درحالی که بسیاری در پیچ و خم طب نوین خسته و گاهی سرخورده شده‌اند، طب سنتی چند سالی است رواج پیدا کرده؛ علمی که به طب ایرانی مشهور است و میراث هزاران ساله‌ای در تاریخ کشور دارد. گرچه برخی این طب را به تجویزهای پیران خانواده و البته نسخه‌پیچی عطاری‌ها تقلیل می‌دهند و به همان کفایت می‌کنند، اما با رسمیت‌یافتنش در دهه گذشته از سوی وزارت بهداشت و راه‌اندازی معاونت و پس از آن اداره کل طب سنتی، متخصصان آموزش‌دیده این علم نیز فعالیت خود را آغاز کردند، چراکه به اعتقاد کارشناسان، داروهای گیاهی نیز مضراتی دارد و در صورت استفاده نادرست می‌تواند، مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند.

ورود متخصصان به طب هزاران ساله‌ ایرانی

سلامت نیوز: درحالی که بسیاری در پیچ و خم طب نوین خسته و گاهی سرخورده شده‌اند، طب سنتی چند سالی است رواج پیدا کرده؛ علمی که به طب ایرانی مشهور است و میراث هزاران ساله‌ای در تاریخ کشور دارد. گرچه برخی این طب را به تجویزهای پیران خانواده و البته نسخه‌پیچی عطاری‌ها تقلیل می‌دهند و به همان کفایت می‌کنند، اما با رسمیت‌یافتنش در دهه گذشته از سوی وزارت بهداشت و راه‌اندازی معاونت و پس از آن اداره کل طب سنتی، متخصصان آموزش‌دیده این علم نیز فعالیت خود را آغاز کردند، چراکه به اعتقاد کارشناسان، داروهای گیاهی نیز مضراتی دارد و در صورت استفاده نادرست می‌تواند، مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز به تقل از روزنامه فرهیختگان، اما در این میان انتقاداتی وجود دارد آن هم به نحوه عرضه داروهایی که از سوی متخصصان طب ایرانی تجویز می‌شود. در حال حاضر شکل عرضه این داروها هنوز به صورت پیشین است و عطاری‌ها، بدون نظارت اقدام به نسخه‌پیچی می‌کنند.

 مجوز به متخصصان
رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: «باید مجوز داروخانه‌های گیاهی به متخصصان داده شود.» او به «خانه ملت» گفته است: «قدمت طب ایرانی در کشورمان بسیار بالاست و این نوعی برند برای کشور است که با پرداختن به آن می‌توان به درستی از این فرصت استفاده کرد.» او با اشاره به انتقاد برخی به مجوز تاسیس این داروخانه‌ها گفت: «داروخانه‌ها نباید معترض به راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی باشند، زیرا فعالیت این داروخانه‌ها در جهت هم‌افزایی و همکاری با داروخانه‌های دیگر است.»


 داروخانه محدود به سلامتکده
درحال حاضر ۲۰ سلامتکده طب ایرانی در سراسر کشور، فعالیت دارند و فروش داروهای ترکیبی تجویز شده از سوی متخصصان طب ایرانی نیز به این مراکز محدود می‌شود. این درحالی است که اواسط تیر امسال نیز سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی، تصویب و از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شد. براساس آن متخصصان طب ایرانی می‌توانند مجوز مراکز فروش داروهای طب ایرانی را دریافت و تاسیس کنند.


 عرضه داروی گیاهی از سوی متخصصان
ناصر رضایی‌پور، متخصص طب ایرانی با بیان اینکه استفاده نابجا از داروهای گیاهی نیز عوارضی دارد می‌گوید: «افراد متخصص در حوزه داروهای گیاهی باید داروهای ترکیبی را عرضه کنند، چراکه استفاده نادرست و غیرکارشناسی از این داروها می‌تواند برای افراد مضر باشد و عطاری‌ها تنها می‌توانند اقلام مفرده و غیرترکیبی به مشتریان بفروشند.» او با اشاره به اینکه آیین‌نامه اعطای مجوز به متخصصان در داروخانه‌های طب ایرانی تنظیم شده، اما هنوز اجرایی نشده است، ادامه می‌دهد: «امیدواریم مجوز داروخانه‌هایی برای عرضه داروهای طب ایرانی نیز به‌زودی اعطا شود.» رضایی‌پور می‌گوید: «اگر قرار باشد این داروها در داروخانه‌های طب نوین نیز عرضه شوند، باید متخصصان طب سنتی آنها را نسخه کنند و نباید چنین تصور شود که چون داروی گیاهی است می‌توان آن را به صورت آزاد عرضه کرد، ضمن اینکه دانش‌آموخته داروسازی سنتی برای عرضه این داروها نیز باید در حوزه داروهای طب ایرانی تخصص و دانش لازم را داشته باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha