مدیرگروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: متعادل نگاه داشتن وزن در افرادی که علائم هشدار دهنده آرتروز در آنها ایجاد شده، بسیار مهم است؛ چرا که هر کیلو وزن اضافه ممکن است چند برابر فشار اضافی به مفصل وارد کند.

دکتر جعفر فرقانی زاده در گفت وگو با ایسنا، به تمام افراد 50 سال به بالا توصیه کرد که مراقب آرتروز باشند و درد مفاصلی مانند مفصل ران یا لگن را از علایم هشدار دهنده آرتروز عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات ممکن است، این افراد به مفاصل دیگری همچون مفاصل بین بند انگشتی دستها نیز مبتلا شوند اما درگیری مفاصل لگن و زانو كه به هنگام راه رفتن بیمار را دچار مشکل می‌کند بسیار اهمیت دارد.

وی اولین عکس‌العمل در برابر علایم هشداردهنده آرتروز را کم کردن فشار بر روی مفصل دانست و توصیه كرد: بهتر است این افراد پیاده روی و بالا و پایین رفتن از پله‌ها را كاهش داده و همچنین وزن خود را متعادل نگاه دارند.

این استاد روماتولوژی، انجام نرمش‌های مخصوص تقویت کننده عضلات را که ممکن است توسط پزشکان تجویز و توسط فیزیوتراپ‌ها آموزش داده شوند را در درمان آرتروز موثر عنوان و تاکید کرد: از مصرف دارو به صورت خودسرانه خودداری كرده و فقط تحت نظر پزشک آن را مصرف كنید.

دکتر فرقانی زاده با بیان اینکه آرتروز در کشور ما جزو بیماری‌های شایع مفصلی محسوب می‌شود و به خصوص آرتروز زانو در ایران بسیار شایع است، گفت: بسیاری از افراد بالای 50 یا 60 سال مبتلا به آرتروز زانو هستند. برخی از آنها دچار معلولیت شده و نمی‌توانند بدون عصا راه بروند و در نهایت نیاز به اعمال جراحی چون تعویض مفصل پیدا می‌كنند.

مدیر گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه این بیماری بسته به چگونگی استفاده از مفصل ممکن است پیشرفت کند، افزود: پیشگیری و درمان غیر دارویی آرتروز بسیار اهمیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha