معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح جامع مقابله با گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان در حال تهیه است و به زودی نهایی می شود.

ابتکار: طرح جامع سیستان برای مقابله با گرد و غبار به زودی نهایی می شود

سلامت نیوز:  معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح جامع مقابله با گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان در حال تهیه است و به زودی نهایی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، معصومه ابتکار در نشست بررسی اقدامات مقابله با گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان که عصر دیروز (شنبه) برگزار شد، افزود: تشکیل این جلسه در راستای اجرای برنامه دولت برای تشکیل ستاد مقابله با گرد و غبار و ابلاغ معاون اول ریاست جمهوری در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است.


وی تاکید کرد: با توجه به اولویت هامون و استان سیستان و بلوچستان، به نظر می رسد ارائه گزارشی از برنامه های انجام شده الزامی است از این رو این جلسه با این اولویت برگزار شده است.


معاون رییس جمهوری افزود: رنج مردم سیستان و آسیبی که از بروز توفان های گرد و غبار وارد می شود، موضوعی نیست که دولت آن را نادیده بگیرد و بی توجه از کنار آن بگذرد، دولت از ابتدا با یک برنامه ریزی وارد کار شد و اقدامات مناسبی از جمله اصلاح الگوی آبیاری در 46 هزار هکتار و طرح های احیای تالاب هامون را آغاز کرد.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای احیای تالاب هامون موانع ورودی آب به این تالاب برداشته شد و این مساله موجب شد تا هامون امسال نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری قرار گیرد.


وی با بیان اینکه مطالعات زیست بوم هامون تهیه می شود و به زودی مصوب خواهد شد، افزود: تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است اما ابعاد واقعه بسیار بزرگ است ، با توجه به اینکه اقدامات زیربنایی خوب بود اما کفایت نمی کرد ، دولت از کمبود اعتبارات رنج می برد.
وی تاکید کرد: دولت در تمام این زمینه ها با جدیت کار می کند تا از رنج مردم منطقه بکاهد و همکاری با وزارت امور خارجه و سایر دستگاه ها در این زمینه ادامه خواهد داشت، اشرف غنی پیشنهاد داد تا کارگروه مشترک برای هامون تشکیل شود که این نشان از اهمیت موضوع دارد.
ابتکار گفت: ثبت هامون به عنوان زیستکره در یونسکو، داشتن سه قطعنامه جهانی در سازمان ملل در خصوص گرد و غبار از جمله اقداماتی است که با همکاری ایران در سطح جهانی صورت گرفت و در تلاشیم تا از تجربیات جهان استفاده کنیم.


وی ادامه داد: در زمینه مشکل سیستان و بلوچستان یک بحث کوتاه مدت و یک مبحث بلندمدت برای کاهش آسیب پذیری مردم منطقه در نظر است ، در سال 93 مصوبه ای برای مقابله با گرد و غبار تصویب شد که به دلیل اهمیت موضوع ماه گذشته این مصوبه بازنگری و ابلاغ شد که در آن بر موضوع سلامت و کاهش مواجه مردم با گرد و غبار تاکید شده است.


معاون رییس جمهوری گفت: سازمان های مدیریت بحران، هواشناسی و وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی و ادارات استانی باید گام اصلی را در این زمینه بردارند تا آسیب پذیری مردم در شرایط بحران به حداقل برسد و اگاهی آنها نسبت به موضوع افزایش یابد.


وی تاکید کرد: متاسفانه امروزه از یک فضاسازی در کشور رنج می بریم و آن این است که عده ای در بروز مشکلات اغراق می کنند و می خواهند خود را دلسوزتر از دولت معرفی کنند که این مساله مشکلاتی را به وجود می آورد در حالی که دولت با برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان پیش می رود.
وی با بیان اینکه دولت گام های خوبی برداشته اما قطعا کافی نیست، گفت: هماهنگی بین بخشی در خصوص گرد و غبار و مدیریت زیست بوم های تالاب هامون باید جدی گرفته شود ، می شود برنامه ای تهیه کرد که تمام ابعاد داخلی ، منطقه ای و بین المللی را در بر بگیرد.


توفان های شن و گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان و بادهای 120 روزه مشکلات عدیده ای را برای مردم این استان ایجاد کرده است به طوری که با این بادها و توفان ها زندگی در استان های مختلف و سلامت مردم به خطر می افتد. بر این اساس دولت با تمام توان و امکانات درصدد رفع این مشکل و ایجاد هوای سالم برای مردم این استان است.


در نشست بررسی مشکلات گرد و غبار در استان سیستان و بلوجستان نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، سازمان بودجه و برنامه ریزی، سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان دستگاه های مرتبط با موضوع حضور داشتند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha