یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 189012

«‌آن دسته از سیاسیون كه با جامعه پزشكی مشكل دارند، حداقل برای رعایت حال خودشان و خانواده‌شان، از صحبت‌هایی كه می‌كنند، مراقبت كنند. » این هشدار جدی وزیر بهداشت به برخی چهره‌های سیاسی است كه نسبت به طرح تحول و حقوق‌های نجومی پزشكان معترض و معتقدند طرح تحول سلامت در این مسیر به بن‌بست می‌رسد. حالا و در شرایطی كه مجلس هم تصمیم گرفته به فاصله نجومی دریافتی‌های پزشكان و پرستاران ورود كند، وزیر بهداشت به شیوه‌ای دیگر از هم‌‌صنفانش دفاع می‌كند و بر سر مردم و سیاستمداران منت می‌گذارد!

سیاسیون فقط وقتی مریض‌اند با پزشکان خوبند!

سلامت نیوز:«‌آن دسته از سیاسیون كه با جامعه پزشكی مشكل دارند، حداقل برای رعایت حال خودشان و خانواده‌شان، از صحبت‌هایی كه می‌كنند، مراقبت كنند. » این هشدار جدی وزیر بهداشت به برخی چهره‌های سیاسی است كه نسبت به طرح تحول و حقوق‌های نجومی پزشكان معترض و معتقدند طرح تحول سلامت در این مسیر به بن‌بست می‌رسد. حالا و در شرایطی كه مجلس هم تصمیم گرفته به فاصله نجومی دریافتی‌های پزشكان و پرستاران ورود كند، وزیر بهداشت به شیوه‌ای دیگر از هم‌‌صنفانش دفاع می‌كند و بر سر مردم و سیاستمداران منت می‌گذارد!

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، ماجرای فوت عباس كیارستمی و واكنش‌های جامعه نسبت به احتمال قصور پزشكی در این مرگ موجب شد شكاف عمیقی كه میان پزشكان و جامعه وجود دارد، به شكلی جدی خودنمایی كند. حالا انتقادات از جامعه پزشكی بالا گرفته است و برخی چهره‌ها و سیاسیون هم به میدان آمده‌اند و در این باره اظهار نظر می‌كنند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس برای تغییر فاصله نجومی میان حقوق پزشك و پرستار می‌گوید و گزارش‌های دیوان محاسبات این شكاف نجومی را تأیید می‌كند. از سوی دیگر نیز آمار و ارقام و گزارش‌های مربوط به قصور پزشكان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در برابر تمام این مسائل اما وزیر بهداشت كه تا دیروز به انحای مختلف از پزشكان پشتیبانی می‌كرد حالا دیگر با ظرافت تمام چهره‌های سیاسی را تهدید كرد.

وی در نشستی با خبرنگاران استان البرز گفت: یك عده از سیاسیون همواره با جامعه پزشكی خوب نبوده‌اند، مگر اینكه مریض شده‌اند و آن وقت حاضرند همه ثروت خود را بدهند تا درمان شوند اما بعد از خوب شدن، دوباره شروع می‌كنند به گفتن حرف‌های ناصواب. وزیر بهداشت خطاب به آن دسته از سیاسیون كه با جامعه پزشكی مشكل دارند، گفت: حداقل برای رعایت حال خودشان و خانواده‌شان، از صحبت‌هایی كه می‌كنند، مراقبت كنند.  وزیر بهداشت همچنین با چشم بستن بر تمامی دستاوردهای سلامت در دولت‌های پیشین افزود: ‌موقعی که ما آمدیم مردم کف زمین زایمان می‌کردند و شرایط بهداشتی و درمانی در برخی از بیمارستان‌های بسیار بد بود.
  
لزوم تعیین سقف برای بخش سلامت
تركیب اتفاقاتی نظیر رسانه‌ای شدن دریافتی‌های نجومی پزشكان و مرگ یك چهره هنری یعنی عباس كیارستمی موجب شد بسیاری از افراد و چهره‌ها در فضای به‌وجود آمده اظهارنظر كنند و حتی ناگزیر به ورود به این موضوعات شوند. رئیس مجلس شورای اسلامی هم یكی از این افراد است. به گفته لاریجانی براساس گزارش دیوان محاسبات در حوزه پرداخت شكافی میان پزشكان و پرستاران وجود دارد و جامعه پرستاری گزارش‌های تحلیلی را در این رابطه به مجلس ارائه كند تا مجلس این مطالب را با داده‌های دیوان محاسبات، وزارت بهداشت و دستگاه‌های مربوطه تطبیق دهد و در نهایت تصمیم بگیرد.   وی با تأكید بر اینكه باید برای حوزه نظام پرداختی بخش سلامت سقف گذاشته شود، تصریح می‌كند: وزارت بهداشت علت افزایش تعرفه‌های پزشكی را در سال‌های اخیر كاهش و جلوگیری از پدیده زیرمیزی اعلام كرده اما قطعاً در ساماندهی فاصله حقوق‌های نجومی برخی جراحان و پزشكان با جامعه پزشكی و پرستاری تردیدی نیست.  وی با اشاره به پیگیری‌های كمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس درباره پرونده‌های حقوق‌های نجومی می‌افزاید: جامعه پرستاری می‌تواند گزارش‌ها و آمارهای خود را برای كنترل حقوق‌های حوزه سلامت به این كمیسیون ارائه كند تا در صورت لزوم برای این مسئله قانون جدایی تصویب شود یا در برنامه ششم به این موضوع پرداخته شود.
  
محكومیت حدود نیمی از پزشكان به قصور
از سوی دیگر بر اساس آمار سازمان پزشكی قانونی در بیش از 40 درصد از پرونده‌های قصور پزشكی، ‌پزشك مقصر شناخته شده است و این نشان می‌دهد آمار خطاها و قصور پزشكی در جامعه ما چندان هم كم نیست. وزیر بهداشت در این باره معتقد است:‌خطاهای پزشكی وجود دارد و هیچ جامعه‌ای از آن مصون نیست ولی در عین حال قوانین بازدارنده‌ای هم هست كه از وقوع این قبیل خطاها پیشگیری می‌كند و آنها را به حداقل می‌رساند.  وی با انتقاد از راه‌اندازی كانون‌هایی برای توهین و بدبین كردن مردم نسبت به جامعه پزشكی تصریح می‌كند: اگر اختیاراتی به وزارت بهداشت بدهند كه بازدارنده باشد، جامعه پزشكی معتقد به برخورد قانونی با متخلف و متقلب با رعایت انصاف و عدل است.
  
پزشكان بیسواد خطا می‌كنند
به باور برخی كارشناسان ریشه افزایش شكایت از قصور پزشكی طی سال‌های اخیر هم به نوعی اجرای طرح تحول سلامت است. بنا به تأكید مجتبی زارعی، رئیس پژوهشكده نقشه‌برداری مغز امروز وقتی اعضای هیئت علمی كه ماهانه 300 تا 400 میلیون تومان آن هم به صورت قانونی درآمد دارند، چه دلیلی برای‌شان وجود دارد كه به كار تحقیق و آموزش دانشجو بپردازند. وقتی از چنین زاویه‌ای به موضوع نگاه كنیم بهتر متوجه می‌شویم بخشی از خطاهای پزشكی به دلیل بیسواد شدن پزشكانی است كه در خلأهای قانونی موجود نیازی به ارتقای دانش و توانمندی خود نمی‌بینند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha