دبیر انجمن داروسازان ایران، نسبت به تبعات اجرایی شدن آیین نامه داروخانه های گیاهی که وزیر بهداشت هفته گذشته آن را ابلاغ کرد، هشدار داد.

چرا انجمن داروسازان با ایجاد داروخانه‌های گیاهی مخالف است؟

سلامت نیوز: دبیر انجمن داروسازان ایران، نسبت به تبعات اجرایی شدن آیین نامه داروخانه های گیاهی که وزیر بهداشت هفته گذشته آن را ابلاغ کرد، هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،مهدی سجادی در خصوص توسعه مصرف داروهای گیاهی و اینکه فرآورده‌های گیاهی می تواند رقیبی برای معیشت داروخانه‌ها باشد، گفت: امروزه در همه دنیا اراده‌ای قدرتمند و مبتنی بر تجربیات علمی برای کاهش مصرف داروهای شیمیایی به پاخواسته که جامعه ایران اعم از مردم و صاحب‌نظران دارویی نیز از آن استقبال می‌کنند. اتفاقا حکیمان قدیم ایرانی نیز ترجیح می‌دادند تا حد امکان کمتر دارو تجویز کنند. این‌ یک آرزوی دیرین است که بتوانیم با اجرای سیاست‌های پیشگیری و ارتقای سلامتی، مصرف داروهای شیمیایی را کاهش دهیم و برای این منظور گیاهان دارویی و داروهای گیاهی توان بالقوه‌ای دارند. بنابراین انجمن به هیچ وجه مخالف بهره‌مندی مردم از مزایای فرآورده‌های گیاهی نیست و اتفاقا آن را یک دغدغه جدی می‌داند.
 
وی به مدیریت عرضه فرآورده‌های گیاهی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای عرضه داروهای گیاهی مشکلی وجود ندارد. زیرا فرآورده‌های دارویی با منشا طبیعی (اکثراً گیاهی) که دارای پروانه سازمان غذا دارو باشند از طریق شرکت‌های پخش سراسری دارو در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و مردم به سهولت می‌توانند این داروها را از داروخانه‌ها تهیه کنند. از این منظر راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی به هیچ وجه موضوعیت نداشته ولی مقوله گیاهان دارویی (مواد گیاهی خام) که در عطاری‌ها عرضه می‌شود، شرایطی بسیار ابتدایی دارد و آلودگی‌های مختلف، تقلب، انحراف از مبانی علمی و همچنین دامن زدن به توهمات و خرافات از دل‌نگرانی‌های اساسی است. از این بابت انجمن کاملا آمادگی دارد که در خصوص ساماندهی عطاری‌های موجود و در راستای ابلاغیه رهبری در خصوص توسعه طب سنتی به عنوان بازوی مشورتی وزارت بهداشت همکاری کند.
 
سجادی در پاسخ به این سئوال که چرا انجمن داروسازان ایران با طرح ایجاد داروخانه‌های گیاهی مخالف است، توضیح داد: واقعیت این است که مواجهه انجمن داروسازان ایران با این مقوله از جنس دلسوزی، آینده‌نگری و صیانت از دستاوردهای نظام دارویی است و موضوع، به هیچ وجه صرف منافع صنفی نیست. نگرانی بابت سوءاستفاده‌هایی است که ممکن است مشکل‌ساز شود و نظام دارویی کشور را از ریل‌گذاری‌های صورت گرفته خارج کند. ما این موضوع را بارها با سازمان‌های ذی‌ربط مطرح کرده‌ایم و در سه سال گذشته در مکاتبات و حضور در جلسات شورای سیاست‌گذاری سازمان غذا و دارو مرتبا اعلام کرده‌ایم تاسیس داروخانه طبیعی و سنتی را به هیج وجه در جهت توسعه طب سنتی و ساماندهی عطاری‌های موجود ندانسته و تنها به‌ عنوان یک موسسه موازی در عملکرد و تعاریف داروخانه‌های موجود بر هم زننده ارائه خدمات دارویی و سردرگمی بیماران تلقی می‌کند. ما سایه فساد و انحراف را در این برنامه به وضوح می‌بینیم. بنابراین، مخالفت شدید اعضای انجمن داروسازان ایران با تاسیس این قبیل داروخانه‌ها را اعلام کنیم.
 
وی در واکنش به ابلاغ اجرای آیین‌نامه داروخانه‌های گیاهی از سوی وزیر بهداشت، گفت: از وزیر بعید بود چنین آیین‌نامه پر اشکال و فاقد پشتوانه منطقی را پیش از دریافت دیدگاه‌های صاحب نظران و اهالی صنف ابلاغ کند، ولی به هر حال ابلاغ آن خللی در برنامه روشنگری انجمن وارد نمی‌کند.
 
سجادی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که موضوع را پیگیری کنیم و نگرانی‌های خود از تبعات تصمیم وزارت بهداشت به اطلاع مراجع ذی صلاح برسانیم. چه بسیار آیین‌نامه‌هایی که ابلاغ شده‌اند و سپس با طرح موضوع در دیوان عدالت اداری یا سایر سازمان‌های نظارتی یا از طریق کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مجددا موضوع مورد بازنگری قرار گرفته و آیین‌نامه‌های ابلاغی رد شده است.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی تنها گزینه وزارت بهداشت برای ساماندهی عطاری‌ها است، گفت: راه‌های متعددی جهت ساماندهی عطاری‌ها در جلسات کارشناسی سازمان غذا و دارو پیشنهاد شده که می‌تواند سبب توسعه و تقویت بازار داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی شود، ولی به نظر می‌رسد اهداف دیگری نظیر سهم‌گیری از داروخانه‌های موجود یا راه‌اندازی داروخانه‌های زنجیره‌ای پشت پرده ابلاغ این آیین‌نامه وجود دارد. چرا که با راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی، نه تنها عطاری‌ها ساماندهی نخواهند شد، بلکه مکان سومی هم در کنار بیش از ۱۰ هزار داروخانه و ۵ هزار عطاری ایجاد خواهد شد که فرآیند نظارت را پیچیده‌تر و سنگین‌تر می‌کند.
 
دبیر انجمن داروسازان ایران با عنوان این مطلب که آیین نامه‌ ابلاغی به فساد نظام دارویی منتهی می‌شود، افزود: به طور کلی اجرای این آیین‌نامه در تعارض و تزاحم با روح حاکم بر اصول ۴-۲۸ و ۴۰ قانون اساسی است. اما به طور مصداقی ابتدایی‌ترین اشکال به بحث تعریف فراورده‌های طبیعی باز می‌گردد که طیف بسیار وسیع‌تری از مقوله عطاری‌ها را در بر می‌گیرد.
 
وی در پایان گفت: انجمن داروسازان ایران پیشنهاد می کند به منظور جلوگیری از وهن نظام دارویی، وزارت بهداشت اوضاع فردا را خراب‌تر از دیروز نکند. ابطال این آیین‌نامه غیر کارشناسی و پر از اشکال را در دستور کار خود قرار دهد تا با همفکری تمامی صاحب‌نظران و ذی‌نفعان، تصمیم منطقی و آینده پژوهانه در این خصوص اتخاذ شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha