دبیرکل خانه پرستار، تاکید کرد: آنچه پرستاران را آزار می دهد، تبعیض است.

دلایل مهاجرت پرستاران/عدالت در نظام سلامت برقرار شود

سلامت نیوز:دبیرکل خانه پرستار، تاکید کرد: آنچه پرستاران را آزار می دهد، تبعیض است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد شریفی مقدم در دیدار نمایندگان جامعه پرستاری کشور با رئیس مجلس شورای اسلامی در قم، اظهارداشت: خانه پرستار تشکل سیاسی صنفی جامعه پرستاری کشور است که همواره منتقد بوده اما مورد حمایت جامعه پرستاری است.

وی با عنوان این مطلب که خانه پرستار همواره مورد غضب دولت مردان خصوصا وزرای بهداشت در دولت های مختلف بوده است، گفت: به رغم اینکه ما از دولت تدبیر و امید حمایت کردیم ولی بیشترین برخوردها را دیدیم از جمله رد صلاحیت اعضای شورای مرکزی خانه پرستار در انتخابات صنفی نظام پرستاری، تبعید دبیرکل خانه پرستار به اسلامشهر، اخراج چند تن از اعضای شورای مرکزی از بیمارستان هایی که کار می کردند، و... از جمله برخوردهای تند با خانه پرستار بوده است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: آنچه که در حال حاضر پرستاران کشور را رنج می دهد، تبعیض است. البته این تبعیض تنها در باب پرداخت ها نیست.

وی با اشاره به وضعیت پرداخت های جامعه پزشکی، گفت: متوسط دریافتی برخی پزشکان از دو سال که ۵ میلیون بوده است، در حال حاضر به ۲۰ میلیون تومان رسیده است اما قطعا بالاتر از این ارقام وجود دارد.

شریفی مقدم با اشاره به جلساتی که با معاون دیوان محاسبات و معاون سازمان بازرسی داشته اند،  افزود: ما گفتیم اطلاعاتی را که دانشگاه علوم پزشکی به شما داده اند درست نیست و خلاف واقع است زیرا رئیس دانشگاهی که خودش ۸۰۰ میلیون تومان دریافتی در ماه  دارد گزارش کرده است که در دانشگاه ما بالاتر از ۷۰ میلیون تومان نداریم.

وی گفت: پزشکان عمومی مشکلات شان از پرستاران بیشتر است ، بحث ما همه پزشکان نیست زیرا دریافتی های پزشکان عمومی شاید در حد پرستاران یا کمی بالاتر و یا پایین تر باشند به رغم اینکه ۸۰ درصد خدمات را پزشکان عمومی ارائه می دهند ولی ۲۰ درصد منابع به آنها تخصیص داده می شود.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که گروه زیاده خواه در جامعه پزشکی تعدادشان زیاد نیست، افزود: این گروه در سال ۷۷ با بحث طرح کارانه ای که اصلا نه پشتوانه قانونی مجلس و نه پشتوانه کارشناسی داشت تا سال ۹۳ هم به صورت خلاف این تعرفه کارانه آنان پرداخت می شد. در سال ۹۳ در راستای طرح تحول نظام سلامت این شکل پرداخت غیر قانونی هم قانونی کردند و دریافتی آنها چند برابر شد.

وی ادامه داد: پرداختی پرستاران نیز به تبع آنها اضافه شد برای مثال پرستاری که ۳۰۰ هزار تومان می گرفت طرح کارانه آن ۹۰۰ هزار تومان شده است اما پزشکی که ۷۰ میلیون تومان می گرفت ۲۱۰ میلیون تومان شده است. بیشترین بحث ما همان گروه چند هزار نفری است البته معدل را با پرداختی های سایر پزشکان عمومی و حتی در گروه متخصصین از جمله داخلی، روان پزشکان، متخصصین روماتولوژی، غدد و پزشکان اطفال هم زیاد دریافتی ندارند فقط گروه جراحان هستند که اصطلاحا چاقو به دستان تیم وزارت بهداشت هستند که خب متاسفانه خود به دلیل حفظ منابع خود ساختار وزارتخانه را عوض کرده اند.

به گزارش  نظام پرستاری،قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد در امریکا بیش از ۹۰ درصد از روسای بیمارستان ها غیر پزشک هستند زیرا امروز مدیر و ریاست بیمارستان ها به علم، دانش و مهارت نیاز دارد اما در کشور ما حتما رئیس بیمارستان باید یک پزشک هیئت علمی باشد نه پزشک عمومی. برای مثال هیئت علمی که جراح قلب بسیار خوبی است و دغدغه مطب ، بخش خصوصی ، بیمارستان و بیمارانش را دارد و رئیس صوری بیمارستان هم هست.

وی افزود: این مسائل و تبعیض ها باعث می شود نگاه ها و رفتارها عوض شود. در ماه گذشته ۳ پرستار توسط ۳ پزشک کتک خورده اند و جالب است که در بیمارستان شهدای تجریش پزشک در حضور همه به گوش پرستار سیلی می زند این ماجرا به ۲۰ روز پیش باز می گردد و در بابل متخصص قلب با مشت بر سینه پرستار می زند و پرستار نقش بر زمین می شود و چند روز پیش در مرند یک پرستار مورد حمله پزشک قرار می گیرد و همه این اتفاقات به خاطر بازدید پزشک از بیمار اتفاق می افتد.

شریفی مقدم خطاب به رئیس مجلس ، گفت: باید بگویم که نظام پرداختی ما در دنیا بی سابقه است.

وی افزود: پرستاری به دنبال عدالت است، زیرا عدالت جز اصول دین است و علاوه بر بحث اعتقادی آن در دنیا به عنوان یک مطالبه اجتماعی است. تفاوت دریافتی پزشک و پرستار در عربستان ۱.۱ برابر که در همسایگی کشور ماست،  در ترکیه ۲.۴ برابر و در فرانسه ۲.۵ برابر و بالاترین آنها ۳ برابر است و در کشور ما که ادعای حکومت اسلامی داریم و عدل هم جز اصول دین ماست، چرا اختلاف دریافتی باید ۱۰۰ برابر باشد.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که اجرای طرح تحول سلامت جنبه های مثبتی داشت اما مرحله سوم آن مورد اعتراض همه قرار گرفت، توضیح داد: مرحله سوم این طرح را از بیمارستان کامکار شهرستان قم اجرا کردند و مورد اعتراض قرار گرفت که به رغم اعتراضات چند روز بعد در بیمارستان شهید بهشتی این طرح اجرا شد بعد از اعتراض آنجا هم در بیمارستان نکویی اعتراضات در مورد این طرح آغاز شد که باز هم به رغم اعتراضات کل کشور که این اعتراضات زنجیره ای و بی سابقه بود به ضرب زور و زر و تبلیغات در کشور این طرح را اجرا کردند.

وی ادامه داد: اما چه اتفاقی افتاد، به تبع آن آمار مهاجرت پرستاران بالا رفت، ترک شغل ها بیشتر شد و تعداد خانه نشین ها افزایش یافت.

شریفی مقدم گفت: جامعه پرستاری به صورت خاص از جنابعالی یک انتظار دارد و آن برقراری عدالت در نظام سلامت است. زیرا، در حال حاضر شاهد بی عدالت هستیم، مثلا اگر یک پرستار خانم فرزندش بیمار شود و یک شب سر کار نیاید ۱۰۰ جا باید پاسخگو باشد اما همکار پزشک اگر ۶ ماه هم نیاید هیچ اتفاقی هم نمی افتد. بحث ما عدالت همه جانبه است عدالت در برخوردها، عدالت در اجرای قانون، در پرداخت ها و در حال حاضر هم پایه اصلی بحث ما نظام پرداخت است که زمینه آن هم محیا شده و ما می گوییم که مجلس سقف را روی ۲۰ میلیون تومان بگذارد و این اختلاف در پرداخت ها را کم کند تا انسجام به درمان برمی گردد وگرنه الان یک حالت از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی در بحث وزارت بهداشت هست که مردم آسیب می بینند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، با اعلام اینکه درصد خطاهای پزشکی ثبت نمی شود، افزود: وضعیت پزشکی ما به این صورت است که پای چپ را به جای پای راست و پای راست را به جای پای راست عمل می کنند.

شریفی مقدم در پایان گفت: چرا برای پرستاری یک شبه سهمیه را ۳ برابر می کنید و کمک پرستاری که ضد پرستاری است تربیت می کنید که مردم آسیب ببینند.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha