پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 18903

دانشمندان دانشگاه میشیگان اعلام کردند حرکات گهواره ای می تواند باعث رشد بهنر جنین ها شده و آنها را از مقاومت بالاتری برخوردار سازد.

مطالعات جدید نشان می دهد جنینها نیز مانند نوزادان گهواره و لالایی را دوست دارند زیرا ایجاد حرکات گهواره ای در دوران جنینی باعث رشد بهتر آنها می شود.

دانشمندان دانشگاه میشیگان با به آرامی تکان دادن جنین در حال رشد در موشها طی باروری مصنوعی توانستند میزان باروری را تا 20 درصد در این جانداران افزایش دهند به گفته آنها این حرکات آرام در انسان نیز می تواند نتیجه مشابه داشته و درصد موفقیت را در باروری مصنوعی افزایش دهد.

یکی از مهمترین تلاشهای محققان بهبود رشد جنینها در محیطهای آزمایشی به شکلی است که شرایط رشد آنها به شرایط طبیعی رشد نزدیکتر شود زیرا بدن انسان کارآمدترین و موثرترین محیط برای رشد جنین است. شیوه های کنونی باروری مصنوعی با آنچه در هنگام رشد جنین در بدن انسان که مدام در حال حرکت بوده و مواد مختلف در جریانند بسیار متفاوت است.

به همین منظور دانشمندان ابزاری را ابداع کردند تا بتواند حرکات طبیعی را که یک جنین در حال رشد در حالت طبیعی تجربه می کند را به وجود آورد. به گفته محققان این ابزار با ایجاد حرکات منظم و نه متوالی که دانشمندان آن را به حرکات گهواره ای تشبیه می کنند به سلولهای جنین احساس در خانه بودن را می دهد و این احساس رشد آنها را بهبود می بخشد.

این ابزار مخروطی به اندازه یک انگشت دانه است که در انتهای آن شبکه های ریزی برای خروج مواد غذایی قرار گرفته اند. این مخروط به صورت مقطع و برنامه ریزی شده مایعات مغذی را به شبکه ها تزریق می کند که این یکنواخت نبودن باعث القای حرکات طبیعی بدن به سلولها می شود.

بر اساس گزارش ام بی سی، آزمایشها نشان می دهد جنینهایی که با کمک این ابزار گهواره ای رشد داده شده اند بسیار مقاوم تر و سلامت تر از جنینهایی هستند که در شرایط سالم رشد داده شده اند به شکلی که جنین های ثابت از 67 سلول و جنین های متحرک از 109 سلول برخوردار بودند و در نهایت 77 درصد از جنینهای متحرک به باروری موش مادر منجر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha