متاسفانه هنوز به این بند از تفاهم نامه توجه نشده  ومتولیان این وزارتخانه به این بند پایبند نیستند.

وی تاکید کرد:  هم اکنون شرکت های دارویی تامین اجتماعی  هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت طلب دارند، این درحالی است که مسئولان وزارت بهداشت این مبلغ را 450 میلیارد تومان عنوان می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha