استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌های پیشگیری از ریزش مو هنگام شیمی‌درمانی را تشریح کرد.

راه‌های پیشگیری از ریزش مو هنگام شیمی‌درمانی

سلامت نیوز:استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌های پیشگیری از ریزش مو هنگام شیمی‌درمانی را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علی یعقوبی جویباری  در ارتباط با شیمی درمانی و مشکل ریزش مو در بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان هستند، گفت: ریزش مو یک عارضه شایع داروهای شیمی‌درمانی است، البته همه این داروها منجر به ریزش مو نشده، بلکه در برخی موارد نازک شدن مو و شکننده تر شدن آنها را سبب می‌شود.

وی افزود: ریزش مو ممکن است بسیار استرس‌زا باشد، با این وجود، ریزش مو در بیماران تحت درمان، موقتی بوده و موی فرد پس از اتمام درمان مجدداً رشد خواهد کرد و حتی در برخی موارد، موی جدید با فرم، شکل و رنگی متفاوت رشد می‌کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد:‌ ریزش مو همیشه به صورت آنی اتفاق نمی‌افتد و این عارضه در طی چند هفته بعد از شروع درمان آغاز شده ولی در بعضی مواقع نیز در طی چند روز اول بعد از شیمی‌درمانی شروع می‌شود.

یعقوبی اضافه کرد: ریزش مو ممکن است در تمامی قسمت‌های بدن از جمله دست، صورت، بازو، ساق و... رخ دهد که اگر فرد موهای اطراف بینی یا چشم خود را از دست هد، دچار مشکلاتی در این اعضا می‌شود، لذا رعایت توصیه‌های پزشکی در این زمینه حائز اهمیت است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیماران تحت درمان از طریق شیمی درمانی باید از شامپوهای ملایم استفاده کنند، گفت: استفاده از شانه‌هایی با دنده‌های نرم و ملایم ضرورت دارد همچنین به این افراد توصیه می‌شود موهای خود را رنگ نکرده و آنها را کوتاه نگه دارند تا از این طریق، ضخیم‌تر و پرتر به نظر برسد.

وی گفت: هنگام مواجه شدن با نور آفتاب، این افراد باید از کرم‌های ضدآفتاب،‌ کلاه، روسری و... استفاده کنند و استفاده از بالش نرم را نیز مدنظر قرار دهند.

جویباری در مورد خستگی در بیماران مبتلا به سرطان گفت: سختگی شایع‌ترین عارضه ناشی از درمان سرطان است که شدت آن از یک خستگی مختصر تا یک احساس ضعف بسیار شدید متفاوت بوده و ممکن است در برخی افراد، با یک استراحت و خواب کافی برطرف شود.

متخصص خون و آنکولوژی گفت: شدت خستگی در انتهای دوره درمان بیشتر می‌شود ولی باید توجه داشت این مشکل شبیه سایر عوارض شیمی‌درمان، بعد از قطع درمان برطرف خواهد شد. همچنین استفاده از یک برنامه ورزشی منظم، در رفع این خستگی بسیار مؤثر است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد ترس از شیمی درمانی گفت: نگرانی و ترس از عوارض شیمی‌درمانی در بیماران مقوله طبیعی است ولی باید توجه داشت که این داروها پیشرفت‌های شگرفی را طی چند سال اخیر برای بیماران به همراه داشته تا حدی که بیشترین اثربخشی را در برخی موارد با کمترین عارضه داشته‌ایم.

جویباری با اشاره به اینکه بیش از 100 داروی مختلف شیمی‌درمانی در آنکولوژی وجود دارد، گفت: هر فرد به طور متفاوت به این درمان‌ها واکنش نشان می‌دهد، در نتیجه نوع و شدت عوارض، حتی با یک داروی یکسان برای یک بیماری مشابه، در دو فرد مختلف، بسیار متفاوت خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بیمار در مورد عوارض شیمی‌درمانی اضطراب دارد، باید حتماً در این زمینه با پزشک خود به صورت مفصل صحبت کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha