جانشین اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون در خصوص سمی بودن رنگ قرمز آب دریاچه ارومیه اظهار نظر نشده است.

اظهار نظری در خصوص سمی بودن رنگ قرمز آب دریاچه ارومیه نشده است

سلامت نیوز:جانشین اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون در خصوص سمی بودن رنگ قرمز آب دریاچه ارومیه اظهار نظر نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،میرمحسن حسینی قمی  با اشاره به قرمز شدن رنگ آب دریاچه ارومیه اظهار کرد: وقتی نمک‌های دریاچه ارومیه به غلظت خاصی می‌رسد، موجبات رشد جلبک خاصی با نام "دونالیه لا" فراهم شده و رنگدانه‌های قرمز بیشتری در دریاچه تولید می‌شود.

وی افزود: در ماه‌های اخیر که به دلیل بارش زیاد حجم آب دریاچه بیشتر شد، غلظت خاصی از نمک ایجاد شده و موجب رشد و تکثیر این نوع جلبک در دریاچه شد به همین دلیل رنگ آب دریاچه به متمایل به قرمز شد.

وی با بیان اینکه حدود پنج سال قبل نیز چنین اتفاقی در دریاچه ارومیه رخ داده بود، تاکید کرد: پنج سال قبل به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه غلظت نمک موجود در آب به میزان خاصی برای رشد این نوع جلبک رسید و رنگ آب دریاچه متمایل به قرمز شد اما پس از مدتی به دلیل خشکی آب دریاچه غلظت نمک از آستانه رشد این نوع جلبک بیشتر شده و رشد آن در دریاچه ارومیه متوقف شد.

حسینی قمی افزود: اگر حجم آب دریاچه افزایش یابد رفته رفته رنگ قرمز آب از بین خواهد رفت چون غلظت خاص نمک برای رشد جلبک تغییر می‌کند.

جانشین اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در خصوص خطرناک یا بی خطر بودن رنگ قرمز آب دریاچه خاطرنشان کرد:   تاکنون در خصوص سمی و یا خطرناک بودن رنگ قرمز آب دریاچه برای شناگران اظهار نظر نشده است بنابراین به نظر می‌رسد شنا در این آب بلامانع بوده و خطری نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش حجم آب دریاچه رشد آرتمیا نیز افزایش یافته است و ممکن است رنگ قرمز آرتمیاها نیز به دلیل تغذیه از این نوع جلبک خاص می‌باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha