هنوز مشخص نیست سبزی‌هایی که در جنوب تهران کشت و در سطح شهر توزیع می‌شوند، با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند یا خیر. کابوسی که ده سال است زمزمه آن هرروز در هشدار کارشناسان در رسانه‌ها به گوش می‌رسد و بلافاصله تکذیبیه‌ها خط بطلان بر آن‌ها می‌کشند. درواقع باید گفت، درست مثل یک کابوس است ماجرای آبیاری سبزی‌‌ها با آب‌های آلوده، سبزی‌هایی که هرروز در سبد مصرفی خانواده‌ها جای دارند و احتمال آلوده بودنشان هر از چند گاهی خواب راحت را از چشم مردم می‌رباید. سفره‌هایی که قرار است سالم باشند، اما به نظر می‌رسد چندان از سلامت لازم و کافی برخوردار نیستند.

سلامت نیوز:هنوز مشخص نیست سبزی‌هایی که در جنوب تهران کشت و در سطح شهر توزیع می‌شوند، با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند یا خیر. کابوسی که ده سال است زمزمه آن هرروز در هشدار کارشناسان در رسانه‌ها به گوش می‌رسد و بلافاصله تکذیبیه‌ها خط بطلان بر آن‌ها می‌کشند. درواقع باید گفت، درست مثل یک کابوس است ماجرای آبیاری سبزی‌‌ها با آب‌های آلوده، سبزی‌هایی که هرروز در سبد مصرفی خانواده‌ها جای دارند و احتمال آلوده بودنشان هر از چند گاهی خواب راحت را از چشم مردم می‌رباید. سفره‌هایی که قرار است سالم باشند، اما به نظر می‌رسد چندان از سلامت لازم و کافی برخوردار نیستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه می نویسد: سررشته این خبرها و هشدارها نیز به آبیاری برخی سبزی‌کاری‌ها و مزارع جنوب تهران و دشت ورامین با فاضلاب شهری و آب‌های آلوده می‌رسد؛ هرچند که این معضل امروز تنها گریبان گیر تهران نیست و تا مشهد و ایلام و حتی اصفهان نیز گسترش‌یافته است.

خبرهای تلخ از شرق تا غرب کشور
آبیاری سبزیجات با فاضلاب، هفته پیش یکی از مهم‌ترین بحث‌های جلسه علنی شورای شهر تهران بود و به دغدغه خیلی از تهرانی‌ها تبدیل شد، اما با انتشار اخبار روز گذشته دل بسیاری از ساکنان همدانی را نیز لرزاند. بر اساس اخبار منتشره شده بیش از 130 هکتار از سبزی‌کاری‌های این استان با پساب‌های فاضلابی انجام می‌شود. آماری که وقتی در مقابل 454 هکتار زمین زیر کشت سبزی در این استان قرار می‌گیرد نشانه‌ای می‌شود برای یک نتیجه‌گیری تاسف‌انگیز. اینکه هم‌اکنون حدود 28 درصد مزارع سبزی در همدان با فاضلاب تغذیه می‌شوند. در همین رابطه شهرام پرورش، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان بابیان اینکه درمجموع 72 درصد سبزی کشت‌شده در استان همدان با آب سالم آبیاری می‌شود، اعلام کرده است که سبزی کشت‌شده در محدوده شهرک فرهنگیان همدان و بلوار آیت‌الله نجفی همدان از سبزی‌های تولیدشده با آب آلوده هستند؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که این نگرانی تنها مختص مردم این استان نیست و فقط کافی است کمی در دنیای خبرها سرک بکشیم و رد پای فاضلاب را در آبیاری مزارع و سبزیجات شهرهای دیگر کشور نیز به دست بیاوریم. جستجویی که به مشهد و سپس اصفهان نیز می‌رسد.

ریشه بیماری‌ وبا در سبزیجات آلوده
       وقتی این هشدارها به گوش مسئولان شهری می‌رسد، از منظر آنان زنگی جز هشدار نباید به صدا درآید. نه توجیه و نه تکذیب. در همین رابطه محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران بابیان اینکه یکی از دلایل شیوع وبا، آلودگی سبزی‌ها و صیفی‌‌ها است، می‌گوید: «قبل از ورود به فصل گرم سال که احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی مثل وبا در آن افزایش می‌یابد، هشدارها به رسانه‌ها داده شد تا در برنامه‌هایشان اطلاع‌رسانی در زمینه پرهیز شهروندان از مصرف سبزی‌هایی که در کنار خیابان‌ها از سوی دست‌فروشان فروخته می‌شود گنجانده شود؛ اما به نظر می‌رسد این هشدارها جدی گرفته نشد و هنوز هم تائید و تکذیب‌های مسئولان نهادهای مختلف درباره آبیاری برخی مزارع و سبزی‌کاری‌ها با فاضلاب خام انسانی همچنان ادامه دارد.»

       حقانی با اشاره به بازدیدهای اخیرش از مزارع و سبزی‌کاری‌های جنوب تهران، از آبیاری آن‌ها با فاضلاب و آب‌های آلوده خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: «بی‌هیچ تردیدی می‌گویم سبزیجاتی که در این مزارع کشت می‌شود آلوده هستند و انتظار داریم وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی و نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست با حساسیت بیشتری به موضوع آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب رسیدگی کنند. با تکذیب و انکار این مسئله، مشکلات حل نمی‌شود.»

راه‌حل؛ همکاری همه‌جانبه نهادهای مختلف
       این موضوع را علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم شورای اسلامی نیز تائید می‌کند و به سپید می‌گوید: «معضل آبیاری مزارع، صیفی‌ها و سبزی‌کاری‌ها با فاضلاب و پساب‌های شهری معضلی است که از دیرباز در جامعه ما وجود داشته است و متاسفانه هنوز هم به‌رغم کم شدن زمین‌های زیر کشت در سال‌های اخیر، ادامه دارد.» وی ریشه این اتفاق را در رعایت نکردن استانداردهای موجود در تولید محصولات زراعی می‌داند و می‌افزاید: «در بحث آبیاری این زمین‌ها، اگر از پایه بحث استانداردسازی رعایت می‌شد و آب مصرفی سالم مورداستفاده قرار می‌گرفت، هیچ‌وقت این مشکلات به وجود نمی‌آمد.»

       علی‌محمد شاعری نابسامانی‌های مدیریت آب در کشور را عامل اصلی تداوم این مشکل زیست‌محیطی و بهداشتی می‌داند و یادآوری می‌کند: «مدیریت آب کشور مثل دیگر مدیریت‌ها به‌صورت کامل تعریف‌نشده است. درحالی‌که اگر اصول و مبانی اولیه این قضیه بخواهد رعایت شود، اساس بر این است که تمامی مزارع در سطح کشور از چاه‌های مجوز دار استفاده کنند و به‌هیچ‌وجه نباید آب فاضلاب را مستقیماً وارد مزارع شود.» وی از پیگیری جدی این موضوع در مجلس دهم خبر می‌دهد و می‌گوید: «من احساس می‌کنم چند ارگان مختلف باید دست‌به‌دست هم بدهند تا این مشکل حل شود، ازجمله وزارت بهداشت که وقتی می‌بیند این موضوع جان مردم را تهدید می‌کند، باید برای حل مشکل حاضر باشد. ازجمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، شورای عالی استان‌ها و درنهایت وزارت کشور. همه این نهادها باید دورهم جمع شوند و به یک آیین‌نامه جامع و مشترک برسند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha