شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان چهارمحال وبختیاری در نامه ای به معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بازگرداندن مدیریت تالاب بین المللی چغاخور از وزارت نیرو به محیط زیست را خواستار شدند.

سلامت نیوز:شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان چهارمحال وبختیاری در نامه ای به معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بازگرداندن مدیریت تالاب بین المللی چغاخور از وزارت نیرو به محیط زیست را خواستار شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این نامه، آمده است: تالاب بین المللی چغاخور در استان چهارمحال وبختیاری به عنوان بیست و سومین تالاب بین المللی ایران در فهرست تالاب های عضو کنوانسیون رامسر ثبت شده است، این سال ها حال و روز خوشی ندارد و همواره با نگاه های غیر اکولوژیک و کاملا تجاری در حال تهدید است.
احداث سد روی تالاب و تبدیل آن به دریاچه ذخیره آب در ابتدای دهه 70 پروژه غیرکارشناسی (احداث تونل انتقال آب سبزکوه) بود که خوشبختانه با مخالفت جدی جوامع محلی و سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شده است و اخیرا هم انتقال آب این تالاب برای کارخانه های پرمصرف صنعتی منطقه سفید دشت بروجن که در شمار پروژه های دولتی قرار دارد که شوربختانه در سال های اخیر با نادیده گرفتن ملاحظات محیط زیستی و برخلاف قوانین زیست محیطی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری این تالاب بین المللی و تالاب ارزشمند گندمان در پایین دست را به دشت تهدید و در معرض خطر نابودی قرار داده است.


اما آنچه این روزها ماجرای حقوق زیستی تالاب چغاخور را از مرزهای اکولوژیکی گذرانده و به حوزه های اجتماعی کشانده است، نگاه مدیریتی حاکم بر این تالاب بین المللی است، متاسفانه پس از احداث سدی غیرکارشناسی روی این تالاب، مدیریت آن در اختیار آب منطقه ای (وزارت نیرو) قرار گرفته و با نگاهی بخشی و صرفا تجاری تمامی ملاحظات اکولوژیک و زیست محیطی دارای ملاحظات سیاسی و اقتصادی ذبح گردیده و با اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی به بهانه تامین آب صنایع پر مصرف که به غلط در مکانی نامناسب جانمایی شده اند، پروژه های انتقال آب از این تالاب طراحی و به اجرا درآمده است.
ماجرایی که ریشه در انفعال و بی اختیاری سازمان حفاظت محیط زیستی در مدیریت این تالاب دارد.


در این نامه امده است که ضرورت دارد قبل از آن که خیلی دیر شود و فرصت ها از دست برود در نوع مدیریت بهره برداری از این تالاب تجدید نظر شده و در رویکردی خردمندانه و علمی نگاه های پایدار اکولوژیکی را جایگزین نگاه های ناپایدار تجاری و سازه ای کرد.


از همین رو ما سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان چهارمحال وبختیاری ضمن قدردانی از رویکرد مدیریت عالی آن سازمان بابت حراست و پاسداری از این تالاب بین المللی و اندوخته های طبیعی کم نظیر سبزکوه، درخواست داریم که به لحاظ ضرورت اعمال مدیریت جامع اکولوژیکی برتالاب چغاخور و پیشگیری از خسارت های زیست محیطی و اجتماعی ناشی از اجرای پروژه های غیراصولی و غیرقانونی انتقال آب، سازمان حفاظت محیط زیست براساس ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مدیریت حاکم بر چغاخور را از وزارت نیرو بازستانده و با به اختیار درآوردن این تالاب با اعمال مدیریتی جامع و خردمندانه با اتخاذ تدابیر فرابخشی از تمامی ظرفیت های قانونی برای پایداری حیات این تالاب بین المللی و تالاب ارزشمند گندمان و محیط های طبیعی پایین دست تلاش کنید.


به دنبال اجرای طرح انتقال آب به صنایع شرق استان در سه سال گذشته، مردم بلداجی نگران خشک شدن چاه های آب کشاورزی، قنوات و چشمه های منطقه شدند درحالی که مسوولان وعده داده اند این انتقال هیچ گونه نگرانی در حوزه کشاورزی ایجاد نخواهد کرد.
به همین دلیل مردم، کشاورزان و تشکل های مردم نهاد در بلداجی اعتراض خود را به منظور اجرای این طرح روز سه شنبه هفته گذشته اعلام کردند.
تونل سبزکوه با هدف تامین آب شرب شهرهای گندمان و بلداجی در شهرستان بروجن و صنایع شرق چهارمحال وبختیاری آب را از ناغان به تالاب بین المللی چغاخور و از آنجا به بروجن منتقل می کند.


روستاییان این منطقه معتقدند: برخورد این تونل به یکی از آبخوانهای منطقه باعث کم آبی و خشکی سه چشمه در این منطقه شده است.
تاکنون هیج یک از مسئولان دست اندرکار برغم تماس مکرر خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار نظری نکرده اند.

       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha