یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

در حالی که فرماندار تهران از مردم خواسته است برای ریشه‌کنی تکدی‌گری در پایتخت به این نهاد کمک کنند، یک مقام مسئول در شهرداری تهران با اعلام این خبر که برخورد با متکدیان با حکم دادستانی در حال اجراست، از درآمد نجومی متکدیان پایتخت پرده‌برداری کرد.

جمع‌آوری متکدیان با حکم دادستانی

سلامت نیوز: در حالی که فرماندار تهران از مردم خواسته است برای ریشه‌کنی تکدی‌گری در پایتخت به این نهاد کمک کنند، یک مقام مسئول در شهرداری تهران با اعلام این خبر که برخورد با متکدیان با حکم دادستانی در حال اجراست، از درآمد نجومی متکدیان پایتخت پرده‌برداری کرد.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، آمار دقیقی از متکدیان کشوروجود ندارد، اما مسئولان شهری نسبت به افزایش متکدیان زن هشدار داده‌اند و سوءاستفاده از احساسات شهروندان را انگیزه باندهای تکدی‌گری برای به کارگیری کودکان و زنان می‌دانند. متاسفانه در این زمینه عده‌ای سودجو از احساسات و عواطف مردم سوء‌استفاده می‌کنند و به این ترتیب آینده کودکان متکدی را دستخوش خواسته‌های شخصی خود می‌کنند. در این میان، هر از چند گاهی عنوان می‌شود که از سوی مسئولان امر برخوردها و طرح‌های ضربتی برای جمع‌آوری متکدیان انجام می‌شود، اما در اصل این فعالیت‌های ضربتی به دلیل همپوشانی فعالیت سازمان‌های گوناگونی تاکنون چندان ثمربخش نبوده است.


درخواست فرماندار برای ریشه‌کنی تکدی‌گری
فرماندار تهران با تاکید بر همکاری و همراهی مردم برای ریشه‌کن کردن تکدی‌گری در شهر تهران گفت: شهروندان در شرایطی که دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد وجود دارند و کمک را به روشی درست به فرد نیازمند انجام می‌دهند، نباید به متکدیان کمک کنند. روز گذشته عیسی فرهادی عنوان کرد: درحال حاضر در جمع‌آوری معتادان متجاهر از معابر، پارک‌ها و بوستان‌های شهر تهران توفیق داشته‌ایم. حال زمان جمع‌آوری متکدیان سطح شهرستان تهران رسیده است که نیازمند بررسی جوانب کار و اتخاذ تصمیمات کارشناسی در این زمینه است. او با تاکید بر اینکه باید مردم از کمک به متکدیان خودداری کنند، افزود: خیلی از این تکدی‌گری‌ها به صورت باند و شبکه‌ای توسط افرادی سودجو در سطح شهر انجام می‌شود و کمک مردم به این افراد موجب ادامه این روند می‌شود. به گزارش ایسنا، فرماندار تهران با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت متکدیان به دو بخش کودکان و بزرگسالان تقسیم شده است، ادامه داد: سازمان بهزیستی ماموریت رسیدگی در بخش کودکان را برعهده دارد و شهرداری تهران نیز با همراهی نیروی انتظامی و دستگاه قضائی متکدیان را از سطح شهرتهران جمع‌آوری خواهند کرد. فرهادی افزود: در کنار فعالیت دستگاه‌های اجرایی برای ریشه‌کن کردن تکدی‌گری در شهر تهران همراهی و همکاری مردم نیز ضروری و لازم است. به عنوان مثال مردم تبریز با کمک نکردن به متکدیان، به عنوان شهری عاری از هر گدا و متکدی در کل کشور معروف شده است.


درآمدهای نجومی متکدیان
همزمان رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران از درآمدهای نجومی متکدیان بر سر چهارراه‌های شهر خبر داد. فرزاد هوشیار درباره جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان که در دستور کار قرار دارد، با بیان اینکه مدتی است که بحث جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهر تهران با همکاری قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: گشت‌های اجتماعی شهرداری با حکم دادستان اقدام به جمع‌آوری گدایان در سطح شهر می‌کنند. او با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای متکدیان در طول اجرای این طرح از اختصاص دو سامانسرا به این افراد خبر داد و افزود: اجرای طرح ساماندهی باعث به وجود آمدن دیالوگ مستقیم با متکدیان شده که این گفت‌وگو فرصت مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات شفاف، واقعی و دقیق از فعالیت باندهای تکدی‌گری فراهم کرده است.

هوشیار افزود: اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد تکدی‌گری برای۵۰درصد متکدیان پایتخت به منظور رفع نیازهای اولیه آنها انجام نمی‌شود و به عبارت دیگر۵۰درصد متکدیان تهران نیاز مالی ندارند و تکدی‌گری را به عنوان شغل برای کسب درآمد انتخاب کرده‌اند. او درباره بخش دیگری از نتایج اطلاعات به‌دست‌آمده از فعالیت باندهای تکدی‌گری اظهار کرد: این اطلاعات به ما نشان داد که ۳۵درصد از متکدیان در قالب گروه‌های خانوادگی و یا فامیلی فعالیت می‌کنند و شیوه تکدی‌گری خانوادگی به عنوان یکی از شیوه‌های مرسوم در میان این باندها رواج دارد.

هوشیار به بحث فعالیت گدایان خارجی در شهر تهران پرداخت و عنوان کرد: درحال حاضر شاهد تکدی‌گری گروه‌هایی از کشورهای دیگر در معابر پایتخت هستیم که مشاهدات عینی و اطلاعات جمع‌آوری‌شده حاکی از آن است که تنوع ملیتی این متکدیان به گونه‌ای است که از افاغنه تا اتباع کشورهای آفریقایی را شامل می‌شود و به تازگی نیز شاهد فعالیت دو الی سه خانواده عرب‌زبان میان متکدیان هستیم که با تکیه بر شیوه «کمک به آوارگان سوری» در سطح شهر فعالیت می‌کنند و با اینکه توسط گشت‌های اجتماعی جمع‌آوری شده‌اند، اما مجددا به سطح شهر بازگشته و با این حال بازهم نمی‌توان به طور دقیق عنوان کرد که آیا این افراد از آوارگان سوری هستند یا خیر! او تکدی‌گری را معضلی اجتماعی قلمداد کرد که راه‌حل چیره شدن بر این معضل نیز در گذار از شیوه‌های اجتماعی امکانپذیر است و گفت: باید بگوییم مهم‌ترین عامل شیوع تکدی‌گری در تهران استقبال مردم از کمک به متکدیان است؛ به گونه‌ای که اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد در شهر تهران با گداهایی مواجه هستیم که ماهانه سه تا هفت میلیون تومان درآمد دارند! و حتی گاهی دیده شده است که سود حاصله به قدری است که برخی خانواده‌ها برای تحریک احساسات و جلب درآمد بیشتر کودکان خردسال خود را مجبور به گدایی بر سر چهارراه‌ها و معابر می‌کنند و این حضور به رونق درآمدها کمک می‌کند! به گزارش ایسنا، هوشیار با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی مردم و ارتقای آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی در موضوع کمک‌رسانی و همیاری اجتماعی گفت: بر اساس قوانین کشور گدایی جرم تلقی شده و تحت عنوان «کلاشی» دسته‌بندی می‌شود و مردم با توجه به شیوه و شگردهای متنوع متکدیان از ارائه کمک‌های مالی به آنها باید اجتناب کنند.


حل معضل کودکان متکدی نیازمند تشکیل جلسه
یک نماینده مردم تهران در مجلس درباره کم‌و‌کیف رسیدگی به معضل متکدیان شهر تهران به «آرمان» می‌گوید: قرار است با حضور مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط همچون شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و... درباره نحوه ساماندهی متکدیان در شهر تهران جلسه‌ای تشکیل شود و هر یک از سازمان‌ها به ارائه توضیحات درباره اقدامات و قابلیت‌های خود بپردازند. امید است با این اقدام مشکلات موجود شناسایی و بررسی شود.

برای مثال نیروی انتظامی به بخش مافیایی و فعالیت باندها در این زمینه رسیدگی می‌کند و سازمان بهزیستی نیز در زمینه جمع‌آوری متکدیان، پشتیبانی و ... نظرات و راهکارهای خود را ارائه می‌دهد.

شهرداری هم به بیان راهکارهای خود در این زمینه می‌پردازد. مهدی شیخی با بیان اینکه در صورت عدم تشکیل جلسه‌ای در این زمینه نمی‌توان نظری داشت، می‌افزاید: ‌امیدواریم با تشکیل این جلسه وضعیت متکدیان شهر به شکل مطلوب بررسی شود. در گذشته یکی از مشکلات موجود در این بخش همپوشانی فعالیت‌های سازمان‌ها برای رسیدگی به مسائل مرتبط بوده که باید این مساله را رفع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha