رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اقدامات وزارت بهداشت در زمینه مراقبت از ورزشکاران و تماشاگران اعزامی به المپیک ریو، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس زیکا را تشریح کرد.

مراقبت از ورزشکاران اعزامی به المپیک ریو در دستور کار وزارت بهداشت

سلامت نیوز:رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اقدامات وزارت بهداشت در زمینه مراقبت از ورزشکاران و تماشاگران اعزامی به المپیک ریو، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس زیکا را تشریح کرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا، در خصوص نحوه ارائه مراقبت‌های ویژه از ورزشکاران اعزامی به المپیک ریو، اظهار کرد: به زودی تیمهای ورزشی برای بازیهای المپیک ریو و پاراالمپیک عازم برزیل می‌شوند و این نگرانی وجود دارد که  افراد مبتلا به بیماری ، هنگام بازگشت به کشور بیماری را انتقال دهد؛ به همین دلیل از حدود شش ماه پیش تدارک لازم را دیده‌ و مجددا مناطق وسیعی در کشور را از نظر وجود پشه مورد بررسی قرار دادیم، خوشبختانه پشه عامل انتقال دهنده زیکا شناسایی نشد.

وی ادامه داد: بیماری زیکا، بیماری ویروسی و خفیفی است که با گزش پشه به انسان انتقال پیدا می‌کند. پشه ای که عامل انتقال این عفونت است تاکنون فقط در یک نقطه کوچکایران، از سالهای قبل شناسایی شده که بلافاصله  با اقدامات کنترل ناقلین تحت کنترل درآمد و بعد از آن در جای دیگری مشاهده نشده است. این بیماری خفیف، همراه با تب، درد عضلات، درد استخوان و قرمزی چشم است که این علائم ظرف دو تا هفت روز فروکش میکند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه یکی از مشکلات دیگر این بیماری انتقال ویروس به همسر از طریق رابطه جنسی ، بعد از بروز علائم در فرد است، اظهار کرد:  مشکل دیگر  ویروس زیکا، انتقال از خانم های باردار به جنین است که این مورد از سال گذشته تاکنون در دنیا تضمین داده شده و ارتباط بین ابتلای این بیماری در زنان باردار و عارضه مغزی میکروسفالی به اثبات رسیده‌است.  علاوه بر آن یکی دیگر از عوارض جدی مرتبط با این بیماری عارضه‌ای عصبی و نسبتا نادر بنام سندرم "گیلن باره" است که منجر به فلج اندام ها بصورت پیشرونده می شود. این سندرم بسیار جدی است و بیمار نیاز به مراقبت ویژه در بیمارستان دارد.

گویا همچنین از گسترش مشاهده موارد ابتلا به زیکا در دنیا خبر داد و  گفت: این بیماری از سال 2007 تا حالا در 65 کشور دیده شده و در حال گسترش است. به نظر میرسد در مناطق گستردهای از دنیا احتمال انتقال وجود داشته باشد.

وی با تاکید براینکه پشه عامل انتقال دهنده زیکا در ایران شناسایی نشد، تصریح کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد موضوع مسافرانی است که به کشورهای آلوده می روند. بیشتر این کشورها نیز در آمریکای جنوبی و مرکزی و به خصوص در برزیل قرار دارد. از حدود شش ماه پیش تدارک لازم را در این زمینه  دیده‌ و مجددا مناطق وسیعی در کشور را از نظر وجود پشه مورد بررسی قرار داده‌ایم .

 کمیته ملی کشوری زیکا تشکیل شد

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ضمن اشاره به تشکیل کمیته ملی کشوری برای بررسی آخرین دستاوردهای علمی زیکا، ادامه داد: سومین اقدام وزارت بهداشت، ایجاد تسهیلات تشخیص بیماری در کشور بود که با وجود آن، در حال حاضرقادرهستیم اگر موردی در کشور رخ داد بلافاصله آن را تشخیص دهیم. همچنین از ابتدای کار با فدراسیون والیبال هماهنگ کردیم؛ چرا که تیم ملی والیبال ماه گذشته در تورنمنت لیگ جهانی والیبال شرکت کرد.

وی افزود: آموزش های لازم به این ورزشکاران در خصوص نحوه مراقبت از خود در برابر پیشگیری از گزش پشه، نیز به این ورزشکاران ارائه شده‌است.  همچنین  پزشک همراه تیم والیبال، تحت تعلیم ویژه قرار گرفته‌است. مابه صورت روزانه با این پزشک در ارتباط بودیم و از این طریق  به طور مرتب  گزارش وضعیت سلامت ورزشکاران اعلام می شد.

گویا همچنین به ادامه مراقبت از  والیبالیست‌ها  بعد از بازگشت به کشور اشاره کرد و گفت: اصل این مراقبت‌ها از این به بعد شروع می شود چون کاروان بزرگ ورزشی در این ماه به ریو اعزام می شوند. تمام ورزشکاران آموزش چهره به چهره می بینند و وسایل حفاظت فردی از جمله اقلام دور کننده حشرات در اختیارشان قرار می گیرد. به این ترتیب تمام مراقبتهایی که برای والیبالیستها انجام شد، در مورد تک تک ورزشکاران انجام می‌شود.

بنابرگزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،  در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای مراقبت از تماشاگران ایرانی المپیک ریو نیز توضیح داد و گفت: این آموزش ها به  تماشاگرانی که به ریو می روند در اشکال مختلف ارائه می شود . همچنین  قبل از رفتن، در حین اقامت و پس از بازگشت از ریو توصیه‌های لازم به آنها اعلام شده و تحت مراقبت خواهند بود.

وی همچنین به دیدار مشترک وزارت بهداشت و اعضای سفارت برزیل نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از برنامه‌های ما در فرودگاه هنگام رفت و برگشت ورزشکاران و هیات های همراه انجام میگیرد.دولت برزیل در دهکده المپیک و سایر شهرهایی که تحت پوشش المپیک هستند اقدامات بسیار دقیقی انجام داده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha