یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 189029

قبلا رعایت رژیم غذایی برای داشتن قلب سالم آسان به نظر می‌رسید. اجتناب از خوراکی‌های سرشار از کلسترول و نمک، و چشم‌پوشی از قطعه‌های چرب گوشت کافی بود. البته گفتن‌اش آسان‌تر از انجام آن است. اما حداقل می‌دانستید مراقب چه چیزهایی باشید.

۶ خوراکی بسیار خطرناک برای قلب

سلامت نیوز: قبلا رعایت رژیم غذایی برای داشتن قلب سالم آسان به نظر می‌رسید. اجتناب از خوراکی‌های سرشار از کلسترول و نمک، و چشم‌پوشی از قطعه‌های چرب گوشت کافی بود. البته گفتن‌اش آسان‌تر از انجام آن است. اما حداقل می‌دانستید مراقب چه چیزهایی باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت بازده، اما پژوهش‌های جدید تمام توصیه‌های قدیمی سلامت قلب را پیچیده کرده‌است. فقط در چند سال گذشته، پژوهش‌ها نشان داده‌است کلسترول خوراکی، سدیم، و چربی – تمام چیزهای بد همیشگی – تنها آفات قلب نیستند که ما فکر می‌کردیم.

حتی ممکن است چربی اشباع در صف بخشایش و عفو باشد. جف ولک، دارای مدرک دکتری، متخصص ثبت‌شده‌ی تغذیه، و استاد علم تغذیه در دانشگاه اوهایو، می‌گوید: “اخیرا گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که هیچ ارتباطی بین چربی اشباع خوراکی و بیماری قلبی عروقی نیست.” هرچند این حقیقت دارد که سرم اسیدهای چرب اشباع – یعنی وجود چربی اشباع در خون‌تان – با نرخ بیش‌تر بیماری قلبی در ارتباط است، اما ولک می‌گوید ظاهرا بلعیدن چربی اشباع در قالب خوراکی میزان این ماده را در خون‌تان افزایش نمی‌دهد.

این با دیگر یافته‌های اخیر درباره‌ی چربی و کلسترول خوراکی هم‌سو است. اگر یک خوراکی حاوی چیزی باشد، لزوما به این معنی نیست که خوردن‌اش میزان آن چیز را در بدن‌تان بالا می‌برد.

اما چیزی که می‌خورید هم‌چنان مهم است. خیلی مهم است. کیت پاتون، متخصص ثبت‌شده‌ی تغذیه در موسسه‌ی قلب و عروق کلینیک کلیولند می‌گوید: “خوراکی می‌تواند بدن ما را تقویت کند، یا می‌تواند آن را مسموم کند.” در ادامه دانش فعلی درباره‌ی بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای قلب شما آمده‌است.

نوشابه

پاتون می‌گوید اصطلاحا “قندهای ساده”، مانند قندی که در نوشابه‌های معمولی وجود دارد سبب تورم می‌شود و میزان قند خون را بالا می‌برد. همه‌ی این‌ها می‌تواند فشار بیش‌تری به دیواره‌های شریان‌ها وارد کند و خطر بیماری قلبی عروقی را در شما افزایش دهد. هرچه نوشابه‌ی بیش‌تری بنوشید، خطر برای شما بیش‌تر می‌شود.

محصولات دسر پخته

اخیرا پژوهشی در کانادا نشان داده‌است ظاهرا هر چیزی که حاوی “شکر سفید، شکر قهوه‌ای، شربت ذرت، شربت افرا، عسل، شیره‌ی قند، و شیرین‌کننده‌های دیگر” است سبب نرخ بالاتر استرس اکسیداتیو می‌شود. در نتیجه مولفان این پژوهش می‌گویند این شیرین‌کننده‌ها – و پای‌ها، کیک‌ها، و و دیگر خوراکی‌های خوشمزه‌ای که حاوی آن هستند- می‌تواند به انسداد شریان‌ها، فشار خون بالا، نارسایی قلبی، و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

پاتون می‌گوید معمولا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده پر از قند و افزودنی هستند، که هیچ‌یک از آنها فایده‌ای برای قلب‌تان ندارند. متخصصان می‌گویند چاشنی‌هایی مانند کچاپ و تزیینات سالاد – هم‌چنین سس ماکارونی، نان، و ماست کم‌چرب- منابع رایج‌تر قند و کربوهیدرات تصفیه‌شده است.

مارگارین

آخرین پژوهش‌ها این ادعا‌ها را تقویت می‌کند که کره برای قلب‌تان بد نیست. از طرف دیگر مارگارین منبع اسید چرب ترانس است. پاتون می‌گوید وقتی صحبت از بیماری قلبی عروقی است، این اسید چرب‌ها خبر خوبی نیستند. او می‌افزاید روغن‌های تردکننده‌ی شیرینی یکی دیگر از منابع مهم چربی ترانس است.

پودر شیر قهوه

پاتون می‌گوید این پودرها هم مانند مارگارین و روغن‌های تردکننده معمولا مملو از چربی‌های ترانس هستند. این برای بسیاری از انواع ذرت‌های مایکروویوی، خوراکی‌های صبحانه، و هر چیز دیگری که در فهرست ترکیباتش “روغن هیدروژنه” است، صدق می‌کند.

هات‌داگ

پاتون می‌گوید معمولا گوشت‌های به شدت فرآوری شده مانند هات‌داگ، سوسیس، و بیش‌تر فرآورده‌های گوشتی سرد، مملو از افزودنی هستند. هم‌چنین این محصولات مکررا با نرخ بالاتر بیماری قلبی در ارتباط بوده‌است. پاتون می‌گوید هرچند برای متخصصان دشوار است که دقیقا تصریح کنند کدام افزودنی‌ها در این گوشت‌ها مشکل‌ساز است- نیرات، فسفات، یا هیدروکربن؟- عاقلانه به نظر می‌رسد که از آنها اجتناب کنید یا مصرف را پایین نگه دارید.

منیع:msn


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha